VEKST PÅ SMÅELEKTRISK

Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2018, men handler flere små elektriske produkter.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med fem prosent målt i verdi, og ender i 2018 på 11,2 milliarder kroner.

– Vi kjøper noe færre store hvitevarer, men fordi nordmenn kjøper dyrere produkter stiger omsetningen innen kategorien likevel med to prosent. For kjøkkenprodukter, støvsugere og personlig pleie ser vi en økning både i antall solgte enheter og i verdi, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Gjør mer på kjøkkenet
Statistikken fra bransjeorganisasjonen viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, og kjøper kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner og fryseskap for 7617 millioner kroner i 2018.

Vi kjøper flere fryseskap, oppvaskmaskiner og kombinasjons-kjøleskap i 2018, mens salget av vaskemaskiner og tørketromler faller noe.

En av de største trendene innen kjøkken de siste årene er innebygde maskiner. For komfyrer er nå hele 80 prosent av markedet innbygg.

Etter en liten slump for kjøkkenutstyr i 2017, vokser markedet for juicepresser, blendere, kaffe- og kjøkkenmaskiner igjen i 2018.  Målt i antall har stiger salget med over 13 prosent, og det samme gjør omsetningen.

Størst vekst er det i salget av kjøkkenmaskiner, som lander på 77.000 solgte enheter, en vekst på 20 prosent fra 2017.

Kaffe vokser, trakteren vokser mest
Også salget av kaffemaskiner vister igjen vekst, opp fire prosent i 2018.

– Her ser vi at salget av kapselmaskiner faller med 17 prosent, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker sin andel av markedet og vokser med 13 prosent målt i antall, sier Røsholm.

Helautomatiske maskiner stiger også, opp åtte prosent i forhold til 2017. totalt ble det solgt 300.000 kaffemaskiner i 2018.

Salget av personlig pleie-produkter ligger relativt stabilt med en omsetning på 790.000 enheter. Særlig vekst har det vært inne hårstyling-produkter, som vokser fra 20.000 til 40.000 solgte apparater. Også barbermaskiner til menn øker noe, opp nesten sju prosent til 128.000 solgte enheter. Hårfjerning for kvinner faller derimot, ned 7,5 prosent i 2018.

Småelektronikk til hjemmet øker også i 2018, godt hjulpet av en kald vinter og rekordvarm sommer. Kategorien som omfatter vifter, varmeovner, strykejern og støvsugere vokser med nesten 10 prosent i 2018.

Her finner du all statistikk tilbake til 2006, samt vår forbrukerundersøkelse.

Til toppen