– Det ble solgt 106.000 speilreflekskameraer i 2011, sier informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Her hos Lefdal elektromarked Alna. Foto: Stian Sønsteng

SYSTEM FORTSATT PÅ TOPP

2011 ga et kraftig fall i omsetningen av kompaktkameraer, men speilreflekssalget er fortsatt på topp.

Fotobransjen i Norge kan glede seg over at vi fortsatt er ”verdensmestere” på speilreflekskameraer. Også i 2011 havnet omsetningen på mer enn 100.000 enheter, nærmere bestemt 106.000 kameraer. Selv om 40 prosent av husstandene svarer at de har minst ett speilreflekskamera, holder omsetningen seg på dette høye nivået. Det viser til fulle at norske forbrukere verdsetter de kvalitetene og egenskapene disse kameraene har. Med dette følger også et betydelig salg av objektiver. Utskiftbar optikk gir jo kameraene utvidete muligheter for bruk. Lyssterke objektiver er en super løsning under dårlige lysforhold. I tillegg kommer at avanserte speilreflekskameraer har bildebrikker som gir topp kvalitet selv om lyset er dårlig.

 

Uansett vil kompaktkameraet ha et fortrinn fremfor mobiltelefonen

Kompakt ned

Omsetningen av kompaktkameraer sank fra 381.000 enheter i 2010 til 290.000 i fjor, en nedgang på 24 prosent. I verdi sank omsetningen med 36 prosent.

Vi vet at 80 prosent av norske husstander har ett eller flere kompaktkameraer. Utskiftingen fra filmbaserte kameraer må vi regne med er over for lengst. Mye tyder på at vi må regne med et salg på 250.000 til 300.000 enheter er et normalnivå for denne gruppen. Vi må heller ikke glemme at mobiltelefonen blir en stadig større konkurrent til kompaktkameraet hos mange. Men uansett vil kompaktkameraet ha et fortrinn fremfor mobiltelefonen, når det gjelder egenskaper og muligheter både for stillbilder og video.

De gode egenskapene hos stillbildekameraene når det gjelder videoopptak rammer salget av videokameraer. Denne gruppen er gjenstand for en kraftig volumnedgang, og mye av dette skyldes nok at selv enkle kompaktkameraer kan ta opp video i full HD-kvalitet. Omsetningen i volum av videokameraer er halvert de siste fire årene, og verdimessig er nedgangen enda større.

 

Halv million fotobøker

Produksjonen av bilder og alt som ligger rundt det er også en viktig del av fotobransjen. I fjor ble det produsert nærmere en halv million fotobøker. Det er en dobling fra året før og viser entusiasmen rundt det å samle og redigere verdifulle bildeminner.  Sammen med bilder på kort, kalendere, lerret og gaveartikler er dette blitt veldig populært hos mange. Bilder på lerret og gaveartikler har hatt en vekst på mer enn 60 prosent det siste året.

 

Les også:

Hvitevarene reduserte bransjenedgangen

Verdiøkning på hvitt

TV-salget ned til ormalt nivå?

65 prosent digitalradiovekst

65 prosent var smarte telefoner

Tabeller og presentasjoner

Pressemeldinger

Det ble omsatt elektriske husholdningsapparater for 8.868 millioner kroner i 2011. Her fra hvitevareavdelingen ved Lefdal elektromarked Alna. Foto: Stian Sønsteng
Salget av kaffemaskiner økte med hele 91 prosent i fjor, og verdiøkningen var 51 prosent. Alle foto: Stian Sønsteng
Rundt 95 prosent av TVene som selges har innebygd digitalmottaker. Her fra TV-avdelingen til Lefdal elektromarked på Alna. Foto: Stian Sønsteng
– Den store veksten kom på bordradioer, slår Erik Andersen fast. Her er informasjonssjefen fotografert på Lefdal elektromarked Alna. Foto: Stian Sønsteng
Prognosegruppen venter at omsetningen av mobiltelefoner vil holde seg stabil fra 2011 til 2012. Her fra Lefdal elektromarked Alna. Foto: Stian Sønsteng
Omsetningen av kompaktkameraer sank 24 prosent, fra 381.000 enheter i 2010 til 290.000 i fjor. I verdi sank omsetningen med 36 prosent.
Til toppen