Frode Hernes, sjef for TV og oppkoblede enheter i Opera Software, viser fram hvordan Opera TV Store kan se ut på en smart-TV. Foto: Marte Ottemo
Frode Hernes, sjef for TV og oppkoblede enheter i Opera Software, viser fram hvordan Opera TV Store kan se ut på en smart-TV. Foto: Marte Ottemo

SMART-TVENS SKJULTE HELTER

Norske Opera Software har bygget motoren som ligger til grunn for flere kjente merkers smart-TV-løsninger.

Fagbladet Elektronikkbransjen traff Frode Hernes, sjef for TV og oppkoblede enheter i Opera Software under årets CES-messe, for å se hva selskapet som kanskje er mest kjent for sin mobile nettleser hadde å vise fram.

 

Opera har designet, og fortsetter å utvikle, et produkt som er enkelt å bruke og rulle ut, og som virkelig driver seing av nettinnhold i stuen

– Vi er her med vår TV-avdeling, som har vokst voldsomt de siste tre årene. Opera leverer den eneste nettlesermotoren som har fungert bra, og har kunder som Philips, Sony, TCL, Humax, Sharp, TiVo og andre dekoder-leverandører og alle de fem store kinesiske TV-produsentene, sier Hernes til fagbladet.

 

Leverer tredjepartsløsninger

Det er Operas Presto-motor som ligger til grunn i løsningene.

– Når konsumentene nå forventer å få en 46 tommers TV som veier 30 kilo til samme pris som en Iphone, er det klart produsentene ikke har råd til å utvikle alle løsningene sine selv. Vi i Opera kan nettlesere, og det er nå rundt 20-30 millioner enheter som kjører vår løsning. Det er en global markedsandel på 10 prosent, sier Hernes.

Han sitter blant annet i styret for Smart-TV-alliansen og HbbTV-konsortiet, og jobber tett med leverandørene internasjonalt.

Hva opplever dere at TV-produsentene ønsker seg aller mest her nede på CES?

– Å finne en god 4K strømmetjeneste så de kan selge Ultra HD-TVer til alle, smiler Hernes.

 

Leverer til kjente merkenavn

Selskapet har også bygget sin egen skybaserte HTML5 app-plattform, Opera TV Store, med applikasjoner beregnet for TV-skjermen.

Hernes forteller at tjenesten allerede ligger på flere millioner internett-tilkoblede TV-er og dekodere fra selskaper som Sony, Samsung, Bang & Olufsen og Philips.

Opera TV Store har hundrevis av TV-apper og bruker Opera Devices programvareutviklingspakke slik at distributørene enkelt kan utvikle løsninger. Blant appene tilgjengelig er blant annet Vimeo, Facebook, TuneIn, The North Face, Associated Press og Fashion TV.

I tillegg tilbyr det norske programvareselskapet verktøyet Opera TV Snap, som lar innholdseiere og merkevarer enkelt konvertere nettbasert video-innhold til HTML5-baserte TV-apper.

– Opera TV Store er bra for både konsumenter, produsenter, TV-distributører og innholdseiere, og vi er svært fornøyde med at så mange nøkkelselskaper i smart-TV-industrien velger å bruke Opera TV Store for å gi sine seere en app-opplevelse. Opera har designet, og fortsetter å utvikle, et produkt som er enkelt å bruke og rulle ut, og som virkelig driver seing av nettinnhold i stuen, sier Aneesh Rajaram, ansvarlig for TV og enheter i Opera.

Mer interaktivitet for seerne

Opera jobber også mye med sosial TV-seing.

– Vi ønsker å videreutvikle interaktiviteten, og har blant annet nye produkter som bruker innholdsgjenkjenning for å gi brukerne nye opplevelser rett i TV-en. For eksempel at man kan stemme på sin favoritt i Idol rett på TV-skjermen, reklamer hvor du tas rett til leverandørens netthandelsportal og mye mer, sier Hernes.

For TV-distributørene og kringkasterne handler det selvfølgelig om at folk skal fortsette å se på TV, og bremse nedgangen i TV-tittingen i forhold til andre skjermer og plattformer som nettbrett og mobil, men Opera ser muligheter i mer interaktiv reklame.

– Vi bruker kunnskapen fra vår mobilreklame-avdeling, og har ansatt flere nye for å også kunne gjøre TV-reklame. Teknologien har vært der lenge, men vi trenger en kabeldistributør eller TV-produsent og en reklameleverandør å samarbeide med, dette er komplisert å få ut i markedet, sier Hernes.

Han forteller at Opera eier egne reklamenettverk i England og USA, og har nettopp kjøpt et lite selskap i Latin-Amerika.

– Det er lavere terskel for å eksperimentere med nye reklameløsninger i USA enn andre land, sier han.

Til toppen