Vi møtes på Ambiente!

Da jeg startet min karriere innen elektriske husholdningsapparater tidlig på åttitallet var det årlige besøket til Køln for å besøke Domotechnica nærmest som et globalt slektsstevne. Her møttes hele bransjen fra hele verden. Alt fra detaljister fra den ytterste nøgne ø, delegasjoner fra alle kjedene, alle leverandørene, representanter fra beslektede bransjer og flere til. Så godt som samtlige produsenter og merkevarer var representerte med prangende stands på messen. Alle hallene på det store messeanlegget i Køln var fylt til randen av produkter og nyheter innen hvitevarer og småelektrisk.

Vi ble losjert inn på båter langs Rhinen, og det var særdeles intense dager med fokus dag og natt på bransjens folk og produkter. En rekke viktige relasjoner ble etablert på messen. Byen formelig kokte i elektrobransjens ånd.

Etter at kineserne gjorde sitt inntog på arenaen har Domotechnica dødd ut. Ingen av de store merkevareleverandørene ønsker lengre å dra sine kunder og forretningskontakter til en messe hvor asiatiske produsenter i større og større grad kaprer kunder fra dem.

Jeg satt en vinterdag og fant ut at Ambiente-messen i Frankfurt i år ble arrangert samtidig med at Domotechnica i Køln skulle arrangeres, eller gjenoppstå etter noen skrale år.

I disse tider hvor budsjettet for å reise med fly i verden ødelegges av parkeringsavgiften for bilen på flyplassen, bestemte jeg meg for å slå to fluer i ett smekk. Inn på internett gikk jeg, og vips! satt jeg med turreturbillett til Frankfurt for 286 kroner! og overnattinger til rundt 30 euro døgnet. Dette er jo nesten billigere enn å være hjemme!

Ambiente var en stor opplevelse. Det krydde av folk og utstillere. Slik jeg ser det, vil denne messen helt klart etablere seg som arvtager etter Domotechnica innen elektriske småapparater. Flere kjente merker var representert. Det at elektriske husholdningsapparater ble utstilt sammen med ikke-elektriske produkter, gav et fint inntrykk. I ro og mak kunne man studere trender innen forskjellige produktkategorier.

Etter to dager på Ambiente i Frankfurt var det med spenning jeg satte nesa mot Køln for å besøke Domotechnica. Logistikkmessig er tyskerne utrolige. Hurtigtog fra Frankfurt til Køln tok bare litt over en time.

Spenningen gikk fort over til skuffelse da jeg til slutt fant de to hallene som i år huset Domotechnica. Det var lite som minnet om tidligere tiders messe. De to hallene var i stor grad preget av asiatiske produsenter som tilbydde sine produkter. Som en kollega uttalte; ”Dette er jo som å besøke en messe i Kina”.

Noen lyspunkter var det tross alt. ”Business is between people” heter det jo, og man treffer masse mennesker på en slik messe. Ikke nødvendigvis dem som stiller ut, men blant de besøkende. Det paradoksale er at de beste kontaktene jeg gjorde på messen tilhørte den siste kategorien.

Det er med vemod at jeg med stor sikkerhet føler at Domotechnica er død. Derimot tror jeg at Ambiente-messen i Frankfurt vil ble et samlingspunkt for aktører innen mindre elektriske husholdningsapparater.

Brunevarefolket har sine messer og samlinger både på CES i Las Vegas og Funkaustellung i Berlin så de har litt å velge mellom. Det store spørsmålet da er hvor hvitevare folket vil samles i framtiden? Vil kjøkkenmessen i Milano bli samlingspunktet for denne delen av bransjen? Vi mennesker er flokkdyr og trenger et felles vannhull. Viktigheten av å ha en arena hvor bransjenes aktører treffes er derfor stor. Det ser ut til at i framtia vil bransjens aktører bli spredd rundt til forskjellige messer. Jeg for min del håper å møte flere kollegaer på Ambiente i Frankfurt fra 9. til 13. februar i 2007.

Kronikkforfatteren driver egen virksomhet og representer blant annet Kenwood og DeLonghi i Norge.

Til toppen