SKAL BLI BEST PÅ SALG

– Vi skal selge mer til flere. Sammen skal vi skape verdens beste salgsorganisasjon, og dere er nøkkelpersonene.

Det sa administrerende direktør Lars Tendal i Expert Norge da han åpnet årets Elektrofil. I år var den store Expert-konferansen lagt til Oslofjord Convention Center utenfor Tønsberg. Flyttingen fra Oslo Spektrum, der Elektrofil-konseptet er bygget opp gjennom mange år, betyr samtidig at salgsbiten er tatt ut av arrangementet. Som kjent har Elektrofil vært en kombinasjon av kjedesamling og opplæring kombinert med to dagers intensivt salg til publikum. Nå er arrangementet konsentrert om samling og lagbygging. Vi konstaterer dermed at Expert har fulgt samme mønster som Elkjøp, som også har forlatt konseptet Electroworld de har hatt på Lillestrøm.

– Verdens beste

Det er ni måneder siden Tendalovertok ledelsen av Expert Norge, og i talen sin til de ansatte i Expert-butikkene la han ikke skjul på at det hadde vært en tøff tid for kjeden. Expert har, som resten av bransjen, merket det tøffe markedet de siste årene. Nå ser kjeden muligheter for ny oppgang. Det harmonerer godt med norgessjefens intensjon.

– Jeg er ekstremt kunde- og salgsorientert. Det skal også dere være. Kunden er kongen og høvdingen vår. Det er også viktig for meg å legge vekt på at struktur gir god effektivitet i organisasjonen, sa Tendal.

Han la stor vekt på det kollektive aspektet i virksomheten i Expert-butikkene og ikke minst samspillet mellom butikkenes ledelse og det øvrige salgspersonalet.Tendal varslet større fokus på de lokale lederne, men alle må i fellesskap ta ansvaret for å få til et nytt løft. Målsetningene har ikke vært gode nok til å lykkes, mente han.

– For å snu utviklingen må vi endre oss radikalt og forbedre oss innen alle områder. Målsettingen vår nå er å skape verdens beste salgsorganisasjon. I dag starter vi på denne reisen. Hvis vi lykkes med strategien, vil omsetningen vår øke, utrykte Tendal.

Slaget står i butikk, foran TV-veggen, rekken av oppvaskmaskiner eller reolen med tilbehør. Budskapet til selgerne er å stille større krav til seg selv, ha gode kunnskaper og være villig til å evaluere arbeidet og få tilbakemelding fra de som leder salgsarbeidet.

– Dere har selskapets viktigste rolle og er kjedens viktigste medarbeidere, var budskapet fra norgessjefen.

800

Årets Elektrofil samlet rundt 800 butikkansatte i tillegg til ledere og folk fra hovedkontoret. Arrangementet var som tidligere todelt med om lag halvparten av de butikkansatte på hvert todagerskurs. På årets samling stilte 61 leverandører opp med utstillinger og vekt på opplæring, produktpresentasjon og annen informasjon. Alt i alt deltok rundt 1.400 bransjefolk på årets Elektrofil.

Se bildeserie fra Elektrofil her

Powered by Labrador CMS