Vi har NORGES FINESTE VERKSTED

Solberg Service AS har flyttet inn i nye lokaler på Bryne. Åtte millioner kroner er investert på 350 kvadratmeter.

– Dette er Norges fineste verksted, sier servicesjef Nils Gunnar Rage.

Tidligere lå verkstedet i forbindelse med Euronics-butikken som Thv. Solberg AS har i Torggata på Bryne. Nå har de flyttet inn i et nybygg på Håland utenfor Bryne.

– Vi vokste ut av det gamle verkstedet. Vi holdt til på loftet over butikken, og måtte bære 50-tommerne opp trappa. De nye lokalene var nødvendig for å kunne fortsette, sier Rage.

Solberg Service AS er eid av Thv. Solberg AS. Innehaver Tron Solberg har store forventninger til satsningen:

– Vi har tro på at folk vil reparere mer de neste ti årene enn tilfellet har vært til nå. Miljøet kommer stadig mer i fokus, og slik sett er vi trendy med det nye verkstedet, sier Solberg.

Han eier og driver også de to Euronics-butikkene på Bryne og Sandnes, og mener det er et konkurransefortrinn at de har sitt eget verksted.

– Men dere reparerer jo også for konkurrentene?

Viktig med eget verksted

– Det viktige er følelsen folk har her på landet på Jæren, at de føler det er tryggere å handle hos oss siden vi har eget verksted. Dessuten kommer den største andelen serviceoppdrag fra konkurrentene våre i Stavanger og på Forus, og de ligger utenfor nedslagsfeltet til butikkene våre, sier Solberg.

Han forteller at en av grunnene til at det nye verkstedet ble lagt i forbindelse med selskapets lager på Håland, var at konkurrentene og deres kunder synes det var ubehagelig å gå gjennom Euronics-butikken på Bryne for å levere produkter til reparasjon.

– Vi er veldig stolt av resultatet, og har store forventninger til det nye verkstedet, sier Solberg.

Servicesjef Rage er også kry over det nye verkstedet, som holder til i et 350 kvadratmeter stort tilbygg i forbindelse med butikklageret på Håland. Det lokale næringslivet ønsker å gjøre industriområdet til et nytt Forus, men hos Thv. Solberg AS har de ingen planer om å åpne butikk der siden de ønsker å beholde Bryne som et aktivt handelsområde.

Mer lønnsomhet

– Det er vanskelig å få lønnsomhet i verkstedbransjen, men vi står sterkere i de nye lokalene siden vi får en mer effektiv drift, sier Rage.

De åtte ansatte reparerer TV, lydprodukter, mobiltelefoner og hvitevarer. På hvitevaresiden har Kenneth Sundvor sitt eget firma, men han holder til i lokalene til Solberg Service AS. Selve verkstedhallen er på rundt 100 kvadratmeter, i tillegg kommer lager, møte- og kursrom, kontorer, spiserom og garderober.

– Hele servicehallen er bygd etter strenge krav og er ESD-beskyttet (ElectrostaticsDischarged). Det tas ikke så mye hensyn til dette i radio- og TV-bransjen, men siden vi reparerer mobiltelefoner for Nokia har vi valgt å gjennomføre det i hele verkstedarealet. Teknikerne bruker ESD-sikre klær som frakker, sko, hansker og armlenker, og all innredning er ESD-sikker. Det være seg gulvbelegg, arbeidsbenker, verktøytraller, verktøy, trillebord, hyller og reoler. I vår bransje tror jeg det er ganske unikt å være så godt utrustet som vi er nå, sier Rage.

Trillebord hele veien

Han forteller at det også er satset på helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, for eksempel med mye bruk av trillebord.

– Store varer mottas i kundemottak og settes rett på trillebord. Apparatet blir stående på trillebordet under hele prosessen; mens det venter på å bli påbegynt, under arbeid, mens det venter på deler, mens det står til test og til det blir hentet eller transportert til kunde, sier Rage.

Han forteller at den desidert største delen av omsetningen er på TV-reparasjoner, og han ser en ytterligere oppgang i dette segmentet.

– Vi er kommet over kneika der folk flest har byttet til flate TVer. Det har nesten vært slik at folk har kastet den gamle bilderørs-TVen hvis batteriet i fjernkontrollen ble dårlig, og dermed ble det færre apparater som måtte repareres. Vi ser også at mange av de første flat-TVene som kom på markedet må på service fordi de hadde monteringsfeil og dårlig kvalitet på interne kablinger. Dette er for øvrig blitt mye bedre, sier Rage.

Han kommer også med dette hjertesukket når det gjelder prisene i bransjen:

Alt for lave nypriser

– Nyprisene på produktene er langt under det som er fornuftig. Det er sagt at en TV i dag koster det samme som for 50 år siden, rundt 7.000 kroner. Hvis man ser på verdien av pengene er forskjellen enorm. Handelskjedene har presset prisene så voldsomt at de er langt under det kundene synes er rimelig, og det er meningsløst, sier Rage.

Han mener medlemskapet i Elesco-kjeden er viktig for Solberg Service AS.

– Siden vi står mange sammen er vi sterkere, og kjeden har gitt oss de nødvendige garantiserviceavtaler med leverandørene som må til for at vi i det hele tatt skal kunne drive i denne bransjen. Disse avtalene er dessuten i ferd med å bli bedre da det er slutt på den tiden at butikkene drev sine egne verksteder til kostpris.

Solberg Service AS

Rogalands største autorisert serviceverksted og utfører reparasjoner, vedlikehold og montering av TV (LCD/plasma/bilderør), audio- og videoprodukter, hvitevarer og data og mobil. Medlem av kjeden Elesco Norge BA.

Har samarbeidsavtale med flere handlere i tillegg til eierselskapet Thv. Solberg AS (Euronics Bryne og Solberg Sandnes); Elprice Bryne, Sandnes og Internet, Deal, Sinus Elektro (EuronicsÅlgård), NetOnNet, Hattelco, Komplett, Coop. På leverandørsiden: Addex, Agon, Crea, Dantax, Grundig, Hitachi, JVC, LG, Loewe, Netshop, Panasonic, QPVision og Samsung.

Thv. Solberg AS

Stiftet i 1937 av Thorvald Solberg.

Eier i dag: Tron Solberg (100%)

Butikker på Bryne og Sandnes, serviceavdeling på Håland sør for Bryne.

Datterselskap: Solberg Sandnes AS og Solberg Service AS.

Antall ansatte totalt: 22

Omsetning:

Thv. Solberg AS: 52,7 (2,3)

Solberg Sandnes AS: 9,7 (410.000)

Solberg Service AS: 3,6 (-67.000)

Omsetning i millioner kroner. Resultat i parantes.

Kilde: Bizweb.

Powered by Labrador CMS