– TV er viktigst

– Da vi gikk over til digitale satellittsendinger, var vår viktigste lærdom: TV er viktigst.

Adm. direktør Svein Erik Davidsen i Canal Digital Norge dro i sitt foredrag under bransjetinget på Lillestrøm noen paralleller mellom overgangen til digitale satellittsendinger – og overgangen til det digitale bakkenettet.

– Vi har prøvd å tilby VG, vær, butikker, formel-1 med på syv kanaler samtidig med ulike lydspor, og muligheten til å velge kameravinkel i fotball-VM. Men det folk vil ha er gullrekka til NRK og Frustrerte hustruer på TV 2. Dette er en dyrekjøpt erfaring, men vi har lært at det viktigste innholdet vi som TV-distributør kan tilby – er nettopp TV, sa Davidsen.

En annen viktig lærdom Canal Digital gjorde da de ble digitalisert, var at forbrukerinformasjon er viktig. Davidsen ville ikke skryte av at selskapet var flinke overfor bransjen, men mente at de overfor kundene var ganske gode.

Kunnskapsnivået viktig

– Men uansett hvor mye du informerer, får du ikke med alle. Nettopp derfor er kunnskapsnivået hos radio og TV-handlerne viktig, fordi kundene fortsatt går dit for å få råd og veiledning - og kjøpe produktene sine, sa Davidsen.

Han mente det er umulig å unngå en tvangskonvertering av etternølerne, og lanserte en ny forkortelse for bransjetinget: KMM - Kos Med Misnøye. Det er typisk for mange å kose seg med å være misfornøyde, å sitte hjemme i sofaen og riste oppgitt på hodet over ting som ikke fungerer.

– I Sverige snakkes det fortsatt om køene som oppsto på Gotland, som var det første stedet analogsignalene ble slukket, selv om det har gått bedre siden. Bransjen og operatørene er nødt til å ta dette med kunnskap alvorlig. Overgangen til digitalt bakkenett blir en eksamen for NTV, men også for andre operatører siden konkurransen øker. Vi i Canal Digital må skjerpe oss, for vi får en knallsterk konkurrent. Det blir også en eksamen for kjedene og handlerne, og trykket kommer fra dem som vet aller minst. Det kan være smart å begynne tidlig, den første stengingen kan bli allerede i 2007. Vi må se dette som en gylden mulighet, og tenke på hvor mye ekstra utstyr som skal selges. Ikke minst vil folk trenge ekstra utstyr når signalene skal distribueres til flere apparater i huset, sa Davidsen.

Vil gi NTV konkurranse

Han har vært adm. direktør i Canal Digital i fire år, og har den senere tid vært med å utvikle forretningsplanen til NTV. Han har nå trukket seg ut av dette arbeidet, og forsikrer overfor fagbladet Elektronikkbransjen at han vil gi NTV hard konkurranse i kampen om seerne. På bransjetinget forklarte han eierstrukturen i Telenor:

– Det er Telenor Broadcast som har gått inn i NTV. Selskapet har fra før selskap om Norkring, Satellite Broadcast, Conax (som driver med tilgangskontroll)- og oss i Canal Digital som er en distributør. I tillegg har Telenor Broadcast eierskap i A-pressen og Otrum - og nå altså NTV, sa Davidsen.

Han fortalte at Canal Digital nå jobber med å tilby sine kunder en rekke nye tilleggstjenester.

– Som HDTV og multirom samt muligheten til å pause TV. Ikke minst ønsker vi å tilby en pakke med TV, internett og telefoni til våre kunder – slik vi i dag gjør i kabelnettet, sa Davidsen.

Myndighetene har stilt krav om kundeoppfølging i konsesjonsvilkårene for det digitale bakkenettet. Davidsen fortalte at man i Canal Digital har 1,6 millioner innkomne henvendelser årlig.

– Vårt kundesenter og i 2004 var ventetiden i snitt 12 sekunder. Hittil i år er snittet 25 sekunder, men det er fordi vi har gjort den samme operasjonen med kundetjenesten til kabel-TV, sa Davidsen.

Powered by Labrador CMS