På IFA viste Pål Haugen (t. v.) og Kjetil Mikkelborg i Grundig smarte hvitevarer. Disse kommer i handelen neste år. Foto: Stian Sønsteng

SMARTE HVITEVARER NESTE ÅR

Grundig kommer med smarte hvitevarer neste år. På TV-siden har selskapet fire ultra HD-modeller.

– De smarte hvitevarene vi viser her på IFA er spennende og annerledes enn det vi så for oss, og vi gleder oss til å lansere disse produktene, sier Pål Haugen.

Når vi møter ham på IFA-messen i Berlin i begynnelsen av september er han Norden-sjef i Grundig. Den 30. oktober kom meldingen om at han dagen etter slutter i Grundig, etter 38 år i selskapet, for å bygge opp egen konsulentvirksomhet.

Vi ønsker at kundene skal være trygge på at de har alle basisfunksjonene på plass; fint design, veldig god lyd og bilde

– Det er ingen dramatikk i dette, skriver Haugen i en melding til bransjen.

Han vil fortsette som styreleder i Stiftelsen Elektronikkbransjen som er utgiver av fagbladet Elektronikkbransjen. Se egen sak om Haugens avgang. Men, tilbake til Berlin:

I de smarte hvitevarene som kommer neste år har Grundig, som er eid av tyrkiske Arcelik, sin egen løsning med applikasjoner der man fra smarttelefoner og nettbrett kan kommunisere med hvitevarene som har wifi innebygd.

 

Projektor i vifta

På IFA-messen viser selskapet også en konseptløsning, der kontrollfunksjonene på hvitevarene projiseres fra kjøkkenvifta ned på kjøkkenbenken og induksjonstoppen. Denne har også mulighet til å vise levende video fra barnerommet.

– Hvordan vil dere beskrive produktutviklingen hos Grundig på hvitevaresiden?

– Den går veldig fort. Det kommer hele tiden nye ting, så vi er svært fornøyd, sier Haugen.

Grundig har hatt hvitevarer i norske butikker siden mai, og Haugen sier tilbakemeldingene så langt er svært gode.

– Vi er svært optimistiske, sier Haugen.

– Er det noe som har overrasket dere etter at dere gikk inn i den nye kategorien?

– Vi var litt usikre på om vi ville få respons i alle segmenter, men det har vi faktisk gjort. Alt stemmer i forhold til det vi ønsket. Vi selger best på vask og kjøleprodukter, sier Haugen.

 

Fire med Ultra HD

– På TV-siden har dere fire modeller med ultra HD. Merker dere stor interesse for dette fra kundene?

– Vi merker ikke det store draget foreløpig, men vi er inne i en modningsfase som da man gikk over til HD. Om få år er det nok en standard, sier markedssjef Kjetil Mikkelborg.

– Vi merker at kjedene er opptatt av dette, så det blir stadig viktigere, supplerer Haugen.

– Hvordan ligger Grundig an når det gjelder å implementere nye teknologier i produktene?

– Vi er ikke dem som har innovasjonsposisjonen, men følger tett og er tidlig ute selv om vi ikke alltid er først. Vi føler oss komfortable med produktene som lanseres, og er sterkest på bilde, lyd og design, sier Mikkelborg.

– Vi har fått en ny smart-TV-plattform, hvor vi har alt som trengs, inkludert en dedikert knapp på fjernkontrollen for Netflix. Dette vil være en stor fordel i forhold til konkurrentene, mener Haugen.

Grundig har fortsatt noen rimeligere modeller uten smart-TV, de minste størrelsene er også uten denne funksjonaliteten.

 

Prototyp med oled

– Hvilke størrelser selger dere mest av?

– I dag er 48 tommer en populær størrelse, og vi ser at det også begynner å svinge for 55 tommerne, sier Mikkelborg.

– Dere viser en prototyp på en oled-TV?

– Dette er et prosjekt Grundig arbeider med, og vi venter i spenning på. Men det vil nok ta noen måneder før vi ser noe konkret av det, sier Mikkelborg.

– Hvilken posisjon har Grundig på TV i Norge?

– Vi har vært blant de ledende i mange år. Det svinger selvfølgelig litt i forhold til kjedeavtaler og ikke minst produkter, men vi er helt klart blant de større, sier Haugen.

På dab-siden viser ikke Grundig nyheter på IFA-messen i Berlin.

– Vi har allerede et sortiment som er veldig sterkt, og vi er fornøyd med. Det er flere prosjekter som er under veis, som vil komme senere, sier Mikkelborg.

– Hvordan opplever dere interessen for dab?

 

Basisen er viktig

– Det er selvsagt stor interesse for dab i Norge for tiden, og det er nettopp her vi har flest forespørsler på lydsiden.

Grundig satser fortsatt på blåtannhøyttalere. I IFA viser de en ny lydplanke med trådløs dypbasshøyttaler.

– Kundene vil helst ikke ha det mest prangende anlegget ved TVen. Vi har allerede god lyd innebygd i våre TVer, men hvis man virkelig vil guffe på er det fint å ha en diskret lydplanke og en bass du kan plassere hvor du vil. De nye TVene våre i Vision 8- og Vision 9-seriene kommuniserer direkte med lydplanken via blåtann, slik at man slipper ledningene, sier Mikkelborg.

– Grundig ønsker fortsatt å differensiere seg med god lyd i TV-apparatene?

– Vi ønsker at kundene skal være trygge på at de har alle basisfunksjonene på plass; fint design, veldig god lyd og bilde, og ikke minst brukervennlighet, sier Mikkelborg.

Toppmodellen Fine Arts kom i begynnelsen av august, og koster 17.000 for 55 tommeren og 25.000 kroner for 65 tommeren.

På IFA viser Grundig en led-belyst ultra HD-modell på 65 tommer med buet skjerm, det er ikke klart når denne kommer i handelen.

Grundigs prototyp der de smarte hvitevarene kontrolleres ved å trykke symboler som projiseres på benkeplaten fra kjøkkenvifta.
GSBS14620X – Side-by-side fra Grundig med blant annet Fresh Guard som skal forlenge holdbarheten til grønnsaker.
GEZS57000 – Multi-taste ovn fra Grundig med pyrolyse, steketermometer og mulighet til å tilberede 3 måltider samtidig uten at aromaene blandes.
GIEI 946990N –Induksjonstopp fra Grundig med 3 kokeflater og 11 flexisoner. TFT-displayet skal være enkelt i bruk.
Toppmodell fra Grundig med UHD, kabinett i aluminium og SRS Studio Sound som skal gi klar og fyldig lyd.
På IFA viste Grundig en led-belyst ultra HD-modell på 65 tommer med buet skjerm. Det er ikke klart når denne kommer i handelen.
Til toppen