Speil øker og elektronikkbransjen tar andeler

Fra 2005 til 2006 steg omsetningen av digitale speilreflekskameraer med 80 prosent. Elektronikkbransjens aktører tar stadig mer av markedet.

I følge Fotorådets informasjonssjef Knut Førsund vil markedsutviklingen for digitale speilreflekskameraer være annerledes i Norge enn for resten av Europa. Han er klar på at veksten blir like sterk i år som i fjor.

– Jeg ser at fotoprodusentene har en prognose for Europa på 55 prosent økning i år men jeg tror bestemt at vi vil få like kraftig vekst i Norge som i fjor, sier han.

– Vi forholder oss til det Europeiske tallet på 55 prosent, men ikke noe hyggeligere enn å nå 80. Uansett er det fantastisk for oss som markedsleder inne dette segmentet, sier administrerende direktør Trond Langeland i Canon Norge AS.

Tilleggsmarked

Knut Førsund tror at omsetningen av speilreflekskameraer kommer som et tillegg til omsetningen av digitale kompaktkameraer og at den kraftige økningen innen speil ikke vil ramme kompaktsalget.

– Jeg tror ikke det vil stjele fra kompaktkameraene. Vi ser at salget av dette segmentet flater ut, men heller ikke går ned. Omsetningen av speilrefleks kommer som et tillegg.

– Hvem er de nye brukerne?

– Tradisjonelt har brukerne av speilrefleks vært profesjonelle fotografer og viderekommende amatører. Men i mine øyne kan dette umulig være så mange som markedst allet vil tilsi. Det betyr at det kommer nye brukergrupper inn. Jeg tror dette er nye deler av amatørmarkedet som ser hva digitale speilreflekskameraer kan gi av muligheter, sier Førsund.

Han legger vekt på at markedet her ikke bare dreier seg om kameraer. I tillegg kommer stor omsetningen av utstyr som objektiver, blitser, kameravesker og stativer. Det mener han er et kraftig signal til alle distributører om muligheter for meromsetning.

Elektronikkbransjen tar andeler

Canons direktør er klar på at elektronikkbransjens distributører tar en stadig større andel av kameramarkedet. Det vil også gjelde speilrefleks.

– Speilreflekskameraer får en mye bredere kjøpegruppe enn det hadde i den filmbaserte verdenen. Jeg har ingen nøyaktige tall men ser at elektronikkbransjen selger en betydelig del av denne kameratypen særlig av de enkleste modellene, som hos oss er EOS 400. Disse kameraene blir stadig lettere i vekt og gir brukerne egenskaper de ikke får på kompakt. Det ser også ut til at prisen for et godt speilreflekskamera nå blir godtatt av den jevne fotokjøper, sier Trond Langeland.

Powered by Labrador CMS