Anton Eckl, kategorisjef for elektriske husholdningsapparater i analyseselskapet GFK, la under IFAs globale pressemøte i Dubrovnik frem ferske tall. Foto: Stian Sønsteng

VENTER VEKST PÅ HVITT

– Salget av elektriske husholdningsapparater går ganske bra, av to hovedårsaker: produktene trengs i hjemmene, og antall husholdninger øker.

Det sier Anton Eckl, kategorisjef for elektriske husholdningsapparater i analyseselskapet GFK. Under IFAs globale pressemøte i Dubrovnik estimerer han en global vekst i hvitevaremarkedet på fem prosent i 2012.

– Bortsett fra 2009 har hvitevaremarkedet økt hvert år. Når man ser på de ulike markedenes andel, økte Kina fra fem prosent i 2006 til elleve prosent i 2011. I samme periode ble Vest-Europas andel redusert fra 32 til 27 prosent av det globale markedet, sier Eckl.

Det er dumt å kjøpe noe annet!

Nye teknologier får stadig større innpass i hvitevarene. For eksempel økte andelen koketopper med induksjon fra 12 prosent i 2004 til 38 prosent i 2011. Tørketromler med varmepumpeteknologi økte fra tre prosent andel i 2008 til 14 prosent i 2011.

Traktere taper terreng

– I Sveits selges det fra 2011 ikke tørketromler uten varmepumpeteknologi. Årsaken er energieffektiviteten. Det er dumt å kjøpe noe annet! Hvis man sammenligner totalkostnaden på tolv år, inkludert innkjøpspris og strømforbruk, er den 2.166 euro med varmepumpeteknologi og 3.103 euro uten, sier Eckl.

Når det gjelder småelektriske produkter økte det europeiske markedet med 6,6 prosent i 2011. Viktige drivere var helautomatiske kaffemaskiner som økte med 17 prosent og porsjonsmaskiner med kapsler og puter som økte med 15 prosent. I kaffemarkedet har tradisjonelle traktere tapt terreng for pute- og kapselmaskiner i antall, men trakterne står fortsatt for 45 prosent av antall enheter. I verdi tar derimot de helautomatiske kaffemaskinene en stadig større andel, og de sto i fjor for 32 prosent av den europeiske omsetningen. Tilsvarende tall for kapsel- og putemaskinene var 27 prosent, mens trakterne hadde 17 prosent av markedet i verdi.

Robotstøvsugere øker mest

Når det gjelder kjøkkenmaskiner økte disse i fjor med 21 prosent i verdi, mens håndmiksere økte med 13 prosent. Tradisjonelle støvsugere økte med tre prosent, mens batteridrevne støvsugere av typen Ergorapido økte 20 prosent. Størst økning i kategorien står derimot robotstøvsugere for, med en økning på 64 prosent.

– I fjor ble det solgt én million robotstøvsugere globalt, dette tallet omfatter ikke Nord-Amerika. Salget er femdoblet på to år. I Spania står disse for 23 prosent av verdien i støvsugermarkedet, i Italia 15 prosent og i Danmark 13 prosent. Det meste av salget foregår nærmere jul, hele 31 prosent av robotstøvsugerne selges i november og desember, sier Eckl.

I Vest-Europa selges 27 prosent av robotstøvsugerne via internett.

Innen personlig pleie økte salget av elektriske tannbørster med 12 prosent i fjor, skjeggtrimmere økte 23 prosent og hårfjerningsprodukter med 42 prosent.

Bortsett fra en nedgang i 2009, har det globale salget av hvitevarer vokst hvert år siden 2005. GFK venter en vekst på fem prosent i år.
Slik var utviklingen i hvitevaremarkedet fra januar til februar i år, ifølge GFK.
Salget av tradisjonelle kaffetraktere taper terreng for pute- og kapselmaskiner.
Til toppen