TomTom GO 910 koster 700 euro. Navigatøren har bred og trykkfølsom skjerm, iPod-kontroll, kart over flere kontinenter og tekst-til-tale-funksjonalitet.

TomTom har 60 prosent av markedet i Europa, og venter en eksplosjon i navigasjon

- Markedet for bærbare navigatører er i ferd med å eksplodere. I Europa har vi en markedsandel på 60 prosent.

Det sier markedssjef Stephan van Kruisselberge i nederlanske TomTom. Han sier det internasjonale markedet for bærbare enheter er på 2 milliarder euro.

 

- Kurven har økt bratt siden 2004, da vi lanserte TomTom Go–serien som har vært en stor suksess. Her på CeBIT er vi svært stolte over å presentere TomTom GO 910.

 

- Hvor stor er penetrasjonen i navigasjonsmarkedet etter deres beregninger?

 

- Rundt 13 prosent i Europa, så det er mye upløyd mark. Navigasjonsmarkedet i Norge er også i sterk vekst, og vi ser at stadig flere detaljister tar inn produktene våre i porteføljen. Vi er markedsleder i Norge med 40 prosent, dette tallet har økt de siste kvartalene.

 

- Hvilken kanal vil bli ledende i Norge?

 

- Det vi ser i mange andre land i Europa og også i USA, er at detaljkjeder som MediaMarkt og kjeder som driver med biltilbehør satser sterkt på navigasjon og legger store ressurser i dette markedet.

 

- Hvilke utfordringer venter handlerne som vil selge navigasjon?

 

Brukeren skal føle seg smart

- Det viktigste er å gjøre ting enkelt, og det er nettopp dette som har gjort TomTom til et suksessfylt merke. Det er enkelt, rimelig og et smart produkt som gjør at brukeren føler seg smart når hun eller han skal finne frem på veien. Navigasjonsløsningene våre skal ta deg fra A til B på den enkle måten, og i tillegg til dette tilbyr vi fornuftige tilleggsfunksjoner. Hvis man forvirrer forbrukeren med detaljer de ikke forstår eller ikke ønske å forholde seg til, gjør man det feil.

 

TomTom ble etablert i 1995, og vi var aktive på PDA-navigasjon fram til 2004 da vi lanserte TomTom Og. Siden har salgstallene våre hatt en svært bratt kurve oppover. For øyeblikket er vi markedsleder med 60 prosent i Europa, og vi er nummer to i USA med 25 prosent det siste halvåret. Vi omsetter for 720 millioner euro, dette har vi nådd i løpet av fem år. Det har vært hardt arbeidet, men det er virkelig morsomt at vi er der vi er i dag. Selskapet er basert i Nederland, med kontorer i Taipei, Sydney, Boston, London, München, Paris. Vi har ansatte fra 33 nasjoner i selskapet, som i dag teller 550 personer. Så du kan trygt si vi er et ekte globalt selskap.

 

- Kan du si noe om utviklingen av produktene deres?

 

- Vi står for utvikling og produksjon i eget hus, men setter bort produksjonen til Kina og Taiwan.

 

20 GB harddisk

- Kan du si noe om alt-i-ett-løsningen kontra programvaren dere selger til PDAer og smart-telefoner?

 

- Programvaren er i grunn den samme. Vi ønsker at det skal være enkelt å bruke produktene våre. TomTom GO 910 har innebygd antenne og er virkelig en alt-i-ett-enhet, der kartverk for USA, Canada og hele Europa inkludert Øst-Europa følger med. I tillegg kan enheten brukes som håndfritt bilsett, den har 20 GB harddisk og fungerer som MP3-spiller. Den sier navnet på gatene, og fartsbokser er forhåndsinstallert. Enheten koster 700 euro.

 

- Hvilke kartverk bruker dere, og hvilke oppdateringsløsninger tilbyr dere?

 

- Alle kartene ligger installert fra Tele Atlas, med mulighet til oppdateringer hvert halvår eller år til konkurransedyktige priser - hos handleren eller via nettstedet vårt.

 

- Med andre ord er det mulig for handleren å få kunden tilbake til butikken?

 

- Man får ikke bare kunden tilbake for å kjøpe nye kart, men vi har også mye tilbehør som vesker og personifisering med frontpanel som står i stil med bilen eller humøret.

 

- Hvor viktig er fartsboksdatabasen for produktet?

 

Morsomme stemmer

- Folk setter stor pris på funksjoner som morsomme stemmer på navigasjonen og trafikkinformasjon. Fartsboksbasen er også viktig.

 

- Hvor mye utgjør PDA og smarttelefoner for TomTom?

 

- 85 prosent av forretningen vår er de integrerte enhetene, resten er delt mellom tjenester, PDA, smarttelefoner og TomTom rider som brukes på mopeder og motorsykler.

 

- Vil dette endre seg?

 

- PDA-markedet er stabilt, og det selges fortsatt enheter som trenger navigasjon. Smarttelefonmarkedet virker lovende, og vi vil også være der.

 

- Hvilken GPS-mottaker bruker dere?

 

- Surf Star 3, dette skal være den mest følsomme GPS-mottakeren på markedet. GPS-fikseringen vi tilbyr er svært rask takket være måten GPSen jobber sammen med programvaren. Det er forskjell mellom fabrikantene hvor lang tid de bruker, og vi er svært raske på dette området.

 

- Hvilken oppfølging tilbyr TomTom overfor salgsleddet?

 

- Vi satser på annonsering og informasjon via nettsteder, og bruker mye tid på opplæring av butikkpersonell. Vi har en opplæringsløsning på nettsidene våre, vi har instruktører som reiser rundt og vi jobber tett opp mot distributørene for å hjelpe kanalene å selge produktene våre.

 

Stephan van Kruisselberge er markedssjef i nederlandske TomTom, som lanserer et gratisprogram der brukeren kan administrere, laste ned, lagre og overføre innhold fra datamaskinen til TomTom GO-enheten.
TomTom lanserer to nye modeller: GO 910 og GO 710 til henholdsvis 700 og 600 euro.
TomTom GO har trykkfølsom fire tommers skjerm med kartvisning i 3D, og et anti-blendende belegg og innebygd sensor som automatisk justerer skjermen etter lysforholdene.
Hele Europa ligger inne i TomToms løsning. Selskapet hevder de har en markedsandel på 60 prosent i Europa.
En iPod-kontroll gjør at brukerne kan betjene en iPod via en den trykkfølsomme skjermen, og spille musikk over den innebygde høyttaleren eller stereoanlegget i bilen.
Til toppen