Innehaver Geir Tømmervik (t. v.) i Oslo Hi-Fi Center og europeisk salgsdirektør Rune Skov i Gryphon Audio Designs. Foto: Stian Sønsteng
Innehaver Geir Tømmervik (t. v.) i Oslo Hi-Fi Center og europeisk salgsdirektør Rune Skov i Gryphon Audio Designs. Foto: Stian Sønsteng

STORE, STERKE, SORTE OG VARME FORSTERKERE

– Gryphon er kjent for store, sterke, sorte, varme og tunge forsterkere, og de fleste kundene starter her. Siden blir de hektet, både på grunn av ytelse og design.

Det sier europeisk salgssjef Rune Skov i danske Gryphon Audio Designs APS, når vi møter ham på butikkmessen Vårpuls hos Oslo Hi-Fi Center den første helgen i april.

– Kundene opplever at eiergleden øker over tid. De fleste starter med forsterkeren, og ender med å kjøpe resten av systemet fra oss, sier Skov.

Disse produseres i Danmark, hos Gryphons underleverandører.

– Vi står selv for utviklingen og lager alle prototyper, og setter bort produksjonen, sier Skov til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er én av 13 ansatte i Gryphon Audio Designs. Grunnlegger og administrerende direktør i selskapet, Flemming E. Rasmussen, er den som i 32 år har tegnet alle Gryphon-produktene.

– Hvis vi har besluttet å lage et produkt, fullfører vi det. Vi stopper ikke midtveis, eller endrer retning. Vi lager ikke produkter fordi vi kan, men fordi vi vil. Hver gang et produkt skisseres, blir det en realitet, sier Skov.

Gryphon Audio Designs ble etablert i 1985, da Rasmussen på fritiden lagde en forsterker til seg selv. På messen Chicago Consumer Electronics Show i 1986 fattet en japansk distributør interesse for forsterkeren, og like etter ble den kåret til beste kjøp av et japansk hifi-magasin. Dette ble starten på Gryphon Audio Designs A/S, og Gryphon Head Amp satt i produksjon.

– Oslo Hi-Fi Center sier merket deres har hatt en kraftig vekst de seneste par årene. Er dette en generell utvikling, eller gjelder det kun denne butikken?

Mytologisk posisjon

– Vi har vært et kjent merke i mange år, og spesielt i det asiatiske markedet har vi stått ut som noe unikt – nærmest mytologisk – som skaper en ekstrem eierglede. Gryphon koster en del, det vet alle, og vi har opplevd en vekst de siste par årene over hele verden. Dette har skjedd samtidig som andre merker har hatt en nedgang. Vi, på vår side, har aldri vært så store og suksessfylte som i dag. Mye av dette skyldes at vi har fått inn de riktige samarbeidspartnerne, som vet hvordan de selger et luksusprodukt – med samme posisjon som Rolex og Lamborghini, sier Skov.

Innehaver Geir Tømmervik ved Oslo Hi-Fi Center skyter inn at det er påfallende få brukte Gryphon-produkter på markedet.

– Folk beholder dem for livet. Hvis det en sjelden gang dukker opp et brukt produkt, er de verdt like mye som da de var nye.

– Vår største integrerte forsterker, Diablo 300, kom i ny versjon i fjor. Forgjengeren ble produsert fra 2005 til 2015, og er kanskje verdens mest solgte integrerte high end-forsterker. På under to år har den nye versjonen kommet halvveis i å selge like mye som forgjengeren gjorde på ti år, sier Skov.

Prisen for denne er 156.000 kroner. Hvis man ønsker en integrert DA-konverter, koster denne 60.000 ekstra. En phono-modul koster 22.000 kroner.

– Disse modulene sitter i produkter som er fem-seks ganger dyrere, så dette er et prisgunstig kjøp, sier Tømmervik.

Skov mener Gryphon skiller seg fra mange andre, ved at de aldri sparer på ytelsen de legger i produktene sine.

Vi har fått inn de riktige samarbeidspartnerne, som vet hvordan de selger et luksusprodukt – med samme posisjon som Rolex og Lamborghini

Ingen ber om rabatt

– De fleste velger Diablo 300 med DA-konverteren, og da koster den 215.000 kroner. Det interessante er at det ikke er noen som ber om rabatt på Gryphon, i en bransje der man er avhengig av å gi rabatter for å få salg, sier Tømmervik.

– Hvorfor ikke?

– Merkevaren er så sterk, og de får alltid gode tester. Det finnes ikke en eneste test av Diablo 300 med en eneste betenkelighet, og det er fordi de er så kompromissløse, og bruker de beste underleverandørene og komponentene. For oss er det en ære å få selge Gryphon, sier Tømmervik.

Skov sier han har et svært nært forhold til Oslo Hi-Fi Center.

– Gryphon har en ekstrem grad av personlig kundestøtte, og dette er viktig når du selger super-hifi. Hvis du har kjøpt en Rolls Roys, venter du ikke til mandag før du får start på bilen, da kommer de med helikopter, sier Tømmervik.

– Hvordan vil dere beskrive Gryphon-lyden?

– Vi vil ikke ha en spesiell klang eller lyd, og ønsker å være så nøytrale som mulig. Vi skal spille godt sammen med utstyr også fra andre produsenter, siden vi vet at det er de færreste som starter med å kjøpe et komplett Gryphon-system, sier Skov.

Tømmervik sier mange av de amerikanske leverandørene er blitt opptil 40 prosent dyrere på grunn av valutakursen.

– Det fine med Gryphon er at de er kommet med nye modeller, der det ikke er noen før-pris, og de står seg godt til prisen, sier Tømmervik.

– Når vi lanserer et nytt produkt, setter vi en pris som gjelder i hele verden, og denne endrer vi ikke. Det eneste som skiller prisene er den lokale momsen. På denne måten beskytter vi distributørene våre, siden produktene ikke er å få kjøpt rimeligere i andre land, sier Skov.

Til toppen