Christian Müller-Rieker, sjef for den tyske bransjeorganisasjonen Photoindustrie-Verband, og Markus Oster, leder for messestyringen i Koelnmesse, ser frem til å ønske fotobransjen velkommen til Köln for det 64. år på rad. Foto: Marte Ottemo

VENTER ACTION PÅ PHOTOKINA

Photokina rapporterer om stadig fullere utstillingsgulv, og i år skal blant annet unge fotografer, smarttelefoner og action-kamera stå i fokus.

I år fyller fotografiet 175 år, og det skal markeres behørig på Photokina-messen i Köln 16. til 21. september. Photokina har eksistert i over 60 år, og i 33 av disse har messen satt sitt preg på byen ved Rhinen. Photokina arrangeres hvert annet år, og for to år siden hadde messen over 185.000 besøkende fra 166 land som deltakere.

 

Fotografer blir stadig oftere også regissører, og det er de kraftige videofunksjonene i kameraene som gjør dette mulig

Vekst i deltakere

– Photokina er langt mer enn presentasjonen av enkelte utstillere. Den tar opp saken for bildebehandling i sin helhet, og understreker det emosjonelle aspektet som bildet inntar i samfunnet. Men det er også den viktigste forretningsplattformen for bransjen, sier Markus Oster, leder for messestyringen i Koelnmesse, til fagbladet Elektronikkbransjen.

I en fotobransje som har slitt de siste årene har likevel ikke interessen for Photokina minket, snarere tvert i mot. Oster sier de i 2012 hadde en klar økning besøkende, med en andel av fagbesøkende på 48 prosent. Særlig andelen fagforhandlere og bildespesialister fra Asia (+16%), Nord-Amerika (+26%) og Øst-Europa (+40%) økte kraftig.

Også pressen er kraftig til stede. Forrige Photokina inntok 6.000 journalister fra 73 land messen, og de leverte rundt 22.000 bidrag til nett, TV og radio. Oster venter at årets Photokina blir enda større.

– Allerede nå er rundt 85 prosent av arealet leid ut, med over 1.000 utstillere fra over 40 land. I tillegg til de aktuelle produktnyhetene, kommer vi til å fokusere på action-kamera, filming med fotoapparater og den enkle sammenknytningen av apparatene med hverandre under årets messe, sier messelederen.

 

Ungdom og smartmobiler

Oster mener særlig action-kamera og bruk av smartmobiler er temaer som spesielt unge mennesker er opptatte av, og dermed viktig for bransjen som helhet.

– Aldri før har det blitt fotografert så mye som i dag, og det allerede fra barndommen. Derimot er det viktig å inspirere denne unge målgruppen for kvalitetsfotografering, sier han.

I år har messen fem ulike temaverdener; «capture your world» med fokus på kamera og objektiv, «light up your world» med lys, blits og stativer, «share your world» hvor lagring og overføring av bilder er hovedtema, «create your world» med redigering og bearbeiding, og «show your world» med fokus på utskrift og presentasjon.

Også enkeltområder har fått ekstra oppmerksomhet i år, blant annet 3D-fotografering som får eget område på messen, det samme har video og smarttelefoner.

– I år samarbeider vi med selskapet Suite 48 Analytics som spesialiserer seg på smarttelefonmarkedet, og tilbyr en rekke foredrag, workshops og seminarer om nettopp dette temaet, sier Michael Steiner, kommunikasjonssjef for Koelnmesse.

Det faktum at stadig flere kamera også brukes til å ta opp video blir også dekket på årets Photokina.

– Fotografer blir stadig oftere også regissører, og det er de kraftige videofunksjonene i kameraene som gjør dette mulig. Men videoopptak krever andre ting enn å ta bilder med speilreflekskameraet, og det har vokst fram en helt ny tilbehørsindustri i kjølvannet av denne trenden, sier Steiner.

Han sier at «Photokina movie» vil vi både fagbesøkerne og publikum mulighet til å se et omfattende utvalg av produkter både innen kamera, programvare og tilbehør, og tilbyr i tillegg et sceneprogram med produkteksperter og arbeidsgrupper. Også action-kameragjengen har fått sitt eget fokus. Under slagordet «be mobile, be in action, be connected» blir det avholdt scene- og arbeidsprogram for unge fotografer, smarttelefonbrukere og utendørsfotografer.

En annen nyhet på årets messe blir muligheten til å kjøpe fotokunst direkte på messen. I den nordre delen kan interesserte besøkende utstillinger og kjøpe bilder.

For å sikre høy kvalitet på fotografiene må alle bidrag gjennom en jura som består av representanter fra Photo Industry Association og Art Cologne.

Vi gjør oppmerksom på at reisen ble betalt av Köln Messe.

Nytt av året er muligheten for å selge fotokunst direkte fra messen. Her fra en tidligere Photokina-utstilling. Foto: Marte Ottemo
Til toppen