Stefan Lebrot, administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group ved det nye butikk-konseptet på Elon Expo 2019. Foto: Ola Larsson

VELKOMMEN HJEM TIL ELON

– Føl deg hjemme hos Elon; et nordisk vekstselskap som sikter mot stjernene med nye markeder, flere butikker, utviklede konsept og bredere sortiment.

  • Handel

Sitatet finnes på nettsidene til Elon, der man også kan se selskapets nye logo som rulles ut i løpet av året. Under opplæringsmessen Elon Expo 2019, som gikk av stabelen den første uken i april på Conventum i Ørebro i Sverige, møtte vi Stefan Lebrot. Han tok over roret som administrerende direktør og konsernsjef i Elon Group for ett år siden.

– Elon har akkurat åpnet de to første butikkene med sitt nye konsept, der butikken er inndelt i ulike soner, som «hverdagsrommet», «kaffehjørnet» og så videre. Er dette nye eller ombygde butikker, og hvor ligger disse?

– Det er ombygde butikker. Butikken i Nyköping åpnet i uke 12 og butikken i Arninge åpnet i uke 13, sier Elon-sjefen.

– I høst skal alle Elon-butikker i Sverige omprofileres. Hva innebærer dett?

– Vi kommer å starte omprofileringen utvendig i høst, med et mål om at alle butikker skal være klare innen årsslutt. Innvendig er det en mer omfattende prosess, som også starter i høst. Årsaken til redesignet er å skape inspirasjon og få kundene til å ta seg tid til å besøke fysiske butikker, der de kan få riktige råd og trygghet. Omprofileringen innebærer at butikkene går fra å være produktlager til å bli inspirerende miljøer for det nordiske hjemmet sier Lebrot.

Felles e-handel

– Dere har en nordisk e-handelsplattform på gang. Når lanseres den, og kommer den være kun for Sverige og Norge, eller vil også Danmark, Finland og Island dekkes?

– Den er bygget for alle landene, og vil lanseres steg for steg i de respektive landene. Først ute blir Sverige og Norge i fjerde kvartal i år.

Omprofileringen innebærer at butikkene går fra å være produktlager til å bli inspirerende miljøer for det nordiske hjemmet

Elon Group tok det første steget mot nye markeder i forbindelse med oppkjøpet av Euronics Norge i 2015, og andre steg høsten 2016 med dannelsen av det felles innkjøpsselskapet Euronics Nordic. Steg tre ble tatt i oktober 2018, da Elon Group presenterte et nordisk innkjøpssamarbeid, som innebærer at gruppen nå har det største butikknettet i Norden, bestående av drøyt 500 butikker. Disse er butikkjeden Elon i Sverige og Norge, Hvidt og Frit i Danmark, Veikon Kone i Finland, og Heimilistæki på Island.

– I Danmark skal flere butikker omprofileres i år. Blir det endringer i butikknavnet, og hva skjer i Finland og på Island?

– I Danmark kommer cirka 20 butikker til å omprofileres i år, i første omgang utvendig, og de butikkene vil da bytte navn til Elon. Per i dag har vi ikke satt noen plan hva gjelder omprofilering i Finland og på Island, sier Lebrot.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen