TEFAL OG KRUPS viktigst for Groupe SEB

Groupe SEB har fire merkenavn i Norge: Tefal, Krups, Rowenta og Lagostina. De to førstnevnte er viktigst i markedet.

Det opplyser nøkkelkundesjef Kjersti Kallevik hos Groupe SEB Norge. Hun fremhever Tefal som et sterkt merke på kjøkkentøy.

 

– Jamie Oliver er et undermerke hos Tefal. Her skjer det en stor utvikling av produktene. I tillegg markedsfører vi det nye italienske kjøkkentøymerket Lagostina. Det vil jeg karakterisere som produkter i øvre sjikt. Det viktigste hos Krups er utviklingen på espressomarkedet, sier hun.

 

Kallevik fremhever XP72-serien fra Krups, som skal være de mest kompakte espressomaskinene i verden. Det betyr at nye brukergrupper kommer inn på dette markedet. En helautomatisk maskin maler og stamper kaffen i tillegg til å trakte den ferdig. Groupe SEB har valgt å markedsføre disse produktene som kombinerte kaffe- og espressomaskiner. Dermed mener de at den potensielle målgruppen blir utvidet fra cirka 20.000 til mer enn 200.000 maskiner per år.

 

 

 

Utfordrende marked

Kallevik karakteriserer konkurransen i markedet som stor både innen småelektrisk og kjøkkentøy. For det sistnevnte er imidlertid forholdet annerledes fordi mange merker ikke er så kjent og det stadig kommer nye til i markedet.

 

– Det er nok lettere for de fleste forbrukere å holde oversikt over merker for småelektriske produkter enn for kjøkkentøy.

 

– Hva betyr det at dere nå begynner med produkter i elektrohandelen som tidligere har vært typisk for jernvareforretningene, slik som gryter og kjeler?

 

– Det er spennende. Samtidig krever det mye av oss å gå inn på nye områder. Det er både en mulighet og en utfordring.

 

Kallevik tror at den viktigste veksten for firmaet de kommende år vil være innen kjøkkentøy. I tillegg mener hun strykejern og kaffe-/espressomaskiner vil stå for mye av utviklingen volummessig.

 

 

 

Trelagskjeler

Firmaet venter seg mye av Jamie Oliver-produktene. Dette kjøkkentøyet kommer både for induksjon- og andre komfyrtopper. I tillegg til produktene i stanset aluminium, lanseres Jamie Oliver nå også i støpt aluminium og støpejern. Støpejernet er emaljert både på inn- og utsiden.

 

En del av Lagostina-produktene er karakterisert ved at de er produsert med flere lag metall. Normalt har en stålkjele kun ett lag med stål. Noen av Lagostina-produktene har to lag stål med ett lag aluminium i midten. Aluminium leder varme bedre enn stål og gir kjelene høyere effektivitet, samtidig som de har en flerlagsbunn som også kan brukes på induksjonsvarme. Det er viktig at alle high end-produkter er laget for induksjon. Kallevik ser også en utvikling ved at forbrukerne ønsker tykkbunnede kjeler tilpasset induksjon selv om dette ikke er nødvendig hvis du har keramisk topp.

 

 

 

Quick & Hot

En av nyhetene er Quick & Hot, som er en videreutvikling av den tradisjonelle vannkokeren.

 

– Vannkokermarkedet har vært viktig i mange år men produktene er ga nske like. I stedet for å koke opp alt vannet i beholderen, trykker du på en knapp og får den mengden varmt vann du trenger etter tre sekunder, sier Kallevik.

 

En annen nyhet er Actifry. Vanlige frityrkokere har rundt to liter olje i beholderen. Actifry bruker kun én skje med olje. Strategien bak en slik konstruksjon er å redusere mengden av fett i maten du tilbereder. Den lille mengden olje blir tilført samtidig som matinnholdet for eksempel pommes frites blir ført rundt med en spatel og oljen fordeles jevnt. Samtidig skjer oppvarmingen. Normalt inneholder ferdigstekt pommes frites 16 prosent fett. I Actifry er innholdet bare tre prosent opplyser Kallevik. Hun håper dette produktet gir oppsving i et kraftig fallende frityrmarked.

 

 

 

For glutenallergikere

Tefals strykejern er karakterisert ved at strykesålen er laget av aluminium dekket av emalje. Det skal gi ekstra god glideevne. Når det gjelder dampgeneratorer, mener Kallevik mange ikke har fått øynene opp for denne varegruppen ennå. Generatorene gir større dampmengde og kraftigere trykk en vanlig strykejern, så strykejobben gjøres enklere på kortere tid. Sarte stoffer eksempelvis ull og slike kan strykes med damp.

 

Tefal Home Bread er brødbakermaskinen som i tillegg til vanlig elte-, heve- og stekefunksjoner, har egne programmer for glutenfri brøddeig, deig uten salt og deig med ekstra omega3 olje. Slik deig blir mer klissete og krever spesielle elteprosesser.

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

 

 

 

 

 

Relevante artikler:

 

KJØKKENTØY VOKSER MEST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøkkelkundesjef Kjersti Kallevik med tre av de spennende produktnyhetene fra Tefal: Quick & Hot, Tefal Home B read og Actifry.
Actifry fra Tefal er en frityrkoker som bruker minimalt med olje for å spare fett i maten. Pris: 2.000.-
Quick & Hot er en vannkoker basert på nye prinsipper for et slikt produkt. Ved å trykke på knappen i toppen av kokeren, får du varmt vann etter tre sekunder. Pris: ca. 800.-
Tefal Home Bread har flere spesialfunksjoner. Blant annet kan den lage glutenfri brøddeig, deig uten salt og med ekstra olje. Pris: 1200.-
Tefal er verdens største produsent av panner med slippbelegg. Slike produkter kom på markedet for 50 år siden. Tefal har sitt eget slippbelegg, og årlig produserer selskapet cirka 53 millioner slike panner og gryter.
I forbindelse med 150 års jubileet i november i fjor lanserte Groupe SEB denne nye logoen for konsernet.
Til toppen