ULTRA HD ALENE ER IKKE NOK

Høyere oppløsning på TV-bildet alene er ikke nok. For å få en skikkelig wow-effekt trengs høyere bilderate, HDR og dypere farger.

Publisert Sist oppdatert

Slik kan foredraget til sjefsanalytiker Paul Gray ved IHS Technology, tidligere DisplaySearch, oppsummeres. Under IFAs globale pressemøte stilte han spørsmålet om hva som vil drive markedet for Ultra HD-TVer (UHD).

– Hvordan utvikler 4K seg fra å legge til ekstra bildepunkter, til faktisk å bli Ultra HD, noe som er komplett annerledes enn konvensjonelle HD-bilder? Produsentene har vært raske til å implementere dype farger, nå kommer High Dynamic Range (HDR), sier Gray.

Han mener UHD ikke kunne skjedd uten strømming og investeringene som er gjort i oppkoplede fjernsyn de seneste fem årene.

Man kan tenke seg at annonsørene vil utnytte dette til fulle, slik at lysstyrken nesten gjør solbriller nødvendig

– Vi venter fortsatt på en UHD BD-spiller. Filmbransjen i Europa kollapser, og det er mange filmstudioer som ikke lenger aktivt markedsfører BD-filmer. Jeg er bekymret for fremtiden til fysiske filmer, og det eneste stedet man finner disse er snart bare de 20-30 nyeste titlene, plassert ved kassa i supermarkedet, sier Gray.

Han venter at Kina fortsatt vil lede implementeringen av 4K, men ser tydelige tegn til de andre markedene tar innpå.

1,6 meter unna 84-tommeren

– I Japan er man ekstremt fokusert på 4K, og det finnes knapt 1080p apparater til salgs, sier Gray.

Han mener den høyere skjermoppløsning alene ikke har noen wow-effekt.

– UHD er betraktelig bedre, men du må ha en stor skjerm og sitte svært tett inntil den for å få noen glede av oppløsningen. På en 84 tommer må du sitte 1,6 meter unna for å se forskjellen, sier Gray.

Langt bedre vil brukeren oppleve forbedringen hvis TVen har HDR-teknologi, sier analytikeren.

– Man kan tenke seg at annonsørene vil utnytte dette til fulle, slik at lysstyrken nesten gjør solbriller nødvendig. Quamtum Dot er teknologien bak de dype fargene, og dette vil ha en verdi for forbrukeren med det rette innholdet, sier Gray.

Han mener vi er kommet til et punkt i videoproduksjon, der ulike teknologier brukes til ulike typer innhold og produksjoner.

Store datamengder

– Hollywood har kjent til uskarpe bakgrunner i 100 år, og bruker dette for å vise seeren hvor handlingen skjer. Innen sport er det stikk motsatt; der skal alt være skarpt. Dette forklarer hvorfor TV-produsentene har vært sene, siden de har langt større utfordringer enn Hollywood. En av disse er å håndtere de store datamengdene fra de mange kameraene som er i bruk, sier Gray.

Store datamengder er også en utfordring for forbrukeren, hvis det er mange i husstanden som samtidig strømmer ulikt UHD-innhold. Da vil båndbredden gi begrensninger.

– I 2021 vil mer enn halvparten de 200 millioner smarttelefonene vi venter blir solgt ha skjermer med mer enn 400 ppi. Dette gi en annen bruk av innhold enn vi har sett til nå, og dype farger og HDR vil også være viktig for disse skjermene, sier Gray.

Powered by Labrador CMS