Christer Byfors (t. v.) og Erik Mikalsen leder henholdsvis den nordiske organisasjonen Imaging Technologies and Communications Group (ITCG) og Canon Norge. Her er de på selskapets arrangement Arena 18 på Holmlia. Foto: Stian Sønsteng

STÅR STERKT SAMMEN FOR BILDET

Selv om de kunne stått stødig som selvstendige selskap, mener de to Canon-divisjonene at de sammen har et viktig konkurransefortrinn.

Publisert

LUnder arrangementet Arena 18 den siste uken i august, er hele Canon-familien samlet ved det norske hovedkontoret på Holmlia i Oslo. Her vil de vise seg fra sin beste side overfor kunder, samarbeidspartnere og presse.

Canon Norge AS ble etablert i 1996, da Noiseless AS og Cannor AS ble slått sammen. Begge var heleid av Canon Europe N.V, og Noiseless (etablert i 1972) hadde distribuert Canons kontor- og dataprodukter, mens Cannor (etablert 1983) hadde distribuert Canons fotoprodukter. I dag selges Canons forretningsskrivere og profesjonelle skrivere av Canon Norge, mens forbrukerskrivere og kamera er organisert nordisk i Imaging Technologies and Communications Group (ITCG).

Vi hadde en konsumentorganisasjon i Norden som hadde et større potensial enn hva vi fikk utnyttet

– Vi hadde en konsumentorganisasjon i Norden som hadde et større potensial enn hva vi fikk utnyttet. Etter et par år som en del av selskapene i hvert land, skulle de tilbake til en nordisk organisering. Omtrent samtidig kom Christer inn som Norden-sjef i ITCG, og vi har siden fått en nordisk samhandling som ikke var der tidligere. Det tror jeg både kunder og partnere merker, sier Erik Mikalsen.

Fra Gibson Innovations

Christer Byfors (t. v.) og Erik Mikalsen foran Canon-ambassadør Audun Rikardsens ørnefotografi, blåst opp på 9x7 meter på en Canon Colorwave storformatskriver hos Pulp Grafisk i Oslo. Foto: Stian Sønsteng

Han er administrerende direktør i Canon Norge, og har siden 2005 hatt ansvaret for forretningsmarkedet (B2B) i Norge. I 2010-2013 hadde han i tillegg ansvaret for forbrukermarkedet, da dette var organisert per land.

Christer, som han nevner, heter Byfors til etternavn, og meldte i juni 2017 overgang fra Gibson Innovations. Han har ansvaret for Norden og Baltikum, og når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham og Mikalsen under selskapets arrangement Arena 18, er de tydelige på at de synes dagens organisering av selskapet fungerer svært bra.

Administrerende direktør Erik Mikalsen i Canon Norge ved en Colorado 1640 storformatskriver. Foto: Stian Sønsteng

– I hverdagen har Christer sine Europa-sjefer å forholde seg til, jeg har mine, og de er ikke de samme. I enkelte tilfeller samarbeider vi, som med de overordnede linjene og aktiviteter vi kan trekke synergier på. Arena 18 er et eksempel på dette, sier Mikalsen.

– Der det gir mening, samarbeider vi. I ITCG er vi nordisk/baltisk-organisasjon, og ser man på kundene våre arbeider også veldig mange av dem nordisk, som Elkjøp, Power, og mange driver forretning i mer enn ett land, som for eksempel Scandinavian Photo, sier Byfors.

Canon Norge har i dag 320 ansatte. Av disse arbeider åtte-ni direkte for ITCG.

– Vi har i tillegg delte funksjoner, gjerne støttefunksjoner som finans og HR, sier Mikalsen.

Bygger kultur

Denne strukturen finner man i alle de nordiske landene.

– Hvordan klarer Norge seg i nordisk sammenheng innen forbrukersegmentet?

Christer Byfors leder Imaging Technologies and Communications Group (ITCG) i Canon i Norden, og ønsket pressen velkommen til sin del av Arena 18. Foto: Stian Sønsteng

– Veldig fint. Organisasjonskartet er likt i alle land, og møter markedet slik vi skal gjøre. Norge er hjemmemarkedet for store elektronikkjeder som Power og Elkjøp, og du har flere store fotospesialister her, sier Byfors.

– I ITCG er markedssituasjonen ganske jevn i de ulike nordiske landene, mens vi i bedriftsmarkedet er i den posisjonen at Norge og Finland står veldig sterkt, faktisk sterkest i Europa. Her har vi i Norge dobbelt så stor markedsandel som våre skandinaviske naboer, sier Mikalsen.

– Vil det si at forbrukerdivisjonen blir tilsvarende mindre viktig i Norge?

Vi kan derfor ikke se det slik for Norges del, at den ene hjelper den andre

– Resultatet til ITCG Nordic går inn i en europeisk konsolidering. Våre 900 millioner kroner i det norske bedriftsmarkedet går også inn i en europeisk struktur, men det er ingen konsolidering av disse resultatene. Vi kan derfor ikke se det slik for Norges del, at den ene hjelper den andre, sier Mikalsen.

– Hvordan har dere lykkes i å oppnå så gode resultater i Norge?

– Vi har hatt kontinuitet i organisasjonen, og råd til å arbeide langsiktig og godt. Vi har arbeidet knallhardt med å bygge bedriftskulturen. I en sterk kulturorganisasjon blir problemer små. Hvis du klarer å få denne mentaliteten inn i organisasjonen, ordner alt seg. Dessuten setter vi oss ganske hårete mål som vi strekker oss etter, og vi er ekstremt kundeorienterte, sier Mikalsen.

Dobler Europa-tallene

– Hvor mye av dette kommer fra morselskapet i Japan, og hvor mye er skapt her på Holmlia?

Noen av multifunksjonsskriverne i sortimentet til Canon Norge. Foto: Stian Sønsteng

– I Europa har Canon en markedsandel på 14 prosent for forretningsskrivere, mens vi her i Norge ligger på over 30 prosent. Dette er skapt her, og ikke noe annet sted. Produktene vi har i alle land er helt like, og vi starter ikke med 20 meters forsprang i Norge. Vi hadde en Europa-sjef som spurte om det rett og slett var lettere i drive Canon i Norge. Jeg svarte ham at vi bare har 100 prosent markedsandeler å dele ut her også, og alle konkurrentene er også representert her, sier Mikalsen.

– Har du i løpet av årene du har ledet Canon i Norge måtte kjempe overfor morselskapet for å kunne fortsette arbeidet dere har gjort?

– I en internasjonal organisasjon er det alltid en balanse når det gjelder hvor mye som gjøres lokalt. Jeg har inntrykk av at det i japanske selskap er relativt stor lokal handlefrihet. Visse ting er gjort på samme måte i hele Europa, mens vi på andre områder har stor fleksibilitet, sier Mikalsen.

Byfors sier ITCG er en nordisk-baltisk organisasjon, fordi det gir mening i markedet, med lokale salgsavdelinger og ulike funksjoner i hvert enkelt land.

– Alt vesentlig er vi en nordisk organisasjon, og markedsandelene våre er utrolig høye, egentlig i alle segmenter vi er inne i. Også vi ligger høyt sammenlignet med våre kolleger i resten av Europa. Innen speilrefleks er vi tett på 60 prosent, i speilløst øker vi bratt og er oppe i 20 prosent, mens vi på blekkskrivere for forbrukermarkedet er på andre- og tredjeplass med 25-27 prosent markedsandel, sier Byfors.

Canons konsept for detaljhandelen, for store og små utskrifter til butikker. Foto: Stian Sønsteng

Nye målgrupper

– I løpet av det drøye året du har vært ansatt i Canon; hva er den største overraskelsen?

– Selskapet har en ekstremt sterk kultur, og en stolthet. Mange har arbeidet lenge i Canon, man behandler sine kolleger med respekt, og man blir godt tatt imot. Sett utenfra, er vi en leder med høye markedsandeler. Iblant tviler vi kanskje på hvor store og dyktige vi faktisk er, men vi er veldig sikre på produktene våre. Det vi trenger å gjøre, er å bevege oss mot nye målgrupper. Bildet, generelt, er mer relevant enn noen sinne. Unge målgrupper kommuniserer over sosiale medier, på mobile plattformer, og her kan vi spille en enda større rolle. Dette er noe jeg ser frem til å arbeide videre med, og her finnes et enormt potensial, sier Byfors til fagbladet Elektronikkbransjen.

Iblant tviler vi kanskje på hvor store og dyktige vi faktisk er, men vi er veldig sikre på produktene våre

– Din utfordring er nedgangen i kameramarkedet?

– Jeg vil snarere si endringen i kameramarkedet. Hvis man ser på antall solgte enheter, er enkelte segment under press. Jeg synes ikke dette er måten å måle markedet på, og det mener jeg virkelig. Det blir tatt flere bilder enn noen gang tidligere, og det vi som selskap viser her på Arena 18 er at Canon har en posisjon og et ansvar der vi snakker om bildet; hvordan man skaper, produserer og sprer bildet. Å henge seg opp i at enkelte kamerasegment er blitt mindre enn tidligere, er ikke det relevante. Muligheten ligger i bildet, og det er mer relevant enn noen sinne. Økosystemet rundt bildet er vår forretningsidé. Når det er sagt, må vi akseptere at alle bilder ikke tas med et kamera, men kanskje med en mobiltelefon, og det er helt fint; vi skal være en del av alle bilder, sier Byfors.

Hele økosystemet

Kommunikasjonsansvarlig og Arena 18-sjef Trond Gjertsen (t. v.) med videokameraet Canon EOS C200 og salgstrener Lars Askheim med det kompakte systemkameraet Canon EOS M50 med en 11-22mm (pakkepris: 7000,-). Foto: Stian Sønsteng

For noen år siden lanserte Canon den skybaserte bildeplattformen Irista. Denne er ifølge Byfors definitivt en del av Canons satsing på bildet.

– Den har et utviklingspotensial, selv om den allerede har viktige fordeler. Vi må ha en del i økosystemet for bilder, og Arena 18 viser for alvor hvor sterke vi er sammen, sier Byfors.

– Kunne ikke dere egentlig vært to selskap, med to ulike eiere?

– Det kunne vi for så vidt. Vi har konkurrenter i vår virksomhet, som ikke driver med kamera og skrivere til forbrukermarkedet, mens Christer på sin side har konkurrenter som ikke leverer skrivere til bedriftsmarkedet. Denne kombinasjonen gir oss en unik styrke, siden vi dekker hele økosystemet av både bilde og dokument i privat- og bedriftsmarkedet, sier Mikalsen.

– Hvilke fordeler gir dette?

Canons konsept for detaljhandelen, for store og små utskrifter til butikker. Foto: Stian Sønsteng s

– Løsninger og tjenester knyttet til våre produkter er en måte vi har arbeidet på i bedriftsmarkedet ganske lenge. Av 900 millioner i bedriftsmarkedet runder vi 100 millioner i programvare og tjenester, sier Mikalsen.

Det finnes noen enorme muligheter her, for den som gjør dette riktig

Byfors’ del av selskapet omsetter for 150-160 millioner euro i Norden.

– I hvor stor grad samarbeider de to avdelingene?

Enorme muligheter

– Vi ønsker å bli sterke sammen, men det er ingen vits med et kunstig samarbeid. Det må være formålstjenlig, og vi må vite at det gir en avkastning. Hvis ikke, ligger det tvert om en verdi i at vi splittet. Det er mange selskap som er opptatt av å splitte opp for å generere vekst. Vi forsøker å trekke det beste ut av at vi er i samme selskap, samtidig er det operativt en fordel at vi fokuserer på hver våre forretningsområder, sier Mikalsen.

I det norske forretningsmarkedet (B2B) står kontorskrivere fra noen få tusenlapper opp til 300.000 kroner for en omsetning på rundt 600 millioner kroner. Programvare og -løsninger står for 100 millioner kroner, mens produksjonsløsninger står for 200 millioner kroner. I sistnevnte kategori finner man produksjonsmaskiner til opp til 15 millioner kroner. Blant disse er storformatskrivere, som var det største området hos selskapet Océ, som Canon kjøpte for noen år siden. Mikalsen sier man her venter en vekst i år på over 30 prosent, og at kategorien har gitt gode synergier.

– Digitalisering tar livet av papiret, blir det sagt. Vi ser derimot at det i digitaliseringen, og alt som skjer i den forbindelse, finnes muligheter. At vi vokser seks prosent i år, i et marked der det blir mindre papir, er kult! sier Mikalsen.

Byfors avslutter:

– Etter 14 måneder i selskapet, må jeg si: Canon er 80 år ungt, og dette er ikke de første endringene selskapet må gjennom. Vi selger noen færre kamera, men interessen for bildet er større. Det finnes noen enorme muligheter her, for den som gjør dette riktig.

Powered by Labrador CMS