TV viktigst også i fortsettelsen for Grundig

TV er enda mer enn før hovedproduktet fra Grundig, men de føler seg fram på nye områder som oppladbare høytalere og personlig pleie.

Omsetningsmessig er det ingen store endringer i produktsortimentet fra Grundig på årets IFA. I Norge som ellers i Europa er det TV som gjelder.

– TV er viktigere for oss nå enn før, fordi det har vært tilbakegang på omsetningen av andre varegrupper, sier salgsdirektør Pål Haugen i Grundig Norge AS. Det tyske merket kommer med to nye designfamilier og i tillegg TV-apparater med full HD-skjerm, det vil si 1080 x 1920 bildepunkter.

– Vi vil det skal være mulig for alle som ønsker det å kjøpe bildeutstyr med full HD-oppløsning, men det koster selvfølgelig mer enn TV-skjermer som bare har minimumskravene til HD, sier Hugen.

– Blir DVD-utstyr fortsatt et viktig produkt for dere?

– Det gjør det. Vi kommer nå med en serie harddiskopptakere med et enkelt brukergrensesnitt. Målsettingen vår er at produktene skal være enklere å bruke enn det som er normalt i bransjen.

Haugen sier at Grundig fortsatt vil markedsføre et stort utvalg av bærbare lydprodukter, men han er ikke helt fornøyd med utvalget a hjemmekinoutstyr. Det dekker i dag bare det rimelige segmentet. Når det gjelder distribusjonskanaler, kommer Thorn mer på banen igjen, men hoveddistribusjonskanalene er Expert og Euronics.

– Kommer dere med nye produktgrupper?

– Vi vurderer produkter av typen personlig pleie. Det har vært en suksess for oss i Tyskland siste år. Dette er for eksempel hårklippere, fønere, glattetenger og barbermaskiner for både menn og kvinner. Pleieproduktene blir nå vurdert for hele det nordiske markedet, opplyser Haugen.

Evolution

Evolution er navnet på Grundigs nye TV-konsept. Nordisk produktsjef Eirik Petersen forklarer kort hva det går ut på.

– Dette er TV-apparater som har skjerm med full HD-oppløsning, det vil si mer enn to millioner bildepunkter. Apparatene har et egenutviklet sjassi spesielt beregnet på de høyoppløste bildepanelene. Uten at sjassiet er spasiallaget for slike paneler, ville bildene bli dårligere, sier Petersen.

Evolution kommer i første omgan med 37- og 42-tommers skjermer. Senere kommer en 47-tommer i Lenaro-familien. Lenaro-serien står for det største salgvolumet hos Grundig, mens Tharus og Fine Arts er beregnet på mer designorienterte kunder.

Når det gjelder de nye DVD-produktene, legger Petersen stor vekt på programvareinnholdet i harddiskopptakerne. Det kalles YESDVD og betyr blant annet at du kan redigere filmer og bilder du har på videokamera eller digitalfoto uten å gå veien om PC. Petersen tror at harddisk med 160 giga bytes kapasitet vil være det normale kommende sesong, men Grundig vil komme med en 250 GB modell, og en 400 GB modell er under planlegging.

Satser på DAB

Grundig var tidlig ute med å utvikle og markedsføre DAB-radioer.

– Vi kommer til å fortsette med DAB og arbeider intenst med å utvikle nye produkter. Grundig har tro på at dette blir fremtiden i mange land, og vi vil komme med reise- og kjøkkenradioer, lommeradioer, klokkeradioer og mikroanlegg med DAB-mottaker, sier Petersen. Han håper videre på at nye lydprodukter skal bringe Grundig sterkere tilbake innen HiFi. Et eksempel er en ny versjon av mikroanlegge Ovation, som Petersen sier har vært en suksess for Grundig. Den nye Ovation-modellen har WLAN-funksjonalitet med internett radiomottaker som kan kople seg opp mot et trådløst nettverk. Den kan også logge seg inn på PC og spille av lydfiler som ligger der.

Powered by Labrador CMS