Tom Vedvik i TT Micro feirer lanseringen av Pinell Go med bløtkake. – Dette er verdens beste reiseradio, sier han. Foto: Stian Sønsteng

VERDENS BESTE DIGITALE REISERADIO

– Batteritid på 24 timer, skjerm, størrelse og lyd. Jeg kjenner ikke til noen annen reiseradio med FM og dab+ som tilbyr tilsvarende.

Tom Vedvik i TT Micro kaller reiseradioen Pinell Go det største det norske selskapet har gjort på radiofronten.

– Dette er den første radioen der vi selv har gjort alt av design og utvikling. Dette er vår første helnorske radio, og for oss er Go viktigere enn storselgeren Supersound. Den er det første produktet vi kan gå europeisk med, og etter halvannet år i rugekassa er det kjempegøy å få det ferdige produktet klart, sier Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Resultatet kan absolutt måle seg med de beste på markedet, samtidig som vi ligger lavere i pris

Go lanseres den 14. mai, og vil i første omgang selges hos elektrohandlerne.

– Vi har ennå ikke gjort noe overfor forhandlere innen design og interiør siden vi ikke har hatt noe produkt som har passet inn der, men det er naturlig at vi med Go også satser i disse kanalene, sier Vedvik.

Også bordradio

Han sier det første TT Micro la merke til da de begynte utviklingen av Go, var at de digitale reiseradioene på markedet hadde dårlig batteritid.

– De vi fant klarte åtte-ti timer. Skjermene var så dårlige at det var vanskelig å se hva som ble spilt, de manglet et godt design, og lyden var ikke bra nok. Med Go har vi laget en reiseradio som er bedre på alle disse områdene, den er faktisk så god at vi regner med at mange også vil bruke den som bordradio, sier Vedvik.

Han setter frem pappmodellen og 3D-modelleringen som ble laget, samt den første testenheten som ble skrudd sammen med spesialutviklede elementer, før han plasserer det endelige produktet på bordet. Pinell Go kommer i fargevariantene grønn, sort, gråhvit og rød, og vil koste 1.800 kroner. Den første versjonen kommer med FM og dab+.

– For å få med internettradio måtte vi økt høyden med én centimeter, og prisen ville blitt dyrere, men det er mulig vi kommer med en slik versjon senere, sier Vedvik.

Én million kroner

Han forteller at TT Micro har brukt cirka én million kroner på utvikling og støpeverktøy til Pinell Go.

– Vi har hatt inne egne akustikkingeniører som har hjulpet oss for å justere forsterker og høyttaler til å spille godt sammen, og resultatet kan absolutt måle seg med de beste på markedet, samtidig som vi ligger lavere i pris, sier Vedvik.

De viktigste salgsargumentene mener han er oled-skjermen, den kompakte størrelsen, lyden og ikke minst batteritiden.

– Her ligger vi et hestehode foran, og lover 24 timers batteritid når lydnivået er midt på skalaen. Egne tester viser imidlertid at det oppladbare batteriet spiller adskillig lenger, sier Vedvik.

Nå er han spent på mottakelsen i Europa, og forventer at de i løpet av noen få år vil selge 50.000 Pinell Go utenfor Norge.

– Vi føler vi har gått ganske mange skritt lenger enn med de første radioene våre, og skal for fullt ut i Europa gjennom dyktige distributører. Vi har allerede kontakter i de viktigste landene i Europa som har dab-sendinger, sier Vedvik.

Tre kinesere

Han mener TT Micro er heldige som er basert i Norge, siden vi er det første landet i verden som skrur over til digitalradio.

– Det tar nok noe lengre tid i de andre landene, sier han.

Radioentusiasten sier alle komponenter, høyttaler og forsterker er utviklet spesielt til Pinell Go.

– Det er ikke mange komponenter her som er hyllevare. Det som er dyrest når man lager en radio, er støpeverktøyet for å lage plasten. Vi har fått laget egen forsterker og høyttalerelement. Batteriet er også spesialutviklet for å passe inn, mens enkelte komponenter som antennen er standardprodukt, sier Vedvik.

TT Micro bruker tre fabrikker i Kina til produksjonen.

– Vi brukte lang tid på å finne frem til de riktige fabrikkene, siden dette er et vanskelig produkt å produsere.

Tivoli og Geneva

– Vil det komme tilsvarende produkter med andre varemerker fra de samme fabrikkene?

– Vi har sikret oss mot at radioene kan selges til andre, men selvsagt kan vi bli kopiert.

– Hvem er konkurrentene deres?

– I Norge er det hovedsakelig Tivoli og Geneva, samt til en viss grad Pure. Vårt eget merke, Revo, er ingen direkte konkurrent, siden de ikke har typiske reiseradioer. Dessuten vet vi at britiske Vita Audio er på tur tilbake inn på det norske markedet, sier Vedvik.

Når det gjelder reiseradioer, mener han det finnes mye dårlig på markedet.

Pinell of Norway

– Jeg håper butikkselgerne vet å fortelle kundene at Pinell Go spiller i minst 24 timer, og at folk slipper å kjøpe inn løse batterier. Batteritiden vises da også hele tiden på skjermen. Mottakeren er av de aller beste, fra en av de største leverandørene. Vi har tatt grunnmodulen deres, men skrevet vårt eget menysystem som omfatter de fleste språk. Som distributør har vi lært mye om hva som kreves av et godt produkt, og vi har lagt ned mye omtanke i forpakningen. Den tåler en solid støyt, og det er en sann glede å pakke ut radioen. På utsiden har vi helnorske tegninger, og Pinell of Norway er det førte som kommer opp på skjermen når man slår på radioen, sier Vedvik.

Han bygde selv stereoanlegg og høyttalere da han var unggutt, og begynte i bransjen i 1986 da han etablerte firmaet Dennis Bergström i Norge. Broren Tore var den første han ansatte, og i 1989 etablerte de EET på loftet hjemme hos Tore på Lambertseter.

Startet EET

– Vi hadde et felles agentur på Kingston Memory med svenske EET, og drev med dette til vi solgte oss ut i 1997. Vi ble med videre i selskapet i tre år, inntil vi etablerte TT Micro. I starten drev vi med promilletester, noe vi fortsatt har i porteføljen. Parallelt solgte vi bærbare datamaskiner gjennom selskapet Zepto Computer, inntil vi solgte selskapet til Netshop i 2004-2005, sier Vedvik.

Han sier TT Micro i dag er selvfinansierende, og innrømmer at dette krever kapital.

– Vi har dyttet egenkapitalen tilbake i driften siden 2005. Stort sett har vi gått med overskudd, bortsett fra 2011 som var et flatt år for oss. Nå anser vi oss som friskmeldt, og vi har 14 ansatte samt fire agenter som distriktselgere. Vi har eget lager på Skullerud, men vil sette opp et eget logistikksystem i Europa, sier Vedvik.

– Vil dere utvide staben i forbindelse med Europa-satsingen?

– Vi satser på gode partnere, og mener vi har kapasitet til å håndtere dette selv. I første omgang er det jeg som skal stå for dette, sier Tom Vedvik.

Karibisk øy

TT Micro solgte som nevnt i starten promilletestere, etter hvert kom håndfriprodukter til bil og holdesystemer inn i sortimentet.

– Det nye regelverket medfører at man må ha holder og håndfriløsning til mobiltelefonen i bilen, og det merker vi godt på salget, sier Vedvik.

Selskapet lanserte sin første radio, Pinell Supersound, i 2008. Navnet Pinell er hentet fra den karibiske øya Tom og kona besøkte på bryllupsreisen.

– Jeg kom over mottakermodulen med internett, FM og dab på en messe, og tenkte at denne måtte vi putte inn en radio. Da jeg fant en produsent med et standardkarosseri, justerte vi lyd, fjernkontroll og display, og gjort alt litt bedre. Vi skjønte vi traff ganske bra da vi solgte 4.000 enheter det første halvåret. Neste år var vi oppe i 20.000 radioer, og vi fikk en god distribusjon da vi kunne tilby bra ytelse i forhold til prisen. Siden har vi solgt over 100.000 enheter av modell 1 og 2, sier Vedvik.

Dynamic før jul

Neste modell, Pinell Explorer, designet de ansatte i TT Micro selv.

– Det ble en kombinasjon av bord- og portabel radio. Men siden vi visste at det er et marked for reiseradioer, fikk vi inn industridesigner Andreas Erlandsen som nå er ansatt i selskapet. Han begynte for tre år siden, og det første han tegnet ved Pinell Dynamic som vi fikk Red Dot Design Award for i 2010. Vi stilte derimot for høye krav, så tidlig i fjor parkerte vi dette produktet i påvente av å få riktig produsent og teknologi på plass. Til jul kommer Dynamic i butikkene, med funksjoner som ikke finnes i markedet i dag, sier Vedvik.

Omtrent samtidig med Pinell Go, kommer neste generasjon DA-konverter fra TT Micro i handelen.

Hifi-produkter

– Den første fikk gode tester, og den nye er blitt enda mindre og koster knappe tusenlappen. Vi satser videre på lydprodukter da vi ser at det er noen åpninger i markedet. Vi er lydentusiaster, og synes lyd er moro. Dessuten er hifi-produktene med på å bygge varemerket, og det kommer flere nyheter her som vi håper vil gjøre det godt i Europa. Norge er et godt testland, men hvis vi kan få det til i Europa er mulighetene fort mange ganger større, sier Vedvik.

Han og Tore eier brorparten av TT Micro, og de titulerer seg som henholdsvis markedsansvarlig og storkundesjef. Daglig leder er Ole Morten Skymoen, som også er inne på eiersiden.

Siden lanseringen av Pinell Supersound i 2008 har radiodelen av omsetningen utviklet seg til å utgjøre halvparten for TT Micro. Øvrige produkter i sortimentet er håndfriløsninger fra Supertooth, promilletestere, samt blant annet ladere og holdere med selskapets egne varemerker Tiny Audio og Mobex.

TT Micro må tilbakekalle sine Pinell GO og GO+ radioer. Foto: TT Micro
Tom Vedvik med de ulike stadiene i produktutviklingen av Pinell Go. Det viktigste salgsargumentet mener han er det oppladbare batteriet, som spiller i minst 24 timer. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen