Fotmusen Musman

SVERIGE FOR ELKJØPS FØTTER

Som tidligere omtalt i ElektronikkBransjen skal Elkjøp Norge A/S etablere seg i Sverige. Til høsten åpner El-Giganten, NordEuropas største elektrovaremagasin på 4.700 kvm, utenfor Stockholm. Dette er første ledd i en nordisk etablering for Elkjøp-konsernet.

Dette sto i Elektronikkbransjen nr. 5/1994, og vi gjengir artikkelen nedenfor i sin helhet - i anledning bladets 80 års-jubileum:

Alt som kunne krype og gå av norske elektronikk-leverandører overvar Elkjøps informasjonsmøte i Lørenskog i mai. I tillegg var svenske bransjefolk og journalister tilstede for å overvære adm. dir. Thor Bjarmanns introduksjon av konseptet som skal legge Sverige for Elkjøps føtter.

I samarbeid med IKEA skal det i løpet av få år etableres 12 elektromagasiner, alle med samme navn. Byer som Östersund, Gävle, Uppsala, Västerås, Örebro, Karlstad, Norrköping, Linköping, Jönköping, Göteborg, Helsingborg og Malmö er skissert som interessante, uten at det er i bestemt hvor varehusene skal plasseres. Magasinene skal samlokaliseres med IKEAs egne varehus. Fredrik Steenbuch er ansatt som adm.dir. for El-Giganten AB med ansvar for alle Gigantbutikkene i Sverige.

Elkjøp ønsker å vokse ytterligere, og ledelsen mener de vil utkonkurrere seg selv hvis de bygger flere stormarkeder i Norge. «Vi ekspanderer i Sverige for å utnytte vårt distribusjonssystem og møte den nye konkurransesituasjonen i Europa», sier Bjarmann som mener at de internasjonale aktørene i bransjen ser mer og mer på Skandinavia som ett marked. Elkjøp vil tilpasse seg den nye markedsstrukturen, og konsernet har et kostnadseffektivt butikkonsept som fungerer. Investeringen i Sverige blir i første omgang på ca 6 millioner kroner som skal brukes til innredning og datautstyr. I tillegg kommer markedsføringsutgifter på ca 70-80 millioner kroner når samtlige varehus er oppe og går. Kostnadsmessig er Sverige-konseptet bygd opp like stramt som i Norge. Varedistribusjonen til Sverige skal foregå fra Elkjøps sentrallager på Tangerud utenfor Oslo.

Annonse i Radiobransjen nr. 1/1976..
Annonse i Radiobransjen nr. 1/1976..

«Integrasjon og god kommunikasjon mellom forhandler og lager er essensiell for effektiv logistikk», mener Bjarmann og forteller at det eneste de 12 ansatte på Elkjøps hovedlager trenger for å betjene El-Giganten er en truck ekstra. Med dette mener han at Elkjøps eksisterende infrastruktur kan betjene et vesentlig større volum enn i dag.

 

«Elkjøp tror på variantbegrensning på varer som skal selges til forbruker og har satt varespekteret sitt i system der forbruker fortsatt opplever Elkjøps store utvalg. Produktspekteret blir omtrent det samme i Sverige som i Norge. Det er selgerens holdning og god markedsføring som blir avgjørende for om de samme produktene selger bra i begge land», sier Bjarmann.

Han legger til at El-Giganten stort sett skal jobbe i familiesegmentet, dvs at varene vil ligge i det midtre prissjiktet.

Elkjøps ledelse virker ikke skremt ved tanken på konkurranse, men Bjarmann er fullt klar over at de ikke har noe unikt å tilby det svenske markedet. «Summen av vår strategi og kostnadskonsept gjør allikevel at Elkjøp er billigere enn alle andre i Sverige, og med en variantstruktur som fungerer, kan disse prisene beholdes,» avslutter han.

ANNE MARIE GERMUNDSON

Elektronikkbransjen nr. 5/1994

Her kan bla gjennom alle forsidene våre. 

 

BRANSJEKONSULENTENS EUROPAREISE

I november og desember 1960 var de tre skandinaviske bransjekonsulentene på studiereise i Tyskland, Nederland og Sveits.

Formålet var å studere radio/TV-handelen i de tre landene, og Kjell Tøn ved NRLs Rasjonaliseringskontor har i Radio-TV nr. 5/1961 en rapport på snaut tolv sider. Han avslutter med elleve punkter oppsummering og konklusjoner. Vi gjengir det ene:

– I fremtiden vil radio/TV-bransjen måtte konkurrere med bl. a varehus og kjedeforretninger. Det største konkurransemiddel radio/TV-bransjen har da, er å opptre som faghandel med spesialforretninger. Dette konkurransemiddel svekkes hvis man tar opp varer bra andre bransjer for å opprettholde en stor omsetning i de stille perioder. Advarselen til de norske radio/TV-handlere må derfor bli at de ikke – etter en plutselig innskytelse når salget er dårlig – blander sitt sortiment med andre varegrupper. Rådet blir: gå heller inn for å lære å selge effektivt, virkelig selge. Plater og transistorapparater kan ved effektivt salg få høykonjunktur i tider da TV-salger ligger stille.

Konsulent Kjell Tøn (f. h.) i NRLs Rasjonaliseringskontor, direktør Oppe i Deutsche Rundfunk- og Fernseh-Fachverband og konsulent Niels Bach i danske Rateksa..
Konsulent Kjell Tøn (f. h.) i NRLs Rasjonaliseringskontor, direktør Oppe i Deutsche Rundfunk- og Fernseh-Fachverband og konsulent Niels Bach i danske Rateksa..

Søk i vårt historiske arkiv!

FOTMUS FOR SKULDER- OG NAKKETRETTE

Pahlen Fabriker i Sverige har lansert en ny datamus som manøvreres med foten. «Musman» går på kulelager og kan kjøres i alle retninger. Alt arbeid med knapper og klikking utføres med tærne og dette sparer skuldre og nakke for mye unødvendig smerte. Foruten avlasting kan arbeidet utføres mer effektivt med Musman. En arm blir fri til tastaturbruk, noteringer og annet. Kilde: Moderne Produksjon

Elektronikkbransjen nr. 5/1994

Fotmusen Musman
Fotmusen Musman
Til toppen