TYNT BLE TYKT i Las Vegas

Det som var tynt i fjor fremstår som tykt i år. Mer innhold blir tilgjengelig på TVen. Mange viste høyoppløst 3D, flere viste Blu-ray og alle snakket miljø og finanskrise.

Verdens største bransjemesse innen forbrukerelektronikk, CES i Las Vegas, samlet 110.000 besøkende i begynnelsen av januar. Dette er 22 prosent færre enn de 141.150 som deltok i fjor. Arrangøren, amerikanske Consumer Electronics Association (CEA), setter dette i direkte sammenheng med finanskrisen. Tross færre besøkende, var det 300 nye utstillere blant de 2.700 selskapene som viste seg frem. Fra Norge stilte Seas, Hegel og Projectiondesign, vi kommer tilbake til de to sistnevnte i senere utgaver av bladet.

Fra Norge og Skandinavia deltok nesten like mange leverandører og journalister som i fjor. For mange leverandører passer januar godt inn i produksjonssyklusen, slik at de på CES for første gang kan vise frem produktene som kommer i handelen i Europa til høsten. Nytt var det at for eksempel LG i større grad kommer med lokale modeller for Europa, slik at flere av modellene som ble vist i Las Vegas kun var aktuelle for det amerikanske markedet.

Tredimensjonalt

På CES viste ingen større TVer enn fjorårets Panasonic-modell på 150 tommer, men nesten alle viste 3D. Sterke krefter i filmindustrien ønsker å lokke flere publikummere inn i kinoene med tredimensjonale opplevelser, og TV-produsentene følger opp med å vise prototyper som gir 3D-bilde i HD-kvalitet. Tiden vil vise om dette er noe markedet ønsker, om 3D er best egnet til film og/eller spill, og om spesialbrillene blir en del av grunnsortimentet innen tilbehør. En annen fremtidsrettet teknologi flere viste var skjermer med dobbel HD-oppløsning (3940 x 2160 punkter).

De tynne TVene vi så på IFA i september fremstår nesten som tjukkaser etter årets CES. Det tynneste apparatet vi så i Las Vegas var Samsungs LCD TV som er 65 millimeter på det tynneste. Utfordringen med så tynne skjermer kan bli å finne solide nok festeanordninger i TV-kassen slik at de kan henges rett på veggen – og Samsung viste en wireløsning for dette. Vel hjemme i Norge etter messen fikk vi en melding fra kinesiske Hisense, som hadde vist en 55 millimeter dyp (eller grunn) LCD-TV med LED-belysning.

LCD, plasma og LED

Fortsatt lever LCD og plasma side om side, og de mange spådommene om plasmaens død har langt fra slått til. For eksempel viste Panasonic sin største linje plasmamodeller noen sinne – med 54 tommer som en ny størrelse. De fokuserte på sitt nye panel, Neo PDP, som blant annet skal gi lavere strømforbruk. En annen japaner, Pioneer, har tidligere brukt CES til store lanseringer. Fra denne kanten var det lite nytt på TV-siden i år, men det er ventet at de kommer med nyhetene sine i løpet av våren.

Når det gjelder OLED var det lite nytt på CES, bortsett fra at Sony demonstrerte hvordan skjermen kan bøyes. Mer fokus var det på LED som bakbelysning til LCD-panelene, og tydeligst på denne satsingen var Samsung som nå oppretter LED som en egen kategori ved siden av LCD og plasma.

Mer innhold

TV-produsentene tar for alvor grep om internett, og viste en rekke løsninger for å kunne vise slik innhold på apparatene sine. Dette skjer i samarbeid med ulike innholdsleverandører som YouTube, Amazon og Yahoo, slik at forbrukerne i fremtiden får enda et parameter å ta stilling til når de skal velge TV. Det legges også opp til ulike løsninger som gir tilgang til innhold man har liggende på datamaskinen i hjemmet, som bilder og musikk.

Det gikk en grønn bølge over CES, og alle leverandørene mente å kunne vise at de tar temaet på alvor. Men det var påfallende hvordan det gikk et unisont stønn gjennom forsamlingen med journalister når den grønne fargen kom opp på storskjermene; de var tydeligvis mer opptatt av å få høre om teknologiske nyvinninger.

Videospillere

Når det gjelder videospillere, har fokuset for alvor bikket fra DVD over på Blu-ray. I tillegg til å spille av høyoppløst lyd og bilde, kommer disse nå med stadig mer avanserte funksjoner. Til tross for at enkelte leverandører nå viser både fjerde og femte generasjon, har vi på langt nær sett hva fremtiden vil bringe for dette formatet.

Er så CES fortsatt en viktig messe for det norske markedet? Vi tror absolutt det. Selv om messen kommer bare fire måneder etter IFA i Berlin, er det flere nyheter å se i Las Vegas. Selv om enkelte leverandører i større grad kommer med europeiske modeller, brukes CES som arena for de store slippene. Nedgangen på 22 prosent i antall besøkende fra i fjor var betydelig, men alt tyder på at dette skyldes finanskrisen. Hvordan oppslutningen blir neste år kan ingen ennå vite, men Consumer Electronics Association (CEA) er tydeligvis optimistiske for CES i fremtiden. På cesweb.org har de nemlig listet opp datoene for messen frem til 2022.

MER CES

Mer stoff om CES finner du i neste nummer og på www.elmag.no. På våre nettsider finner du også et bildegalleri med mange nyheter fra Las Vegas. Registrer deg også på www.elmag.no for å motta våre nyhetsbrev.

Powered by Labrador CMS