Bjørn Ivar Moen er leder for mobil i privatmarkedet i Telenor. Foto: Telenor

TELENOR MED BYTTE-TJENESTE

Med tjenesten betaler kundene mobilen rentefritt i 24 måneder. Etter ett år kan de bytte mobilen med en ny, uten å betale resten av den gamle.

– Telenor gjør det nå lettere for deg å få en av de nyeste mobilmodellene på markedet, eller kanskje teste ut et annet mobilmerke enn du vanligvis bruker. Med Swap gir vi kundene rett til å bytte gammel telefon med ny, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobilvirksomheten i Telenor Norge, i en pressemelding.

Med byttetjenesten betaler man ned mobilen med en fast månedspris i 24 måneder. Når det er gått ett år, kan man returnere mobilen til Telenor og bytte mobilen med en ny uten å betale resten av den gamle. Inkludert er forsikring for knust skjerm. Ifølge pressemeldingen er dette en ”ny og smartere måte å kjøpe mobiltelefon på”, og man står fritt til å når som helst å endre type abonnement.

Mange velger å bruke mobilen selv om skjermen er knust, andre igjen legger til side en velfungerende telefon og kjøper ny

Ifølge pressemeldingen har denne type program vært innført med suksess i andre land.

– Basert på vår innsikt i nordmenns mobilvaner, er dette grepet etterlengtet. Mange ønsker seg den nyeste mobilen, og seks av ti ønsker ikke å binde seg til en operatør. Når de skal kjøpe ny mobil, er det frihet og enkelhet som gjelder, sier Moen i meldingen.

 

Sendes Brightstar

Mobiler som byttes inn blir sjekket for mangler og skader i butikk, før de sendes Telenors samarbeidspartner Brightstar. Her blir alt innhold slettet og mobilen blir klargjort for videresalg i land utenfor Norden.

– Det er stor etterspørsel etter gode bruktmodeller i andre land, og vi er opptatt av å forlenge mobilens levetid. Ved å legge til rette for gjenbruk på denne måten vil flere som kanskje ikke er velsignet med samme kjøpekraft som mange nordmenn, få mulighet til å bruke smarttelefoner. I sju av ti norske hjem ligger det gamle mobiler i skuffer og skap. Det gagner ingen og utgjør en potensiell miljøskade. Med Swap blir det nå økonomisk forsvarlig og mer bærekraftig å kjøpe ny mobil, sier Moen i pressemeldingen.

Ifølge ferske funn fra en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Telenor, oppgir én av fire at de har opplevd å få mobilskjermen knust. På spørsmål om hva de da gjorde, svarer hele 58 prosent at de kjøpte ny mobiltelefon. 33 prosent reparerte skjermen for egen kostnad.

 

500 i egenandel

– Å reparere ny skjerm på en smarttelefon koster gjerne flere tusen kroner. Mange velger å bruke mobilen selv om skjermen er knust, andre igjen legger til side en velfungerende telefon og kjøper ny. Telenor ønsker å komme denne utfordringen til livs og inkluderer nå en forsikring mot skadet/knust skjerm i månedsprisen for de som begynner med Swap, sier Moen i pressemeldingen.

Er uhellet ute, betaler kunden 500 kroner i egenandel og får en helt ny skjerm. Forsikringen er automatisk aktivert. Kunden fyller ut en skademelding, dette er ifølge pressemeldingen raskt og enkelt. Det er ingen krav til årsak, men skaden kan ikke være påført med vilje.

Både nye og eksisterende privatkunder kan begynne med Swap, og man må ha et Frihet- eller Ung-abonnement.

Til toppen