Administrerende direktør Espen Thorsby i NTV Pluss (t. h.) og administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital. Foto: Erik Andersen.

Tro på suksess for digitalt bakkenett

– Det er bare ett år til vi skal være på lufta, og det er mye som skal gjøres før den tid. Det er veldig travle dager.

Administrerende direktør Espen Thorsby i NTV Pluss åpnet Bransjetinget 2006 på Olavsgaard hotell i Skedsmo kommune med sitt foredrag «Det digitale bakkenettet». Fremtidstroen var det ingenting å si på.

 

Ved begynnelsen av 2006 satt Thorsby alene på et kontor for å starte opp NTV Pluss’ virksomhet. Nå er det 18 ansatte i selskapet, og fl ere skal komme. Selskapet forbereder lanseringen av det digitale bakkenettet. Thorsby la opp foredraget sitt ved å stille seg selv konkrete spørsmål som han tror bransjen også lurer på, og så svare på disse.

 

Hvordan kommer NTV Pluss til å endre markedet for TV-distribusjon i Norge?

 

– Vi har allerede endret dette ett år før vi er i markedet. UPC har skiftet navn til GET og endret profil for å møte den konkurransen de ser for seg. Canal Digital gjør sine ting, de har feiret tiårsjubileum med tikronerstilbud. Viasat har også sine aktiviteter. Dette viser at NTV Pluss allerede nå har endret markedssituasjonen, siden våre konkurrenter forbereder seg på å møte oss. I alle tilfeller blir det forbrukerne som vinner. De får et større og bedre tilbud. Dette gir en revitalisering av hele operatørmarkedet

 

Hva blir de viktigste konkurransefortrinnene til NTV Pluss?– Vi blir tilgjengelig overalt, man trenger ikke kabel eller parabol, ettersom man kan ta inn våre signaler med antenne, det være seg på hytta, i båten, i campingvognen eller hjemme i stua. Vi skal også være i alle butikker, slik at folk får tak i produktene våre. Enkelheten er fortrinnet vårt: Du slipper kabel og parabol, du plugger inn, og du skal kunne se innholdet. Vi legger opp til at det skal være enkelt å være kunde hos NTV. Fra du kjøper dekoderboks, endrer programpakker, og så videre. Vi vil ha en norsk profil, og således differensiere oss fra konkurrentene. Selvfølgelig skal vi også være konkurransedyktige på pris.

 

Hvilke kanaler ønsker NTV Pluss å distribuere?– Vi ønsker alle de viktige norske kanalene og alle de nye norske kanalene. Vi gjør vurderinger i forhold til seriøsitet, men er kanalen bra, er vi interessert i å ha den med på plattformen. Vi ønsker lokal-TV i separate regioner, og vi vil også ha de mest populære utenlandske kana lene. Dessuten håper vi å ha noen overraskelser til lanseringen. Det er plass til 18-20 kanaler pluss NRK, det vil si i alt 22-24 kanaler. Noen hevder det er lite, og at folk vil ha 100 kanaler. Vi tror ikke det. 90 prosent av all TV-titting gjelder de fem største kanalene. Vi tror vårt tilbud vil dekke 99 prosent av behovene. Det er de sære kanalene du får ekstra med de andre plattformene.

 

 

 

Vil NTV Pluss satse på VOD?

– Klikkefilm (Video On Demand, VOD) er en sterk tjeneste, og behøver ikke bare være filmer. Dette er vi veldig interessert i, og vi ser på det som en spennende mulighet. Når TV-kanalene ikke sender, kan vi for eksempel bruke ledig båndbredde til å laste ned til harddiskboksene hos forbrukerne. Du trenger ikke returkanal eller IP. Vi ser begrensinger i hva du kan lagre på boksen, og i båndbredden. Men de fleste vil oppleve dette som et godt tilbud. Vi kan også øke muligheten ved at man kan kjøpe bokser som har mulighet for internett-TV, som gir returkanal og flere bestillingsmuligheter.

 

Hva slags strategi har NTV Pluss for HDTV?

– Vi skal ikke stikke under en stol at vi har mer begrenset båndbredde enn du får på satellitt og kabel. Vi tror HD et fantastisk produkt. HD krever mer av oss og at vi finner kreative løsninger. Vi kan løse det med HD-programmer fremfor HD-kanaler. Det er fortsatt lite HD som er produsert. Vi kan eksempelvis sende film fredag og lørdag kveld i HD og enkelte fotballkamper i HD. Dette er selvsagt avhengig av godt samarbeid med TV-kanalene. Vi kan også bruke IP-varianten til å øke kapasiteten og HD-mulighetene våre. Man kan laste ned HD-filmer på boksen. Men vi er HD Ready. Når slukkingen av det analoge nettet gjennomføres, og vi får enda mer kapasitet, får vi mulighet til mer HD. Jeg tror at HD virkelig vil etablere seg i 2010, og da er HD-verdikjeden mer på plass.Hva tror NTV Pluss om dekodermarkedet?– Vi jobber annerledes enn konkurrentene. Våre konkurrenter kjøper bokser og selger dem. Vi vil være sikre på at bokser og utvalg er der, men at bransjen løser det. At bransjen markedsfører og selger, mens vi skal ligge bak og stimulere. Vi ønsker et bredt utvalg av PVR-bokser, som jo i realiteten er avanserte videomaskiner. Vi ser også for oss hybridbokser med IP, og avanserte løsninger som Microsoft Mediasenter. Det vi ønsker oss aller mest er integrerte TV-apparater, så vi slipper disse boksene. At boksene forsvinner inn i TVen håper vi de store TV-leverandørene kan levere, og de virker å være på vei. Vi ønsker oss også en godkjenningsordning for bokser, så vi unngår problemer med bokser som ikke virker. NRK har krevd at boksen ikke skal koste mer enn 1.500 kroner per stykk. Jeg tror det blir subsidiering av bokser, med mobiltelefonlogikk. Mot binding på abonnement får kundene sannsynligvis bokser for 1 krone stykket.Hva vil NTV Pluss gjøre for å skape konkurranse om dekoderne?– Vi håper markedet vil regulere seg selv. Vi tror det blir få ukrypterte bokser.

 

 

 

Hvordan ser NTV Pluss for seg distribusjon og salg?

– Dette vil skje både i store og små butikker, og via internettsalg. Jeg tror distribusjonen blir bred og vi ønsker elektronikkbransjen som samarbeidspartner. Det skal selges utrolig mange bokser. Jeg tror vi får mellom 500.000-800.000 kunder i løpet av de fem første årene etter etableringen, og hver kunde vil ha mer enn én boks. Det blir derfor solgt godt over en million bokser og integrerte TV-apparater. Det er mye brunevare, og et stort marked. Vår suksess blir elektronikkbransjens suksess.Hvordan vil NTV Pluss utvikle seg etter slukking av det analoge bakkenettet?– Digitaliseringen åpner for et hav av muligheter. Internett blir tilgjengelig via TV-apparatet. Vi skal bruke digitalplattformen på nye, spennende måter, men hvordan avhenger av funksjonalitet og pris på mottakerutstyret. Hvem vinner kampen om kundene?– Det er mye bra med de andre plattformene, og med vår. Vi tror vi blir den ledende operatøren i det norske markedet. TV blir nå mer tilgjengelig for alle, det blir en kraftig utvikling, og det skapes nye behov ute hos forbrukerne. Alle bør vente på oss – jeg håper at flest mulig gjør det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva gjør Canal Digital?

Administrerende direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital holdt innlegg etter NTV Pluss. – Vi har ti års erfaring med digital-TV, og abonnentmasen er på tre millioner husholdninger i fire nordiske land, sa Davidsen, og poengterte det unike med kabel- og satellittlevering – nemlig tilnærmet ubegrenset kapasitet. – PVR, personlige videoopptakere med harddisk, har vi solgt i fire år nå. Dette er ingen nyhet, som enkelte dagsaviser skal ha det til, sa direktøren. Han skrøt også av at Canal Digital er ledende på HDTV, og at det snart kommer sendinger i MPEG-4-standarden. – Discovery er rett rundt hjørnet med HD-sendinger og det kommer flere, sa Davidsen. Han tror HDTV blir en sterk pådriver i markedet neste år. – Kjøper du stor TV som er HD Ready, forventer du å få godt innhold.

 

 

 

 

 

Mobil-TV?

Blir det mobil-TV tjenester fra NTV Pluss? – Vi ser også på det, det er en spennende mulighet. Vi kan bruke noe av båndbredden til det. Men mobil-TV er fortsatt i en tidlig fase, sa administrerende direktør Espen Thorsby.

 

Like god fortjeneste

Jan Johnsen fra Johnsen Elektro i Bardufoss tok ordet og poengterte at NTV Pluss-direktøren brukte ordet «tro» mye i sitt foredrag. Johnsen anmerket også at kraftlagene kan tilby linjer med veldig mange megabit, og sa også at forhandlerne har god provisjon på salg av Viasat eller Canal Digital-pakker. Johnsen lurte på hvordan fortjenesten blir på salg av digitalt bakkenett-abonnement. – Det er klart det skal være økonomi både for dere og oss i dette, sa administrerende direktør Espen Thorsby. Han antydet at «volumene får du hos oss, derfor kan man ikke sammenligne øre for øre» mellom NTV Pluss og konkurrentene.

 

 

 

 

 

Til toppen