SMART SAMSPILL MED TV

TV-apparatet står i sentrum for smartstrategien til Panasonic. De fleste lyd- og bildeprodukter skal kommunisere med TV-apparatene i Viera-seriene.

Publisert Sist oppdatert

Ikke bare mobiltelefon og nettbrett skal kommunisere med dagens TV-apparater. Kommunikasjon fra andre produkter som stillbilde- og videokameraer, BD-spillere og musikk/hjemmekinoanlegg er også en del av denne strategien. En annen del av løsningen er energisparing. Her har Panasonic-konsernet et djervt mål; det vil bli verdens ledende eco-firma innen 2018. Lanseringen av den nye smarttelefonen Eluga må sees på som et viktig ledd for gjennomføring av denne strategien. Foreløpig går nettbrettkommunikasjonen ut på teknologiske løsninger som er tilpasset Apples Ipad, men Panasonic viste allerede i fjor sine egne nettbrett. Kommunikasjonen skjer både med blåtannoverføring og applikasjoner på bildeproduktene og basestasjon for mobil og nettbrett som forbinder dem med lydproduktene.

Smart-TV

Vi følger nøye med i konkurransen mellom de store kjedene

Smart Viera er fellesbegrepet for disse løsningene innen Panasonics serier av LCD led- og plasma-apparater. Nettkommunikasjon kommer inn i en stadig større del av det totale modellutvalget. Meningen er at brukerne ikke bare skal se TV men i tillegg bruke TV som sentral enhet for kommunikasjon med sosiale medier og deling av innhold. Med de nye LCD led-seriene, og ikke minst med toppmodellene WT, viser Panasonic at de satser hardt på de største skjermstørrelsene opp til 55 tommer. Kombinasjonen av full HD og 2D/3D er en selvfølge.

Ti år med Leica

Det er nå ti år siden Panasonic presenterte de første stillbildekameraene med optikk konstruert i samarbeid med Leica. Dette har vært en viktig del av kvalitetsbegrepet. Panasonics Lumix G-serie er veldig populære. Nye modeller som nå kommer i markedet er Lumix FT20 og TZ30. Den sistnevnte er Panasonics mest avanserte stillbildekamera hittil.

– Også innen dette området har vi store muligheter for å vokse. Vi lanserte G-serien for tre år siden, og jeg ser store muligheter både for disse kameraene og de nye toppmodellene i det nordiske markedet, sier Panasonics direktør Paul Reid.

– Trenger dere ikke speilreflekskameraer for å være med i toppen på kamerasiden?

– Det stemmer at forbrukerne i Norden er opptatt av høy bildekvalitet og at mange derfor kjøper speilreflekskameraer. Jeg tror imidlertid at vi vil kunne gi dem de samme bildekvaliteter med våre speilløse kameraer som er langt mer kompakte og lettere å bære med seg enn speilreflekskameraene, sier Reid.

Den japanske produsenten introduserer også nye modeller innen HD videokameraer. Toppmodellene heter HCX900, X900M og X800.

Ikke bare pris

I samtalen med Panasonics nordensjef kommer vi inn på markedsforholdene i Norden og spesielt elektronikk-kjedene i Norge.

– Vi følger nøye med i konkurransen mellom de store kjedene. Konkurranse i seg selv er ingen ulempe. Det vi i Panasonic vil gjøre er nøye å velge ut hvilke handlere og kjeder vi vil samarbeide med. De skal være villige til å kommunisere fordelene med produktene våre til forbrukerne og ikke bare snakke om pris. Dette er viktig fordi produktene våre har høy nytte- og brukerverdi, og det er viktig at dette blir fortalt forbrukerne. Vi har allerede godt samarbeid med mange, men vi ønsker gjerne å utvide med de som ønsker å gå inn i konseptet vårt.

Les også: Jubilerer med ny mobil og LCD-TV

Powered by Labrador CMS