Siba selger prosentvis flest speilreflekskameraer i Norge sammenlignet med Sverige og Danmark. Foto: Siba

SYSTEM MEST POP I NORGE

Salgstall fra Siba viser at nesten en av tre nordmenn velger speilrefleks når de skal kjøpe nytt kamera.

– Da vi begynte å selge digitale systemkameraer i 2006 stod dette for noen få prosent av kamerasalget. I dag utgjør disse 28 prosent, sier landssjef Victor Bengtsson i Siba Norge i en pressemelding.

Her slår kjeden fast at digitale kompaktkameraer taper markedsandeler til systemkameraer. Når det gjelder kompaktkameraer er trenden at de aller minste kameraene erstattes av såkalte langzoomkameraer, ifølge Siba.

Når det gjelder kompaktkameraer er trenden at de aller minste kameraene erstattes av langzoomkameraer

– Langzoomkameraer tar en stadig større del av markedet for kompaktkameraer og er nesten like populære som digitale systemkameraer. I år 2010 stod langzoomkameraene for 16 prosent av kamerasalget, mens de i dag står for 26 prosent, sier markedskonsulent Hilda Baer i Siba.

Sammenlignet med de andre skandinaviske landene er andelen solgte systemkameraer hos kjeden størst i Norge.

– I Sverige står systemkameraer for 25 prosent av totalsalget mens det i Danmark står for 15 prosent, sier Baer i pressemeldingen.

SIBAS FOTOSALG

2012*

2011

2010

Norge

Kompaktkamera

46%

56%

62%

Langzoomkamera

26%

21%

16%

Digitale   systemkamera

28%

23%

21%

Sverige

Kompaktkamera

49%

60%

67%

Langzoomkamera

26%

20%

15%

Digitale   systemkamera

25%

20%

18%

Danmark (ComputerCity)

Kompaktkamera

79%

81%

93%

Langzoomkamera

6%

1%

2%

Digitale   systemkamera

15%

18%

5%

*Salg i 2012 til og med uke 16

Til toppen