Administrerende direktør Turan Erdoganer i Vestel-gruppen var en omsvermet mann etter sitt foredrag. Foto: Stian Sønsteng

TYRKISKE VESTEL MED SMARTTELEFONER

Tyrkiske Vestel har en markedsandel på over 20 prosent i Europa. I august kommer de på markedet med smarttelefoner.

Turan Erdoganer er administrerende direktør i Vestel-gruppen. Under IFAs globale pressemøte starter han sitt foredrag med å si at messen har en spesiell posisjon for selskapet.

– Vi er en av de eldste deltakerne på IFA i Berlin; vi har vært der de siste 24 årene. Vi startet med 100 kvadratmeter, og har i år hall 8.2 på 3.000 kvadratmeter og 34 møterom. Vestel deltar på nesten alle messer i verden, men IFA har en spesiell posisjon for oss. Her møter vi de fleste kundene våre, men vi møter også nye kunder. Folk kommer til IFA for å møte nye mennesker og lære nye ting, sier Erdoganer.

Jeg har en følelse av at noe totalt nytt vil komme; hologram-TV eller noe annet?

Han forteller at Tyskland og tyske kunder har en spesiell posisjon hos Vestel.

– For 22 år siden sto Tyrkia for 30 prosent av TV-produksjonen til det europeiske markedet. Etter overgangen til LCD mistet vi posisjonen, men vi er på vei tilbake, sier Erdoganer.

Vestel er en del av Zorlu-gruppen, et av de største holding-selskapene i Tyrkia. De omsetter for 5 milliarder amerikanske dollar og har 16.000 ansatte.

 

Nr. 2 etter Samsung

– Vi er den største TV-fabrikanten i Europa under ett tak, med 1.000.000 kvadratmeter i Vestel City. I Europa har vi en markedsandel på 20,3 prosent, etter Samsung med 32,1 og før LG med 19,5, Philips med 10,8, Toshiba med 6,3 og Sony 6,1 prosent, sier Erdoganer.

Vestel produserer for kjente varemerker som Sharp og Toshiba, og de leverer Matseru for Dixons.

– Vi driver både med OEM og ODM, designer TVer og har vår egen forsknings- og utviklingsavdeling. Vi eier varemerker som Vestfrost og Finlux, Telefunken lisensierer vi i nesten hele Europa, sier Erdoganer.

Han sier Vestel også satser på resten av verden, med eksportert til 145 land. De nyeste landene er Zimbabwe, Butan, Myanmar, Brunei og Micronesia.

– Vi produserer også hvitevarer, nettbrett, profesjonelle skjermer og led-lys, det er verdt å merke seg at Tyrkia har bestemt seg for å konvertere 6 millioner gatelys til led, sier Vestel-sjefen.

Siden det tyrkiske konsernet leverer til A-merker, sier Erdoganer de må kunne produsere alt.

 

Kurvede skjermer en flopp?

– En av de nye tingene er kurvede skjermer. Etter at vi i årevis har fått dem så flate som mulig, må vi bøye dem. Vi håper det ikke blir en flopp, som 3D, men det er tross alt en ny ting vi kan tilby markedet. Ultra HD har vi også, vi selger dem som 4K-klare TVer siden det ikke er innhold tilgjengelig ennå. Smart-TV er det over alt, men bare 30 prosent som har det bruker de smarte funksjonene. En annen morsom ting er at mange kjøper smart-TV uten at de har internett hjemme, smiler Erdoganer.

Vestel leverer også Dual View, som gjør det mulig å samtidig se to ulike kanaler på den samme skjemen.

– En nyttig funksjon, mener Erdoganer.

Han spør hva som skjer fremover innen forbrukerelektronikk, og svarer slik:

– Mobilitet og tilkopling. Hvis du ikke er med her, er du sjanseløs. Vi lanserer derfor smarttelefoner i august, sier Erdoganer.

Vestel er også store når det gjelder smart-skjermer for interaktiv bruk.

– Vi har allerede installert 85.000 slike i tyrkiske skoler, sier Erdoganer.

Vestel har 1.000 ingeniører ved sine sine forsknings- og utviklingsavdelinger. Disse har blant annet utviklet et smarthjem-produkt Vestel vil lansere på IFA.

 

Produserer for japanerne

– Vi arbeider med Smart Grid, nettverkene bør også være smarte siden dette optimaliserer energibruken. Siden vi er i et solrikt land som Tyrkia, burde vi ikke satse på solcelle? Dessverre er det foreløpig slik at disse produktene ikke er konkurransedyktige med andre energikilder, med mindre myndighetene subsidierer dem, sier Erdoganer.

På TV-siden produserer Vestel for alle japanske merker, bortsett fra ett selskap.

– De har nå satt ut TV-produksjonen, og vi er i forhandlinger om dette. Ikke for Japan, men for resten av verden. Japan er fortsatt et vanskelig marked å komme inn på; forbrukerne der ønsker produkter produsert i hjemlandet. Korea er en annen historie; dette er et veldig beskyttet marked, og vi har til og med problemer med å sende testeksemplarer dit. Europa, derimot, er et fritt og åpent marked, sier Erdoganer.

 

Hologram-TV

Når det gjelder oled, er Erdoganer usikker på om dette blir noen suksess så lenge panelene koster så mye.

– Jeg har en følelse av at noe totalt nytt vil komme; hologram-TV eller noe annet? Den digitale verden endrer seg raskt, og vi er fortsatt i begynnelsen. Man kan tenke at vi har alt, men ingen kan gjette hva som skjer om to-tre år, mener Erdoganer.

En italiensk journalist sier Vestel ikke er særlig kjent i Italia, og vil vite hvilke planer de har i dette markedet.

– Vestel har 20 prosent av TV-markedet i Tyrkia, gjennom andre varemerker, sier Erdoganer.

Vestels Ultra HD-TV med 4K-oppløsning.
Fra Vestels pressemøte på IFAs globale pressesamling i Tyrkia. Foto: IFA
Miss IFA på Vestels utstilling under det globale pressemøtet i Tyrkia. Foto: IFA
Til toppen