TRAVLE TIDER FOR BILDEBRANSJEN

Med julen rett foran døren er det i disse dager at bildebransjen henter inn størsteparten av sin omsetning.

Publisert Sist oppdatert

De to månedene november og desember står for rundt 40 prosent av omsetningen av bildeprodukter.

– De to første ukene i desember er klart de travleste for nettaktørene, spesielt mellom klokken 19.00 og 23.00 etter at barna er lagt, sier Cecilie Gaustad, markedssjef i FotoKnudsen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selv om antall bilder framkalt er synkende, stiger totalmarkedet kraftig i verdi – nesten 209 millioner kroner når oktobertallene er kommet inn, mot 186 millioner i samme periode i fjor. Det viser at nordmenn kjøper stadig dyrere fotoprodukter.

De to første ukene i desember er klart de travleste for nettaktørene

– Så langt i år er det solgt 1.944.170 fotokort til en verdi av 14,6 millioner. Og ennå er julemånedene foran oss og millioner av personlige julekort skal leveres ut til venner og familie. Rundt 70 prosent av årsvolumet på fotokort kommer inn i løpet av november og desember, sier Gaustad.

Ønsker personlige gaver

Elektronikkbransjen forventer at det selges i overkant av 6,5 millioner kort i 2012, og fotokort er – etter vanlige papirbilder – det nest mest etterspurte bildeproduktet målt i antall.

En undersøkelse om nordmenns julegaveønsker i 2012, gjort av Respons Analyse for Stiftelsen Elektronikkbransjen, viser at vi ønsker oss gaver gitt med omtanke og personlig preg.

– Bildeprodukter er jo nettopp denne type personlige gaver, og både barn og voksne kan benke seg sammen foran PCen for å lage disse julegavene. Og her er produkter for en hver lommebok, fra under hundrelappen og opp til de dyrere produktene som fotolerret til å henge på veggen i stua, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Storformat

Også kalendre og fotogaver øker. Julesesongen fortsatt er foran oss, og de fleste kalendere og fotogaver blir kjøpt i denne perioden.

– Så langt er det solgt 230.000 kalendere de siste 12 månedene, det er en økning på 15 prosent. Fotogaver har steget med 18 prosent til 800.000 stykk i samme periode, sier Gaustad.

De produktene som øker aller mest er fotobøker og storformat-produkter, med en vekst på over 30 prosent. Dette er produkter med en vesentlig høyere snittpris enn fore eksempel julekort og bilder.

Fotobøker opp 54 prosent

Også salget av fotobøker er positivt, med 518.000 fotobøker siste 12 måneder. Det er en økning i volum på 54 prosent, med en snittprisen på  rundt 200 kroner per enhet.

Tallene for årets ti første måneder viser at «nye» produkter som lerret og fotobøker står for 58 prosent av totalmarkedet, og fotobøker spiser innpå den tradisjonelt største produktgruppen, papirbilder, med 97 mot 120 millioner kroner siste 12 måneder.

Og folk liker å sette opp sine bestillinger fra PCen hjemme, rundt 75 prosent av bildeshoppingen skjer over internett.

Bildemarkedet er stadig i endring, og det kommer hele tiden nye typer produkter inn på bildemarkedet, og nye løsninger utvikles.

Fra Facebook

– Nyhet i år er at du hos Elite Foto kan hente bilder til dine julekort og kalendere direkte fra Facebook, en applikasjon som heter EFFI. Vi henter ut originalfilen din direkte i Facebook sitt API, før filen blir komprimert og beholder da den originale kvaliteten, sier Bente Vikenes, forretningsutvikler i Elite Foto.

Over jul kommer fotobøker som tar i bruk en QR-kode for å kunne legge ved video- og lydfiler i den tradisjonelle fotoboken, slik at bildene fra sommerferien også kan vise video fra strandturen eller spille av lyden av bølgeskvulpet, via mottakerens egen mobil eller nettbrett.

Og aktørene i bransjen oppfordrer folk til å tenke nytt og kreativt.

Ikke bare foto

– Det er nok mange som kun tenker på å lage en årskavalkade når de skal gi bort fotobøker til jul, men det ligger mange andre muligheter for å tenke kreativt. Hva med å skanne barnas små kunstverk og tegninger, og gi til besteforeldrene? Eller lage din egen kokebok for å gi bort til jul, med dine favorittoppskrifter? foreslår Gaustad.

Også bransjeforeningen tror på nye områder.

– Fotobøker og -produkter har kanskje tradisjonelt vært sett på som typiske gaver fra småbarnsfamilier til foreldre og besteforeldre, men med nye produkter og løsninger vil vi nok se andre kjøpegrupper. Nå kan man lage puslespill av egne bilder, mobildeksler med egen design, og fotobøker beregnet mer på vennegjengen enn familien, sier Røsholm

Powered by Labrador CMS