Kronikkforfatter Ingrid Thinn Bjerke i Virke Faghandel fotografert under kåringen av årets julegaver. Foto: John Berge

VENTER ØKT JULEHANDEL

KRONIKK: Elektronikkbransjen forventes å omsette nesten dobbelt så mye i desember sammen lignet med månedsomsetningen resten av året.

Desember er en svært viktig måned for norsk varehandel. Vi detaljhandler for 35 prosent mer i julemåneden enn i de øvrige månedene i året. I 2012 opplevde vi for første gang siden 1988 at omsetningen i desember gikk ned. I desember i fjor ble det omsatt for vel 49,2 milliarder kroner inkl. mva. Dette var en nedgang på rundt 1 prosent fra året før. Nedgangen i desember i fjor skyldes blant annet at forbrukerne hadde to færre handledager å gjøre sine innkjøp på enn i 2011.

I år anslår Virke at handelen i desember vil øke med 2,5 prosent fra i fjor. Halvparten av veksten skyldes imidlertid befolkningsøkning. Totalt anslår vi at det, gjennom landets detaljhandelsbedrifter, vil bli handlet for 50,5 milliarder kroner inkl. mva i desember i år. Det betyr at hver innbygger i gjennomsnitt vil legge igjen 10.000 kroner i landets detaljhandelsbedrifter. Dette er om lag 120 kroner mer per person enn i desember i fjor.

Netthandelen hadde vesentlig høyere vekst enn handelen i fysiske butikker i første halvår

 

Geografiske forskjeller

Det er store forskjeller på hva hver innbygger i snitt legger igjen i desemberhandel per fylke. Oslo-butikkene vil i julemåneden omsette for 10.900 kroner per innbygger. I den andre enden av skalaen ligger Østfold, med 8.350 kroner per innbygger. Mens et høyere inntektsnivå er med på å plassere Oslo på forbrukstoppen, er nærheten til svenske grensebutikker hovedårsaken til Østfolds plassering. En annen grunn er også at vi handler i et annet fylke enn er vi bor. Mange fra de sentrale østlandsområdene tar seg for eksempel en handletur til Oslo både for å få en hyggetur og tilgang til et større vareutvalg.

 

Netthandel

Netthandelen fortsetter veksten og utgjør en stadig større del av detaljhandelen. I desember anslår vi at omsetningen blir på 3,4 milliarder, hvorav 1 milliard blir i utlandet.

Netthandelen hadde vesentlig høyere vekst enn handelen i fysiske butikker i første halvår. Flere aktører åpner nettbutikker, samtidig som kundene også har blitt mer drevne på å handle på nettet. Virkes e-handelsbarometer viser at én av to handler på nett hver 14. dag eller oftere. Elektriske artikler, data, elektronikk og rekvisita sto for 9 prosent av omsetningen på 27,2 milliarder kroner i perioden mai, juni og juli. Ferie- og fritidsreiser utgjør den største andelen med 54 prosent. Menn og kvinner handler forskjellige varer på nettet. Elleve prosent av det beløpet menn handler for blir brukt på elektriske artikler, data, elektronikk og rekvisita. For kvinners vedkommende går fem prosent av beløpet de handler for til de samme produktene.

Nordmenn handler gjerne i utenlandske butikker og det vil sannsynligvis også gjelde handelen i desember. Den største netthandelsbutikken (i perioden mai, juni, juli) er Norwegian med 18,3 prosent av handelen, mens Komplett følger på andreplass med 12,9 prosent.

 

Desember livsviktig

Mange bransjer er svært avhengige av omsetningen i desember. Det er fortsatt de klassiske varehandelskategoriene som kjøpes til jul.  Mest avhengig av julehandelen er leketøysbutikkene, gullsmedbutikkene og kjøkkenutstyrsbutikkene. I disse butikkene vil handelen i desember trolig være nesten tre ganger høyere enn månedsomsetningen i resten av året.

 

Dobbelt med elektronikk

Elektroniske artikler forventes å nå en omsetning som er nesten to ganger så høy i desember som månedsomsetningen for resten av året. Vi antar at handelen med elektriske varer vil nå en totalomsetning på 2,7 milliarder (inkl. mva).

 

Dagligvarer

Vi bruker definitivt mest penger på mat og drikke. I julen skal vi kose oss litt ekstra og for mange handler det om tradisjoner som skal ivaretas.  I desember vil det bli handlet dagligvarer for snaue 21 milliarder kroner. Det vil bli handlet matvarer, drikkevarer og andre dagligvarer for 4.150 kroner per innbygger. Dagligvarebutikkene øker omsetningen med 20 prosent i desember, og vi kjøper nesten dobbelt så mye vin og sprit som ellers i året.

 

Desember mindre viktig

Likevel – det er ikke bare harde pakker som teller. Desemberhandelen har en mindre betydning enn tidligere. I 1985 ga desemberhandelen et mersalg på 55 prosent mens vi antar at desemberhandelen i 2013 bare gir et mersalg på 35 prosent.

Nordmenn blir stadig mer velstående og vi sprer detaljhandelskjøpene våre mer utover året. Arbeidsledigheten i Norge er på knappe 3,6 prosent samtidig som vi har en lønnsvekst på rundt 4 prosent. Tjenester som reiser og opplevelser fortsetter å vise en økning, på bekostning av de mer tradisjonelle pakkene under juletreet.

Ingrid Thinn Bjerke, direktør i Virke Faghandel.
Til toppen