Som en del av lagbyggingen var det felles bading i fjorden på arrangementets andre dag. Regionssjef Thomas Marthinsen (i midten) ledet badeseansen i Experts nye (?) badedrakter.

SKAL BLI BEST PÅ SALG

– Vi skal selge mer til flere. Sammen skal vi skape verdens beste salgsorganisasjon, og dere er nøkkelpersonene.

Det sa administrerende direktør Lars Tendal i Expert Norge da han åpnet årets Elektrofil. I år var den store Expert-konferansen lagt til Oslofjord Convention Center utenfor Tønsberg. Flyttingen fra Oslo Spektrum, der Elektrofil-konseptet er bygget opp gjennom mange år, betyr samtidig at salgsbiten er tatt ut av arrangementet. Som kjent har Elektrofil vært en kombinasjon av kjedesamling og opplæring kombinert med to dagers intensivt salg til publikum. Nå er arrangementet konsentrert om samling og lagbygging. Vi konstaterer dermed at Expert har fulgt samme mønster som Elkjøp, som også har forlatt konseptet Electroworld de har hatt på Lillestrøm.

– Verdens beste

Det er ni måneder siden Tendalovertok ledelsen av Expert Norge, og i talen sin til de ansatte i Expert-butikkene la han ikke skjul på at det hadde vært en tøff tid for kjeden. Expert har, som resten av bransjen, merket det tøffe markedet de siste årene. Nå ser kjeden muligheter for ny oppgang. Det harmonerer godt med norgessjefens intensjon.

– Jeg er ekstremt kunde- og salgsorientert. Det skal også dere være. Kunden er kongen og høvdingen vår. Det er også viktig for meg å legge vekt på at struktur gir god effektivitet i organisasjonen, sa Tendal.

Han la stor vekt på det kollektive aspektet i virksomheten i Expert-butikkene og ikke minst samspillet mellom butikkenes ledelse og det øvrige salgspersonalet.Tendal varslet større fokus på de lokale lederne, men alle må i fellesskap ta ansvaret for å få til et nytt løft. Målsetningene har ikke vært gode nok til å lykkes, mente han.

– For å snu utviklingen må vi endre oss radikalt og forbedre oss innen alle områder. Målsettingen vår nå er å skape verdens beste salgsorganisasjon. I dag starter vi på denne reisen. Hvis vi lykkes med strategien, vil omsetningen vår øke, utrykte Tendal.

Slaget står i butikk, foran TV-veggen, rekken av oppvaskmaskiner eller reolen med tilbehør. Budskapet til selgerne er å stille større krav til seg selv, ha gode kunnskaper og være villig til å evaluere arbeidet og få tilbakemelding fra de som leder salgsarbeidet.

– Dere har selskapets viktigste rolle og er kjedens viktigste medarbeidere, var budskapet fra norgessjefen.

800

Årets Elektrofil samlet rundt 800 butikkansatte i tillegg til ledere og folk fra hovedkontoret. Arrangementet var som tidligere todelt med om lag halvparten av de butikkansatte på hvert todagerskurs. På årets samling stilte 61 leverandører opp med utstillinger og vekt på opplæring, produktpresentasjon og annen informasjon. Alt i alt deltok rundt 1.400 bransjefolk på årets Elektrofil.

Se bildeserie fra Elektrofil her

Lars Tendal, Expert-sjef i Norge, på årets kjedesamling. Foto: Erik Andersen
Om lag 800 butikkansatte fordelt på to arrangementer var samlet til årets Elektrofil i Oslofjord Convention Center.
Elektrofil samlet 1.400 bransjefolk på Oslofjord Convention Center utenfor Tønsberg.
Casio la vekt på at kompaktkameraet EXZR100 “har alt”. I tillegg ble det fokusert på kameraet H50, som er en oppfølger av de tidligere modellene H10 og H15. På bildet instruerer selger Reidar Tømte fra Casinus Ellen Svendsen (t. v.) og Annika Hardbakken fra Expert Elverum.
HTC viste nettbrettet Flyer, toppmodellen for mobiltelefoner Sensation og den helt nye ChaCha. – Det er stor interesse for oss hos Expert, som er en stor kunde hos oss, sier forhandlerkonsulent Peder Fuglevik i HTC. Her viser han Flyer til Marita Osland fra Berg Installasjonsforretning i Stryn og NuredinJusufi fra Expert Mariero i Stavanger.
Thomas Dybing fra Canal Digital orienterer om selskapets programpakker med særlig vekt på filmer med 3D og sport. Han la vekt på at Canal Digital satser på innhold med god lydkvalitet og omgivelseslyd. På utstillingen var det kun innhold på parabol som ble presentert.
– Acer Dual Screen er den eneste maskinen med to skjermer og berøringskontroll. Skjermstørrelsen er 14 tommer og man kan enten vise to skjermbilder eller bruke den ene skjermen som tastatur, sier handleransvarlig Tore Enga hos Acer.
Én pris til mottakere på fire steder, var budskapet fra RiksTV. – Vi har tredoblet salget etter at vi lanserte pakken, sier forhandlerkonsulent Frank Anders Bork Åmot. Han og kollega Lars Petter Talmo (t. h.) oppfordret handlerne til å spørre kundene hvor mange TV-apparater de har, inkludert fritidsboligen.
– L410 er en liten og lett enhet som kan festes på jakkeslaget. Med den kan du ta i mot og svare på anrop til husets dect-telefoner. Du behøver altså ikke gå å ta en av de vanlige telefonene når det ringer, sier nøkkelkundeansvarlig Johan Sandstrøm (t. h.) i Gigaset, her sammen med kollega Vidar Madsen.
– Vi legger vekt på Sennheisers egenskaper og kvalitet, og viser blant annet sportsserien, der produktene er vannavstøtende og tåler svette, sier nøkkelkundeansvarlig Jan Ove Johansson hos Sennheiser Nordic. På nordisk basis er Expert en stor kunde. Den tyske leverandøren har et begrenset sortiment hos kjeden i forhold til sin totale bredde.
Distriktssjef Tommy Gundersen i Witt viser robotstøvsugeren Irobot til Ingunn Kalsnes og Kari Obrestad (t. h.) fra Experts hovedlager i Skien. Han viste også selskapets Point-produkter som er i Experts sortiment, samt kjøl- og fryseprodukter fra Liebherr som ikke er i sortimentet.
Dantax informerte handlerne om hvor viktig det nå er å selge digitalradio i stedet for FM. Salgsdirektør Knut Gjerstad (t. h.) viser her sine småtommere til Kenneth Matiasen fra Expert Eidsvoll. – Vi er liten som leverandør, kan gjøre raske endringer og tilpasse vareutvalget vårt til kjedens behov, sier Gjerstad.
På Sony-standen kunne handlerne spille Playstation 3 både i 2D og 3D. Nordisk Film stod for denne delen av utstillingen. På bildet ser vi FigenYlmaz, som spiller sammen med Waqas Malic, begge fra Expert Stovner. Sony viste hele Bravia-serien og la også stor vekt på foto på sin utstilling.
Til toppen