Farshad Samsami (t. v.) i Elkjøp Nordic og Vidar Svåsand i Fossil Scandinavia, med noen av smartklokkene deres. Foto: Stian Sønsteng

SMARTKLOKKER OG -ARMBÅND FOR ÉN MILLIARD

– Om få år selger vi smartklokker og -armbånd for én milliard kroner, sier Farshad Samsami i Elkjøp Nordic. Én av leverandørene til kjeden er Fossil.

Vi møter den nordiske salgsdirektøren for tele i Elkjøp på opplæringsmessen Elbit, under Campus-arrangementet på Gardermoen i juni. Farshad Samsami har også ansvaret for smartklokker og -armbånd i konsernet, og tar oss med til Fossil Scandinavia.

– Fossil er foreløpig alene om å levere smarte designklokker, mens de andre leverandørene fokuserer mer på teknologi og sport. Begge deler er viktig for oss, og Fossil åpner for at flere tar seg råd til å kjøpe en klokke med smartfunksjoner, fremfor en helt ordinær klokke. Fossil tilfører noe få er gode på i dag, og det er mote. De har vært et friskt pust i kjeden, med merkene Mikael Kors, Emporio Armani og Fossil, og appellerer til dem som ikke først og fremst er opptatt av teknologi, men med produkter som absolutt er gode nok, der mote og design er det viktigste, sier Samsami.

Fossil Scandnavia har nordisk hovedkontor i Gøteborg i Sverige, mens det europeiske hovedkontoret ligger i Basel, og hovedkontoret i USA.

Helt nye muligheter

– Hvem hadde for noen år siden trodd at kundene gikk til Elkjøp for å kjøpe Michael Kors? Dette har åpnet helt nye muligheter både for oss og Elkjøp, sier Vidar Svåsand, som er selger for Fossil i Norge.

Elkjøp har i første omgang rullet ut de tre varemerkene fra Fossil i utvalgte butikker, og i nettbutikken deres har de i overkant av 30 modeller.

– Vi så snart at salget tok seg veldig bra opp, og i mai tok vi derfor Fossil inn i ytterligere 40-50 butikker i Norden, sier Samsami.

– Hvilke ambisjoner har dere med denne kategorien?

– Generelt for klokker og treningsarmbånd har vi satt oss store mål.

Svåsand forteller at Fossil startet i USA, med sitt eget varemerke.

– De gjorde det veldig bra, og fikk snart inn Armani som et lisensiert varemerke. Siden har det skutt fart, og vi har i dag 16 varemerker. Michael Kors, Armani og Fossil, som er inne hos Elkjøp, er de tre største, og vi har nettopp signert med Puma som kommer i 2019, sier Svåsand.

De har vært et friskt pust i kjeden, med merkene Mikael Kors, Emporio Armani og Fossil, og appellerer til dem som ikke først og fremst er opptatt av teknologi

I 2016 hadde Fossil åtte varemerker og 142 modeller. I 2017 var antall varemerker økt til 14 og antall modeller til 300 modeller.

– Hva betyr Elkjøp som kanal for dere?

– De er utrolig viktige. Man treffer ekstremt mange når man er hos Elkjøp, sier Svåsand.

Wear OS by Google

– Vi har dem eksklusivt i elektronikkhandelen, men merkene selges også hos urmakere og andre, sier Samsami.

– Hva krever disse produktene av Elkjøps selgere?

– Kunnskap, som våre øvrige produkter. Det skal også sies at programvaren i disse klokkene er den samme som de øvrige som bruker Wear OS by Google. Når kundene skal velge modell, snakker vi om hvilket klokkedesign hen foretrekker.

– Er det en utfordring for Elkjøp å snakke design og ikke teknologi?

– Absolutt ikke! Teknologien er så god at vi vet at den gir en god opplevelse. Vi må heller snakke om funksjoner og hva produktene gir kunden. I fjor hadde vi en vekst på 50 prosent innen smartklokker og -armbånd. I løpet av tre til fem år skal denne kategorien stå for én milliard hos oss, sier Samsami til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva gjør dere for å få designklokke-kundene til å komme til dere?

– Det er viktig å ha produktene utstilt. Vi kjørte nylig en kampanje i sosiale medier rettet mot målgruppen, og det har vært en av de bedre kampanjene vi har gjort når vi har gått utenfor våre vanlige kundeaviser. Det overrasket meg at det ble så bra som det gjorde, sier Samsami.

Til toppen