SUNN KONKURRANSE I NORGE

Prisene på datatrafikk vil gå ned, og det er sunn konkurranse på det norske markedet.

Det sa den danske teleanalytiker John Strand i Strand Consult under Gulltasten 2009, der han innledet til den første av to paneldebatter. Strand sier han stadig hører at ”i Norge er det et duopol” på mobilmarkedet, med Telenor og NetCom som to gigantiske operatører, men i virkeligheten er det mange aktører som er med på å skape konkurranse.

I paneldebatten fikk fem toppsjefer i norske mobilselskap i parti med Strand anledning til å diskutere konkurransevilkår, mobilt bredbånd og LTE, operatørtjenester og priskalkulatorer.

Konkurranse avler utvikling

Først til den danske teleanalytikerens foredrag. Strand hevdet tidlig i sitt innlegg at den teknologiske utviklingen vi har sett i bransjen er et resultat av økt konkurranse på markedet.

– Større konkurranse tvinger operatørene til å foreta investeringer i ulike teknologier, sier Strand.

Og han bruker mobilt bredbånd som et eksempel der operatørene – fortrinnsvis Telenor og NetCom– kniver om å kunne tilby det beste tilbudet.

– Mobilt bredbånd er det hurtigst voksende produktet noensinne i mobilbransjen. I Danmark er det over 500.000 mobilt bredbåndskunder, og Norge nærmer seg samme antall. Det er en suksess, kundene vil ha det, konkluderer Strand.

Det norske mobilmarkedet

Strand snakker videre om mobilt bredbåndstrender ellers i Norden, og om roaming i utlandet. Blant annet viser han eksempler på at operatører som har mobilnett i flere land, lar kundene bruke abonnementet uten ekstra kostnader i alle sine mobilnett på tvers av landegrenser. Dette har også lønnet seg for operatørene, og han tror store nordiske aktører vil gjøre lurt i å tilby noe lignende på sikt. Når det gjelder mobilt bredbånd, hevder han at prisene i Norge vil falle ytterligere, slik de har gjort i våre naboland – på grunn økt konkurranse, men også med introduksjonen av LTE/4G.

Internett på farten

Foredraget går over til debatt, og Ragnar Kårhus fra Telenor, August Baumann fra NetCom, Haakon Dyrnes fra Tele2, Øistein Eriksen fra One Call og Idar Vollvik fra Ludo Mobil entrer scenen. Ordstyrer er redaktør Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen.

Topplederne presenterer seg, og Sønsteng innleder debatten med å si et par ord om at internett på mobilen har vært det store i år, samtidig som mobilt bredbånd har tatt et stort steg videre. Kårhus blir spurt hvor godt han synes Telenor har lykkes på dette området.

– Jeg synes vi har lykkes relativt godt, hvis vi ser på markedsandeler og egne brukertester. Vi jobber nå med å fornye hele vårt mobilnett, som vil styrke Telenor ytterligere. Vi opplever likevel at vi har konkurranse, og vi ser at kundene har ulike behov, sier Kårhus.

– Det som er viktig er å finne en balanse mellom pris og tjeneste. Vi kommer med LTE– og det ”river”; Da kan du laste ned en MP3-sang på ett sekund, sier Baumann i NetCom.

Eget mobilnett

Det er kun Telenor og NetCom som har landsdekkende mobilnett per i dag, mens Network Norway (derunder One Call) og Tele2 har store planer om å bygge Norges tredje mobilnett i årene som kommer. Det vil ha stor betydning for disse aktørene, som da vil få langt bedre betingelser – særlig når det gjelder datatrafikk.

– Prisene faller på datatrafikk, og nettet blir raskere. Tele2 er helt i startfasen på dette området – vi har pushet billige ringeminutter og SMS. Men vi er avhengige av gode innkjøpspriser, sier Dyrnes i Tele2, og legger til at NetCom– som de leier kapasitet av – nylig har gitt dem bedre vilkår på dette området.

– Vi er litt i samme situasjon som Tele2; Vi klarer ikke få et fullverdig tilbud på mobilt bredbånd med ”dongle”- vi har heller fokusert på internett på mobiltelefonen, sier Eriksen i One Call.

Priser er ikke alt

Baumann fra NetCom påpeker at det ikke bare handler om pris, og antyder at det er mye naivitet i bransjen og media på dette området. For at operatørene skal lykkes, handler det om å ha et godt totaltilbud – noe de kun kan oppnå ved en sunn og lønnsom drift av selskapet.

– Vi skal tjene penger også, og må drive butikken bra. Ellers blir det omtrent som å jobbe kommunalt, sier Baumann, til humring fra salen.

Vollvik på banen

Paneldebatten dreies videre mot mobiltelefoner og mobilbruk. Vi ser en kraftig økning av smarttelefoner på markedet i år, og det er knivskarp konkurranse mellom flere aktører på dette området.

–Iphone har forandret mobilbransjen, og forandret brukerne, sier Kårhus i Telenor.

– I mange år har produsentene holdt tilbake teknologi for å skvise ut det de kan av eldre løsninger. Det var før. I dag er det et superkappløp, sier Idar Vollvik.

– Det vil være en overflod av applikasjoner i fremtiden. Vår jobb er å tilrettelegge for dette på smoothest mulig måte. Alle kommer til å kopiere Iphone, sier Ludo-sjefen videre.

Uoversiktlig marked?

Ordstyrer Sønsteng ber Elisabeth Aarsæther fra Post- og teletilsynet, som sitter i salen, si noen ord om mobilbransjen. Med stadig flere aktører, og stadig flere abonnementskonsepter og tjenester, er det en av Post- og teletilsynets viktigste oppgaver å ivareta forbrukernes interesser.

– Det er et dilemma for oss, for det er viktig at de store har økonomi, samtidig som de mindre operatørene har gode vekstvilkår – og det er mange gode små operatører på markedet. Da blir det ikke lett å være forbruker, sier Aarsæther.

– Det er et mylder av abonnementer, og vi har alle en jobb å gjøre, istemmer Dyrnes i Tele2.

Verdien av Telepriser

For å gjøre det lettere for forbrukerne å orientere seg i et uoversiktlig marked, har Post- og teletilsynet utviklet priskalkulatoren Telepriser. I tillegg finnes det tilsvarende priskalkulatorer fra øvrige aktører, for eksempel Mobilen.nosRingepriser, med andre kriterier for prissammenligning.

– Det er ikke noen land i verden som har en så god tjeneste som Telepriser, hevder Vollvik i Ludo Mobil, og da stiger temperaturen blant paneldebattdeltakerne.

– Jeg lurer på om vi ikke undervurderer kundene litt; Hvis alle bare hadde gått etter prislistene til Telepriser, hadde ikke markedet sett ut slik det gjør. Vi tror at kundene legger vekt på forskjellige ting – dekning, hastighet og kundeservice, for eksempel. Telepriser fyller én funksjon, skyter Kårhus i Telenor inn.

– Telepriser tar ikke høyde for familie-løsninger, der man kan ringe og sende gratis til familiemedlemmene. Det er vesentlig, og det klarer ikke tjenesten å regne ut, sier Baumann i NetCom.

Haakon Dyrnes benytter anledningen til å si at Tele2 har vært nummer 1. på Telepriser i hele år, mens Eriksen i One Call minner om at det finnes konkurrenter til Telepriser som vektlegger litt annerledes. Ved håndsopprekning er det Tele2, One Call og Ludo Mobil som hevder at Telepriser har en stor verdi for norske mobilbrukere– ikke Telenor og NetCom.

Strands tordentale

Teleanalytiker John Strand pleier som regel å stjele en god porsjon oppmerksomhet i slike sammenhenger, og har en unik evne til ikke å tape ansikt i en disputas. Han forholdt seg imidlertid ganske rolig i paneldebatten og lot sjefene diskutere seg imellom, men når Telepriser og priskalkulatorer virket ferdig debattert på scenen, griper Strand ordet:

– Hvorfor skal man bruke skattebetalernes penger på å lage en prissammenligning for mobilabonnementer? Telepriser gjør større skade dersom den ikke tar høyde for alle prismodeller. Da er det bedre å overlate prissammenligning til private aktører som kan konkurrere om å lage de beste verktøyene for dette. Da blir det et mye mer dynamisk marked, sier John Strand.

Les også:

Kjedene mener produsentene må ta større ansvar

Powered by Labrador CMS