Pieter Geelen er en grå eminense i Tomtom, og presenterer selskapets bruk av store datamengder for å gi god navigasjon. Foto: Stian Sønsteng

STORE DATAMENGDER BAK GOD NAVIGASJON

– Vi foretar en milliard målinger hver eneste time. Når vi sier turen tar én time og 23 minutter, blir det én time og 23 minutter.

Det sier Pieter Geelen, en av Tomtoms grunnleggere. Under pressearrangementet i Amsterdam forteller han hvordan selskapet bruker store datamenger til å gi brukerne best mulig trafikkinformasjon. Dette er en av de få anledningene Geelen viser ansikt, og det er under sterk tvil han etterpå stiller opp til fotografering for fagbladet Elektronikkbransjen.

– Da vi startet brukte alle de samme kartdataene, og det var vanskelig å differensiere oss som selskap. Vårt første steg var å la brukerne få muligheten til å komme med forslag til endringer i kartene. I dag kan vi fortelle nærmest meter for meter hvor raskt trafikken går, sier Geelen.

Hvis du for eksempel er forsinket i trafikken på vei hjem, sendes en tekstmelding til familien med beregnet ankomsttid

Han sier at selv om Tomtoms brukere kan være uheldig i ett lyskryss, de kan være agressive eller passive i trafikken, viser selskapets erfaringer og målinger at parameterne jevner seg ut.

 

10.000 milliarder målinger

– Vi bruker ikke bare dataene vi tar mot fra Tomtom-enhetene, men har tilgang til en lang rekke målinger. Vi har allerede 100 prosent dekning, men kommer stadig med forbedringer. Med våre 10.000 milliarder målinger vet vi hvordan trafikken vil gå, og dette gjør oss til ett av de beste kartselskapene i verden i dag. Vi leverer data og verktøy til myndigheter og trafikkplanleggere, og kan for eksempel fortelle hvor mange mennesker som bor hvor lang kjøretid unna stedet et nytt sykehus planlegges. Vi fant opp bilene som kjørte rundt og foretok målinger mens de tok bilder, og er i ferd med å utvikle en løsning der vi bruker levende satellittbilder for å fortelle våre brukere hvor de finner en parkeringsplass, sier Geelen.

Han legger vekt på at Tomtoms egen nettsky sømløst deler informasjon mellom ulike enheter.

– En annen løsning kaller vi ”If this - then that”. Hvis du for eksempel er forsinket i trafikken på vei hjem, sendes en tekstmelding til familien med beregnet ankomsttid. Hvis du mottar en epost med en adresse, legges den automatisk inn i kartet vårt. Vi skal gjøre ting enkelt. Hvis bakeren stenger tidlig, skal vi vite det. Vi skal optimalisere veinettet, og hjelpe alle frem uten stress, og uten at unødig drivstoff forbrukes. Dette er derfor vi er markedsleder og vinner alle tester, over alt. Det er derfor våre navigasjonsløsninger er mer nøyaktige, og hvorfor vi fortsetter videreutviklingen av navigasjonsløsninger, sier Geelen.

 

Utviklingen skyter fart

Harrold Goddijn er også en av Tomtoms grunnleggere, og i tillegg administrerende direktør i selskapet.

– Vi startet for nesten 25 år siden, og nyhetene vi presenterer her i dag er unike. På disse årene har teknologi og programvare endret seg dramatisk. Vi har evnet og tilpasse oss, og har lansert produkter som har endret livet til våre kunder. Vi opererer i fire markeder, har kontor i 50 land, og har aktiviteter over hele verden, sier Goddijn.

Han sier Tomtom i dag hjelper en lang rekke bedrifter å spare drivstoff og effektivisere driften sin.

– Vi har den beste navigasjonsinformasjonen, og optimaliserer tilgjengelig kapasitet på veiene. Vi har laget en helt ny plattform for kartverkene våre. Millioner av biler er tilknyttet våre servere, og bidrar til å lage våre kart gode. Jeg venter at man om fem år kan komme seg fra A til B uten at man knapt trenger kjøre bilen selv, takket være våre løsninger. Utviklingen i Tomtom går raskere enn den noen sinne har gjort. Vi er i front når det gjelder lokasjonsteknologi, lanserer nye produkter med kart og andre teknologier. Vi har arbeidet hardt for å fornye virksomheten, og kommer med produkter som tilfredsstiller reelle behov fra kundene, sier Goddijn.

Harrold Goddijn er en av Tomtoms grunnleggere, og administrerende direktør i selskapet.
Til toppen