Daglig leder Roar Olafsen (t. v.) og innehaver Jan Inge Solheim i Soundgarden-kjeden, i utstillingsrommet til danske System audio. På bordet høyttalerne SA Aura1, i bakgrunnen SA Ranger og Mantra60. Foto: Stian Sønsteng

TV SOM REN LOKKEVARE er ikke interessant

– Hvis det fortsetter som det gjør nå kan jeg vanskelig se at vi på kort eller mellomlang sikt vil kunne ha særlig stort TV-fokus.

Det sier daglig leder Roar Olafsen i Soundgarden-kjeden. Han var til stede på High End-messen i München, og kunne fortelle at de halverte omsetningen av TV-apparater i 2010 versus 2009.

– Det skyldes at verdien inntjeningsmessig er på et slikt nivå at det ikke lenger er interessant. Nå tilbyr vi de best apparatene, kort og godt. Det betyr at sortimentet vårt er voldsomt redusert. Vi plukker ut de beste modellene og tilbyr dem til kundene. Ellers ser jeg med bekymring både på distribusjon og strategi rundt TV-kategorien. Som gammel plasmadistributør har jeg en viss bakgrunn for å mene noe om dette, sier Olafsen som tidligere arbeidet i Pioneer.

Han fortsetter:

– Når inntjeningen blir for lav må man stille seg spørsmålet; hvorfor har man disse produktene i hyllene? Svaret er at TV ikke i særlig grad skaper profitt og dermed blir en lokkevare. Det er alvorlig på lang sikt. Det selges en halv million TV-apparater i året, og for mange er det viktig å fremstå som billig nettopp i denne produktgruppen, sier Olafsen.

Philips og Panasonic

– Hvilke TV-merker selger Soundgarden i dag?

– Vi har den senere tiden hatt Philips og Panasonic. Hva høsten bringer vet vi ikke ennå, denne beslutningen tar vi så sent som mulig – avhengig av hvilke produkter som kommer på markedet.

Olafsen forteller at High End-messen er viktig for Soundgarden på to områder; de møter sine utenlandske leverandører på en kostnadseffektiv måte og får oversikt over hva produsentene i deres nisje kommer med.

– Dette er viktig for at vi skal få en viss formening om at vi har et korrekt sortiment i butikkene.

– Hva er forskjellen på det vi ser her, og det dere viser i Soundgardens butikker?

– Her skal alle vise det de er størst og tøffest på, men vi får også se en god del produkter som er mer kommersielle – der volumet vårt ligger, selv om vi er en nisjekjede.

Soundgarden møter bekjente som System Audio, Dynaudio, Hegel, Nordost, Eagle, Primare, samt nye potensielle leverandører. Kjeden har flere leverandører de har eksklusive eller semi-eksklusive importavtaler med.

Når fagbladet Elektronikkbransjen møter Olafsen, tar han oss med til danske System Audio.

Vil påvirke

– Dette er en fabrikk vi har hatt samarbeid med over lang tid. De har utviklet seg og fått mye god omtale. Vi som distribuerer dem er selvfølgelig glade for det. Samtidig har vi sett at tankene og visjonene til selskapet har vært gode. Vi har fått lov til å være med på utviklingen av en større del av produktspekteret, derfor er det tilfredsstillende at dette også begynner ligne på en omsetningssuksess.

– Hvor plasserer System Audio seg i markedet?

– De retter seg mot livsstil og design. Når det i tillegg finnes gode tester fra et vidt spekter fagblader viser dette at System Audio leverer produkter med vellyd.

– Hva er de viktigste merkene for Soundgarden?

– Der vi kan påvirke i produktutviklingen, som Hegel og System Audio. Nordost og Eagle er andre hovedmerker. At leverandørene har riktige produkter til det norske markedet er svært viktig, ikke bare de store og flate boksene – men det man trenger i tillegg.

– Hvordan går det med Soundgarden?

– Vi har utfordringer som alle andre. Hittil i år har vi hatt seks prosents vekst, men vi ønsker å bedre resultatet ytterligere. Vi har 16 butikker pluss netthandelen.

Ønsker flere butikker

– Er det planer om å utvide antallet butikker?

– Vi ønsker to-tre butikker til, men disse kommer ikke i løpet av 2011. Vi mangler tilstedeværelse i Østfold og noen nærområder til Oslo hvor det finnes et kjøpesterkt publikum vi ikke har tilgjengelighet til, sier Olafsen.

Med til München er også Jan Inge Solheim, som eier Soundgarden-kjeden. Han solgte seg tidligere i år ut av importørselskapet Akustikk AS, og sier dette ble gjort for å fokusere mer på detaljhandelen.

– Det er her vi skal sette inn kreftene, sier Solheim.

– Hvor mye er du delaktig i driften?

– Jeg er arbeidende styreleder, men er ikke inne i den daglige driften. Og Soundgarden skal ikke selges, for å si det slik.

– Hvilke endringer har dere sett innen high end og hifi-bransjen de senere årene?

– Noen av high end-produktene er det blitt færre av, men high end-kundene som er levende interessert i musikk er der fortsatt. Endringene har ikke vært så store som i massemarkedet, vi har vært i stand til å komme oss mer helskinnet ut av fallet enn det man har sett der, sier Olafsen.

Unge entusiaster

– En del av utviklingen går mot digital lagring. Separate D/A-konvertere er kommet inn som en ny produktgruppe. Hva betyr denne kategorien for dere?

– Dette er gode muligheter til å drive butikk. Vi kan fortelle konfirmanten som kjøper seg en fet PC at han likevel kan være lydentusiast, og vi kan være i stand til å arbeide med tyngre lydprodukter selv for bruk sammen med digitalt innhold.

– Hvilken utvikling ser dere når det gjelder gjennomsnittssalget per kunde?

– Det endrer seg litt i forhold til hva de ulike kundene kjøper. En del ressurssterke personer er faktisk ikke så enormt teknologiinteresserte. Miksen av sortimentet er viktigere. Det som er helt sikkert, er at det som var godt nok i fjor ikke er det i år – og det som er godt nok i år ikke er det til neste år.

– Har utfordringene for en detaljhandelskjede i deres kategori endret seg?

– Arbeidet med å holde kostnads- og lagernivåene nede, samt å kunne tilby korrekte produkter, er viktigere. Vi har sett endringer i antall kunder i ulike aldre, men har spesielt noe å ta tak i når det gjelder de yngre som nok har gått seg litt vill i at komprimert lyd er helt OK. Når vi får vist dem et annet alternativ kommer handelsviljen der også, sier Olafsen.

– Er en god D/A-konverter i stand til å gi godlyd fra komprimerte filer?

– Den er faktisk det. Vi har satt oss ned med noen av de beste innspillingene på CD og sammenlignet dem med komprimert lyd, innen de fleste produktsjangre, og er flere ganger blitt overrasket over at drevne lydentusiaster innen kjeden har tatt feil når det gjelder hvilken kilde de har lyttet til.

Til toppen