Mats Nevelius, Erik Sandsmark, og André Seielstad er Sony Ericssons tre ansatte med tittelen National Account Manager, Norway. Foto: Stian Sønsteng.

Størst og raskest vekst på det norske markedet

– Sony Ericsson har hatt større og raskere vekst i Norge enn i noe annet land.

Det sier Erik Sandsmark, en av tre salgsansvarlige for det norske markedet. Han og kollegene Mats Nevelius og André Seielstad har alle den engelske tittelen National Account Manager, og de presenterte nylig sommeren og høstens nyheter under et arrangement på Filmens Hus i Oslo. Nå ønsker selskapet å gjøre det samme for kameratelefonene sine med varemerket Cybershot, som de gjorde for musikktelefonene med Walkman.

 

– Sony Ericsson har eksistert i fem år. Det startet med fem terminaler, og i løpet av året kommer sortimentet opp i 25. Hvordan vil dere beskrive utviklingen til selskapet disse årene?

 

– For Mads og meg, som har vært med fra starten, har det vært en utrolig reise. Vi har doblet markedsandelene hvert år, og har hatt en fantastisk vekst, sier Sandsmark. Nevelius skyter inn:

 

– Det har gått veldig bra, og det har vært en opplevelse å få denne oppturen med Sony Ericsson etter nedturen vi hadde i Ericsson.

 

– Hva er grunnen til at Sony Ericsson har lykkes?

 

– Vi har fått fantastiske produkter etter hvert, og har hatt et sortiment som har passet det norske markedet. Det har ikke vært fokus på de billigste og enkleste telefonene, men vi har satset på mer avanserte modeller. Dette har ført til at vi har hatt større og raskere vekst i Norge enn i noe annet land, sier Sandsmark.

 

 

 

Tidoblet omsetning

– Stemmer det at Sony Ericsson har tidoblet omsetningen i Norge siden starten i 2001?

 

– Vi har ikke anledning til å gå ut med nøyaktige tall, men anslaget er ikke helt galt, sier Sandsmark.

 

– Hvordan har dere arbeidet opp mot bransjen?

 

– Vi har fokusert på sisteleddet, med kampanjer i butikker og kjeder. Vi har bygd varemerket sammen med kjedene, sier Nevelius.

 

– I starten var ikke operatørene interessert i å snakke med oss, de gjespet nærmest når vi tok kontakt. Vi hadde 4,5 prosent markedsandel, og det var ikke så lett å få avtaler med mobilselskapene. Derfor måtte vi selv sørge for at etterspørselen kom fra butikknivå og oppover, sier Sandsmark.

 

– Hvor viktig har sisteleddet vært for dere?

 

– Helt avgjørende. Vi arbeider bevisst med gjennomsalg, ikke bare innsalg. Dette er alfa og omega for oss, og gjelder fortsatt, sier Nevelius.

 

– Vil det si at dere er mye ute i butikkene?

 

– Ikke nok. Vi burde vært mye flinkere. Særlig i starten var konkurrentene bedre enn oss, men det begrenset seg selv med bare to utegående selgere. Siden er vi blitt flere, men vi vil gjerne være mye mer ute i butikkene, sier Sandsmark.

 

– Vi arbeider mot alle ledd i bransjen, og tar alle like seriøst, understreker Seielstad som er tredjemann på laget. Hvordan var det å komme inn i gjengen?

 

 

 

Flat struktur

– Det var kjempemessig å komme inn i et firma som er i god driv, og vi er et kjempelag, svarer Seielstad.

 

– Det er flat struktur hos dere, hvordan løser dere det i det daglige?

 

– Ganske enkelt ved at kundene er delt mellom oss, sier Nevelius.

 

– Hvordan er kunnskapen i bransjen om Sony Ericsson?

 

– Veldig bra. Vi møter mye positivitet, og det er en fornøyelse å representere selskapet, sier Seielstad.

 

– På dagens pressemøte har dere møtt mange svært teknologifokuserte journalister. Er dere interessert på samme måte selv?

 

– Absolutt, men det er en stadig større utfordring å oppdatere seg etter som antall modeller med ulik funksjonalitet øker. Man har ikke i samme grad tid til å teste alle mulige funksjoner som tidligere, sier Sandsmark.

 

– For min egen del er brukerinteressen større enn selve teknologien, sier Nevelius.

 

– Det er greit å få frem begge sider av saken. For å arbeide med dingser må man være interessert i dem, sier Seielstad.

 

– En av årsakene til Sony Ericssons suksess er at vi fra gamle Ericsson snudde oss og ble konsumentorientert. Det er veldig viktig å ha med seg brukervennlighet. Den store feilen hele bransjen gjorde var dette med å kun holde på med trebokstavsforkortelser. Det er viktig å gjøre ting enkelt, sier Sandsmark.

 

 

 

Mange modeller gir muligheter

– Hvordan vil dere karakterisere sommeren og høstens portefølje?

 

– Den er veldig spennende og vid. Vi har fått flere ben å stå på. Tidligere hadde vi fire-fem modeller, og var avhengig av at en av dem gikk bra – hvis ikke hadde vi ikke sjans. Nå har vi flere modeller å gå på. Dette gir flere muligheter både for oss og våre samarbeidspartnere, sier Nevelius. Sandsmark skyter inn:

 

– Det gir fantastiske muligheter til å segmentere markedet.

 

– Hva vil dette si for handlerne?

 

– Man kan skreddersy kampanjer med eksklusive modeller. Vi kan også være med å bygge profilen til den enkelte kjede, og de kan velge om de vil markedsføre seg som for eksempel faghandel eller overfor ungdom. Det kan gå parallelle walkmankampanjer i to store elektrokjeder med helt forskjellig innhold, sier Sandsmark og Nevelius.

 

– Vil porteføljen bli enda bredere, eller ser vi nå maks antall modeller fra Sony Ericsson?

 

– Vi kommer til å gå videre. Sony Ericsson skal ta markedsandeler globalt, og da må vi ha mange modeller å spille på. Det er ikke dermed sagt at alle modellene kommer til Norge.

 

– Hvor viktig er Walkman-logoen på telefonene deres?

 

– Den har gjort at vi har fått gjennomslag for musikksegmentet innen mobiltelefoni. Det er akseptert at mobiltelefoner er musikkspillere. Samarbeidet vårt med Sony er veldig bra, sier Seielstad.

 

– Vi selger mellom 100.000 og 200.000 walkman-telefoner i 2006, og dette er en stor del av antall musikkspillere som blir solgt.

 

– Hvordan vil dere beskrive Sony Ericsson sammenlignet med konkurrentene?

 

– Vi er en attraktiv partner som har fått gjennomslag for de gode telefonene våre, og volumet er blitt bra. Vi er et godt varemerke. Nå kommer Cybershot som et friskt pust, og forhåpentligvis kan vi utvikle kameratelefoner med dette varemerket det på samme måte som vi har gjort med Walkman-telefonene. Den første Cybershot-modellen kommer i juli; K800 med 3,2 megapixler kommer, sier Seielstad.

 

 

 

 

 

Sony Ericsson Mobile Communications AB

Sony Ericsson Mobile Communications AB ble stiftet i 2001 av Ericsson og Sony. Selskapet har hovedkontor i London, og 6.000 ansatte over hele verden. Forsknings- og utviklingsenheter er lokalisert i Europa, Japan, Kina og Amerika. Selskapet leverer mobiltelefoner, tilbehør, PC-kort og M2M-løsninger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Walkman-telefonen W850i er Sony Ericssons første glider med uttrekkbart tastatur.
Z710i er en klapptelefon med kamera og EDGE, med både forretnings- og multimediafunksjoner. I handelen tredjekvartal.
Z550i er en klapptelefon med 1,3 megapixel-kamera, i handelen i august.
W710i er den første Walkman-telefonen spesielt utviklet for treningsinteresserte, med hastighets- og avstandsmåler, skritteller og stoppeklokke. I handelen tredjekvartal.
Sony Ericsson lanserer to nye ladere; den ene med mulighet ti å kople til håndfrikabel i tillegg til strøm, den andre har plass til to AA-batterier slik at telefonen kan lades uten tilgang til strømnettet.
3G-telefonen W850 er spådd å bli en storslager. Den kommer på markedet i tredjekvartal, og leveres med minnebrikke på 1GB.
Sony Ericsson lanserer tre nye håndfriløsninger for Walkman-telefonene sine, beregnet på både musikk og samtaler.
Til toppen