STØRST PÅ HODETELEFONER

– At vi har fått Skullcandy i sortimentet betyr at vi har konsolidert posisjonen som den desidert største aktøren innen hodetelefoner.

Det sier Jo Petter Kjeldset som leder den norske avdelingen i Tura Scandinavia AB. Han mener hodetelefonmarkedet er utømmelig.

– Hodetelefonmarkedet er veldig spennende på grunn av den store mengden bærbart utstyr som selges. Lettvektsmarkedet er det desidert største, med MP3-generasjonen som hovedmålgruppe. Stadig kommer det til nye og unge kunder, og vi har sett en utvikling der folk kjøper flere sett som brukes i ulike situasjoner; på trening, reise, hjemme i stua samt foran datamaskinen, sier Kjeldset.

Han karakteriserer Koss og Skullcandy som ekstremt sterke varemerker.

– Dette er to dyktige produsenter som satser på det samme markedet – men med helt ulike innfallsvinkler. Skullcandy tar utgangspunkt i mote mens Koss er en tradisjonell lydprodusent, sier Kjeldset.

Som fagbladet Elektronikkbransjen tidligere har skrevet har Tura kjøpt opp No Border AS som har markedsført og solgt det amerikanske hodetelefonmerket Skullcandy. To av eierne i No Border, Harald Kristiansen og André Aakermann, er nå ansatt i Tura.

– Vi har ikke bare kjøpt varemerket, men også kompetansen til Harald og André, sier Kjeldset.

Harald Kristiansen mener overgangen til å selge Skullcandy med Tura-trøye har gått godt.

– Tura er en dyktig gjeng og vi tenker likt. Vi skal arbeide med Skullcandy som tidligere og bryr oss om det vi gjør. Det skal fortsatt satses på frontfolket i kjernemålgruppen i form av sponsorater og aktiviteter, sier Kristiansen.

Det er allerede inngått en sponsoravtale med snøbrettforbundet for 2010, og Kristiansen forteller at det stadig er idrettsutøvere innom kontoret for å signere nye avtaler. I vinter lanseres dessuten nye hodetelefoner merket Terje Håkonsen.

Kjeldset legger til at kompetansen de har fått inn i selskapet gjennom No Border også skal brukes på andre varemerker der dette er relevant, som Golla, Altec Lansing og Koss.

Den senere tiden har Tura overtatt stadig mer av Koss-distribusjonen selv, der det tidligere har vært brukt underdistributører i selekterte kanaler.

– Vi er selv de rette til å bygge opp merkevaren, og ønsker å følge produktene helt frem til sluttbruker. Det blir dessuten slutt på parallellimporten siden Koss har sagt opp avtalene med europeiske distributører som har solgt produktene på tvers av landegrenser og inngåtte avtaler. Dette betyr at vi får bedre kontroll på varemerket; måten det promoveres og i hvilke kanaler det selges. Dette vil gi et mer stabilt prisbilde, siden vi slipper at aktører uten følelse for merket dumper prisene og bruker Koss som et lokkemiddel for å selge andre produkter, sier Kjeldset.

Powered by Labrador CMS