Nordisk PR-sjef i Acer, Thomas Loft Paustian, viser fram en av selskapets tidligere chromebook-modeller. Foto: Marte Ottemo
Nordisk PR-sjef i Acer, Thomas Loft Paustian, viser fram en av selskapets tidligere chromebook-modeller. Foto: Marte Ottemo

TILBAKE TIL SKOLEBENKEN

Acer har planene klare før det viktige skolesalget starter, og ser vekst i uventede deler av PC-markedet.

Det er ingen hemmelighet at PC-salget har vært utfordrende de siste årene, men Acer ser noen klare lyspunkter.

– Så langt i år viser tall fra GfK for Norden at PC-markedet som helhet har falt med 8,2 prosent. Det betyr at alle produsentene kjemper i et mindre marked, og vi må introdusere nye og disruptive produkter for å få markedet som helhet til å vokse. Men på den positive siden ser vi at nettbøker, som lenge var en død kategori, i det siste året har hatt en vekst på 35,8 prosent takket være introduksjonen av Chromebook, sier Thomas Loft Paustian, nordisk PR-ansvarlig i Acer, til fagbladet Elektronikkbransjen.

På den positive siden ser vi at nettbøker, som lenge var en død kategori, i det siste året har hatt en vekst på 35,8 prosent takket være introduksjonen av Chromebook

 

Chromebook i vinden

Fortsatt er det snakk om lave volum, men Acer har tro på segmentet.

– Google gjør en veldig god jobb med å sørge for at partnerne er klare på at de selger et nettverksprodukt og at kundene skjønner hva de kjøper. Vi har i dag to Chromebook-produkter, C720 og C720P, men kommer med en ny versjon før skolesalget, sier PR-sjefen.

Denne vil få en ny Tegra-chip, full HD-skjerm, 12 timers batterilevetid og en oppstartstid på sju sekunder.

– De nye modellene kommer i butikk i starten av september, og vil ha en pris rundt 349 euro, sier Loft Paustian.

– Hvor viktig er skolestarten for salget sett under året?

– Sammen med januar er dette den viktigste perioden i året for oss, og tidspunktet vi selger aller flest PCer. Vi tror særlig at 15- og 13-tommerne i E-serien vår og hybridproduktene kommer til å selge bra, sier Paustian.

Også nettbrett fortsetter veksten, og tall fra analyseselskapet GfK viser et oppsving på 105,5 prosent i Norden så langt i år, og også Windows 8-produkter tar andeler for tiden. En annen overraskelse er en vekst på 5,5 prosent i desktop-markedet. Her er det alt-i-ett-produkter (skjerm og PC i én pakke) som drar opp.

 

Kjemper om andeler

Acers markedsandel på PC-markedet har falt med 3,3 prosent i Norden, men selskapet er fortsatt størst på forbrukersiden med 23,7 prosent, ifølge tallene Loft Paustian legger fram. HP og Lenovo er blant konkurrentene som har stjålet andeler.

– Men det er store forskjeller innad i de nordiske markedene. Det er ingen vits i å skjule nedgangen, og vi skal snu denne utviklingen, det har vi gjort før, sier Loft Paustian.

Med så mye fokus på Android og Chrome, har Microsoft kommet med to tiltak for å pushe prisene i dette segmentet også for Windows-maskiner, ifølge PR-sjefen.

– Først kom en versjon av Windows kalt SST, som ga oss produsenter en OS-versjon som er mye billigere enn det vanlige, men som dikterer en øvre prisgrense på produktet på 300 euro (rundt 2.500 kroner). Nå kommer en enda billigere løsning, Windows 8.1 med Bing, men her setter Microsoft et pristak på det ferdige produktet på 270 euro (rundt 2.250 kroner). Da blir det lave marginer for produsentene, sier Loft Paustian.

Han forklarer at den eneste forskjellen på Windows 8.1 Bing fra det vanlige operativsystemet, er at Bing ligger som standard søkemotor på Internet Explorer.

– Fordi prisen ikke kan være høyere enn 270 euro, betyr det at vi må sette en del restriksjoner på maskinvaren også. Dermed har Microsoft i realiteten drept pris-rangen 270 til 350 euro, fordi vi må betale så mye mer for det standard operativsystemet at små oppgraderinger i for eksempel minne ikke vil lønne seg å gjøre, sier han.

 

Vi gjør oppmerksom på at reisen ble betalt av Acer.

Til toppen