Ståle Andersen i Njål Hansson AS med lydsokkelen DM 50 fra Canton, med learning-funksjon som gjør at den kan styres med TVens fjernkontroll. Foto: Stian Sønsteng
Ståle Andersen i Njål Hansson AS med lydsokkelen DM 50 fra Canton, med learning-funksjon som gjør at den kan styres med TVens fjernkontroll. Foto: Stian Sønsteng

SMÅTT MED STOR LYD

– Trenden er å få det smått og lite, men at det samtidig skal gi god lyd, sier Ståle Andersen i Njål Hansson AS.

Canton viser på IFA en ny lydsokkel; en aktiv høyttaler man kan plassere under og kople til TVen eller bruke som et vanlig musikksystem.

– Denne type produkter skal være slanke og samtidig spille bra, det er ikke alltid dette er forenelig. Canton har definitivt lykkes i å utvikle små bokser med kraftfull lyd, sier daglig leder Ståle Andersen i Njål Hansson AS.

Canton har definitivt lykkes i å utvikle små bokser med kraftfull lyd

Lydsokkelen DM50 med to basselementer under kabinettet koster 4.000 kroner, og har learning-funksjon som gjør at den kan styres med TVens fjernkontroll.

– Hvor viktig er denne?

– Jeg tror det er en ekstra finesse som ikke er avgjørende for at kunden kjøper den. Lyd og design er det viktigste, jeg tror de færreste har problemer med at den lille og medfølgende fjernkontrollen ligger på stuebordet, sier Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Canton lanserer lydplanker med learning-funksjon, samt to musikksystem også beregnet på å stå på skjenken i stua.

 

Musikkbokser

– Musicbox M er på hele 300 digitale watt med innebygd dypbasshøyttaler (subwoofer). Vi kjenner ikke til tilsvarende kraft fra noen andre små musikkbokser eller lydplanker, sier Andersen.

Cantons produkter har pianolakkerte trekabinetter i sort, hvitt og sølv.

– Canton lager 80 prosent av høyttalerne selv for hånd i Tyskland, samt noe i Tsjekkia og Kina, sier Andersen.

Musicbox M har blåtann og koster 7.000 kroner. Søsteren, som har Apples Airplay, koster 8.000 kroner og heter Music Box Air.

– Du kan også bruke den til PC og Android, noe som tilhører sjeldenhetene. Da brukes DLNA for å kommunisere med musikkspillerne, og de kan også opprette sitt eget trådløse nettverk, sier Andersen.

 

Ti ansatte

Blant leverandørene til Njål Hansson AS representert på IFA er Canton og Beyerdynamic omtrent like store for selskapet.

– Canton har vi arbeidet med siden 1975, og dette er en veldig kjær leverandør for oss, med lange relasjoner. Beyer har vi representert i 13 år, og salget av deres produkter går veldig bra - ikke minst på grunn av at markedet for hodetelefoner har eksplodert de seneste årene. De har også mikrofoner til profesjonelt bruk og musikkbransjen, sier Andersen.

Njål Hansson AS har holdt på siden 1971, har i dag ti ansatte og en omsetning på 28 millioner kroner.

– Vi har drevet med det samme i mange år og leverer til kjeder, frittstående handlere og AV-installatører. Vi har mange bransjer vi kan forsyne, og har sånn sett flere ben å stå på. 

Til toppen