Niklas Casserstedt i Tomtom slipper i høst navigatører med innebygd SIM-kort i Norden, med gratis tjenester via mobilnettet det første året. Foto: Stian Sønsteng

TOMTOM PÅ NETT

I høst kommer Tomtom med sin første navigatør på den nordiske markedet med gratis tilkopling til mobilnettet for oppdatert trafikkinformasjon.

Prisen er ventet å ligge rundt 3.000 kroner, og inkludert i prisen er SIM-kort med ett års fri bruk. Niklas Casserstedt i Tomtom kan foreløpig ikke gå nærmere inn på hvilke tjenester som er inkludert i tjenesten, men bruken gjelder 45 land i Europa.

 

Tomtom har tidligere solgt navigatører med SIM-kort i andre land, for eksempel Tyskland og Frankrike. Her har man tilgang til blant annet trafikk- og værtjenester, samt søk i Googles steder av interesse (POI, Point Of Interest). I og med Tomtom Go 1000 Live, som er ny i hele Europa, lanseres tjenesten også i Norden.

 

– Har det kostet Tomtom dyrt å inngå avtaler med mobiloperatørene?

 

– Vi kommenterer aldri våre avtaler med samarbeidspartnerne. Det viktigste for oss er at det skal være enkelt for våre kunder å bruke tjenestene, og dessuten at de ikke skal få uforutsette utgifter selv når de bruker enheten i andre land, sier Casserstedt.

 

SIM-kortet vil være inkludert i Tomtom Go 1000 Live med 4,3 tommers skjerm i bredformat, samt Go 1500 Live med femtommers skjerm. Casserstedt understreker at mobilabonnementet ikke medfører mer administrasjon for butikkene.

 

– Det blir like enkelt som for sluttkundene; når enheten pakkes opp og tas i bruk første gang starter abonnementet og løpe. Bruken er gratis det første året. Andre år får kunden til halv pris, siden påløper en abonnementsavgift. Hva denne vil bli, vil vi ha klart når produktet lanseres i Norden, sier Casserstedt.

 

Start, Via og Go

Abonnementet styres via navigatøren eller Tomtoms nettside. Når gratisabonnementet på ett år er over, er det også mulig å kjøpe tilkopling for kortere tidsrom, ned til ett døgn. Uten abonnement fungerer enheten som en vanlig navigatør.

 

– Hva vil dette gjøre med markedet?

 

– Vi tror fremtiden for navigasjon er oppkoplede enheter, siden det stadig skjer ting på veiene. Når det gjelder interessepunkt er dette ikke minst viktig, på denne måten har man hele tiden tilgang til ny informasjon. Dette kommer til å gjøre livet mye enklere for kundene, sier Casserstedt.

 

For Tomtoms del ligger Norge høyt oppe i Europa når det gjelder andelen dyrere modeller. HD Traffic er Tomtoms trafikktjeneste med oppdatert trafikkinformasjon, og IQ Routes beregner hvilken rute som er raskest til ulike tider på døgnet - blant annet basert på anonym registrering bevegelsene til mobilabonnenter.

 

Tomtom deler navigatørene sine i tre serier; Start, Via og Go. Via er i mellomsegmentet og står for det største volumet. Her lanserer Tomtom modellene 110 med 4,3 tommers skjerm og kart for 45 land. 120 har i tillegg blåtann, mens 125 har femtommers skjerm. Alle har Tomtoms nye programvare og grensesnitt, samt det nye kartverket som skal være raskere enn forgjengeren.

 

Tomtom har også lansert en ny versjon av sin applikasjon for Iphone, tilpasset Iphone 4 med bedre grafikk og oppdaterte kart, samt en funksjon som gjør det mulig å navigere til bilder du selv har liggende på telefonen – hvis de er geotaggede.

 

– Hvordan er konkurransen mellom løse og fabrikkmonterte navigasjonsenheter?

 

– Vi er del av begge, og leverer systemer til Renault og Fiat. Dette er en viktig del av Tomtoms virksomhet. Dessuten presenterer vi her på IFA et samarbeid med Sony, der vi leverer navigasjonsbiten i deres enheter for ettermarkedet, sier Casserstedt.

 

Tomtom kommer med ny versjon av sin applikasjon for Apples Iphone.
Tomtom leverer navigasjonsløsningen i Sonys dobbelt-DIN enheter.
Til toppen