THOMSON TILBAKE SOM TV-AKTØR

Strong produserer allerede mottakerbokser under merket Thomson. Nå skal de også selge TVer, audio- og videoprodukter av samme merke i Norden.

– Strong har vært i mange år på det skandinaviske markedet og er blitt et kjent varemerke i detaljhandelen. Med Thomson i porteføljen får vi et varemerke som også er kjent ute hos forbrukerne. Det gjør at vi som leverandør til hele den nordiske radio- og TV-bransjen får mulighet til å profilere oss bredere, så dette er viktig for oss, sier Kenn Jensen, administrerende direktør i Strong Scandinavia AS.

Ole Gunnar Ingul er markedssjef i Norge og Finland. Han forteller at Strong i første omgang vil slippe en miks av både audio- og videoprodukter fra Thomson på det nordiske markedet.

– TVene fra Thomson er kanskje den viktigste kategorien for dere. Hvor vil dere plassere disse i markedet?

– Vi ønsker at Thomson først og fremst skal selges hos faghandelen. Det er her vår historikk ligger, og det er her produktene blir best tatt vare på, sier Jensen.

Strong har knyttet til seg PCE AS som distributør av Thomson i Norge.

– De skal være vår hovedsamarbeidspartner på Thomson-produktene. De har et eksisterende salgsapparat og er allerede inne på TV-siden som importør for Loewe. Vi har stor tro på at de raskt vil kunne lykkes med å få et visst volum for Thomson, sier Ingul.

Solgt til Technicolor

Det franske selskapet Thomson ble i 2007 solgt til amerikanske Technicolor, som siden har lisensiert de ulike produktkategoriene til ulike aktører. Det kinesiske selskapet TCL kjøpte rettighetene til å produsere TVer, audio- og videoprodukter under merket Thomson, og Elkjøp/Elgiganten importerer allerede TVene direkte fra TCL.

– Når det gjelder de øvrige audio- og videoproduktene er disse ikke i Elkjøps sortiment, så vi får nå sjansen til å selge disse til dem. Vi ser Elkjøp som en samarbeidspartner og ikke som en konkurrent, sier Jensen.

Når det gjelder posisjoneringen i forhold til andre varemerker på TV-siden, mener Jensen at Thomson vil konkurrere med for eksempel Grundig og Philips.

– Vi har tilgang til TVer allerede i dag og venter de første produktene snart vil komme ut i butikkene, sier Ingul.

– TV-produsentene fokuserer på 3D- og smart-TV. Hvordan ligger Thomson an når det gjelder nye teknologier?

– Vi ligger nok en anelse bak LG og Samsung på disse områdene, men vil i juli og september komme med konkurransedyktige modeller også her, sier produktsjef Jesper Sørensen.

Frem til i år har TCL kjøpt paneler fra LG og Samsung. Alt annet, både når det gjelder design og produksjon, foregår hos TCL i Kina.

Den største kineseren

– For det europeiske markedet har TCL bygd en fabrikk med 2.000 ansatte utenfor Warszawa i Polen. Her bygges alle TVer for det europeiske markedet for å unngå EU-tollen, sier Jensen.

– Hvordan er det for en kinesisk produsent å konkurrere med japanere og koreanere?

– Kina er det landet med absolutt størst utviklingsvekst. De er utrolig kompetente. Vi har hatt alle apparater til test og er forbauset over hvor langt fremme de er på teknologi og menystyring, sier Jensen.

– Hvor sterkt tror dere Thomson står som varemerke i Norge?

– For forbrukerne er Thomson nok et B-merke, bak Samsung, LG og Sony, men absolutt på høyde med Grundig og Panasonic. TCL er verdens fjerde største TV-produsent, den største kineseren. Thomson er et merke forbrukerne kjenner. I bransjen har Thomson ligget brakk et års tid, men forbrukerne har nok ikke samme kunnskap om dette, sier Ingul.

Technicolor har som nevnt lisensiert de ulike produktkategoriene til ulike aktører. Strong-konsernet har en avtale med Technicolor og kan benytte merket på sine mottakerbokser og tilbehøret til disse.

Thomson CA-modul

– På det nordiske markedet kommer vi om ikke lenge til å lansere en CA-modul under Thomson-merket. Vi har på andre markeder allerede solgt mottakerbokser merket Thomson, men disse er ikke lansert i Norden ennå. En mulighet er at vi tilbyr en Thomson-mottaker til distributører som Viasat, Canal Digital eller RiksTV, sier Jensen.

– Hvordan vil dere differensiere Strong og Thomson i denne kategorien?

– Vi kan skape ro i markedet ved å kjøre Strong i én kjede og Thomson i en annen. Avhengig av hvor store vi blir, kan vi selge Thomson til faghandelen og et annet merke – for eksempel Strong– i de andre kanalene. Vi vil ikke skille kvaliteten på disse produktene. Når det gjelder Thomson har vi stramme muligheter, siden vi har klare retningslinjer fra Technicolor når det gjelder kabinetter og brukermenyer. Vi vil fortsatt kun levere kvalitetsprodukter, uansett merke, sier Jensen.

– Hvor utvikles og produseres mottakerboksene fra Strong og Thomson?

– Vi utvikler produktene selv, og har de siste sju-åtte årene samarbeidet med fem produsenter i Thailand, Korea og Kina, sier Jensen.

– Vil den øvrige Thomson-porteføljen, med radioer, hjemmekinosystemer og mikroanlegg, bli typiske kampanjeprodukter?

Pris og ytelse

– Siden vi har en såpass bred portefølje er dette selvsagt en mulighet for enkelte produkter, men vi har foreløpig ingen avtaler om dette. Vi ønsker å arbeide langsiktig for å sikre inntjening også hos våre samarbeidspartnere, og vil ikke kun selge på pris siden vi i høyeste grad også kan konkurrere på ytelse, sier Ingul.

– Hvordan har bransjen mottatt at dere nå får Thomson i porteføljen?

– Utrolig godt. Vi har nettopp begynte å presentere dette for de første kundene, og det ser ut som også de har tro på at vi kan lykkes med Thomson i Norden, sier Jensen.

– Er det plass til Thomson i Norden?

– Vi har fått høre fra kjedene at de mangler en aktør som Thomson, siden de eksisterende merkene har kannibalisert hverandre og presset prisene til det ytterste. Siden vi kommer med et annerledes konsept, med mulighet til å sikre inntjeningen med litt mindre støy, er det helt klart plass til Thomson, sier Jensen.

I sin presentasjon av Thomson har Strong en ønskeliste over produkter som mangler i sortimentet, som Blu-ray-spiller (BD), 3DBD, hjemmekinoanlegg med BD, DAB/DAB+ og internettradio.

– Dette er produkter som er vesentlige for å lykkes i det norske markedet. Vi er nødt til å være der konkurrentene er, og disse produktene kommer i løpet av året, sier Ingul.

Lydplanken SB240W har trådløs dypbasshøyttaler (subwoofer). Totalt 240W. Subwooferen på 120W har innebygd forsterker. Virtuell kringlyd. AUX-inngang. 2.1 kanals lyd. Fjernkontroll. Pris: 1.700,-

Powered by Labrador CMS