Patrick Lund er salgssjef for hvitevarer og småelektrisk i Expert Norge AS. Foto: Stian Sønsteng

VIKTIG Å KJENNE LEVERANDØRENE

– Det viktigste med et slik kurs er at de butikkansatte lærer seg produktene, og at de blir kjent med leverandørene.

Det sier Patrick Lund, salgssjef for hvitevarer og småelektrisk i Expert Norge AS. I to puljer fra 10. til 11. samt 12. til 13. september hadde han samlet totalt 200 butikkansatte fra kjeden på Clarion Hotel Oslo Airport Gardermoen, der de ble kurset av nesten 50 ansatte fra 16 leverandører.

– Her samler vi ansatte fra nesten alle Expert-butikkene i Norge, både små og store, slik at de får anledning til å både ta på produktene og lære seg dem. Vi er litt i manko fra Vestlandet, siden vi bygger om noen av butikkene våre der, ellers er vi godt representert fra sør til nord, sier Lund til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hvitevarene representerer den største omsetningen i kjeden hittil i år

Ettermarkedet

De fleste kursdeltakerne er avdelingsledere, men mange butikker sender hele staben siden de ansatte arbeider på hele salgsflaten. Lund sier det er lett å få med leverandørene på slike arrangement.

– Så lenge vi holder oss unna IFA-messen i uke 36 går det greit, sier Lund.

– Hvorfor er det viktig at de butikkansatte møter leverandørene?

– Det viktigste med kurset er at man lærer seg produktene. Samtidig er det viktig at man blir kjent med menneskene som leverer dem, for eksempel hvis man har opplevd problemer med produktene eller oppfølgingen fra leverandøren. Jo mer samkjørte butikker og leverandører er, dess lettere er også ettermarkedsarbeidet. Hvis samarbeidet oppleves som knirkefritt, er det lettere å selge produktene, sier Lund.

Leverandørportaler

Han begynte selv i Expert-kjeden i 2008, som avdelingsleder på Alnabru. Tre år etter ble han salgssjef ved kjedekontoret.

– Når jeg arbeidet i butikk synes jeg det var viktig å møte leverandørene. Man har alltid noe man lurer på, og det ble gjerne til at jeg solgte mest varer fra leverandørene som var ofte innom i butikken siden jeg visste mer om produktene dere, sier Lund.

– Enkelte leverandører legger på samlingen vekt på sine nettbaserte løsninger, fordi det er begrenset hva man kan lære i løpet av kort tid på en samling som dette. Hva tenker du om dette?

– Nettet blir stadig mer viktig. Det ser vi også på salget, og vi selger da også stadig mer i vår netthandel. Jo mer informasjon man finner på nett, dess bedre er det. Kundene våre lurer på alt mulig fra A til Å, sier Lund.

– Vil slike nettportaler overflødiggjøre samlinger som dette?

– Det tror jeg ikke. Det viktigste er å ta og føle på produktet, og ikke minst å møte leverandøren.

På samme lag

– Hvor viktig er kategoriene hvitevarer og småelektrisk for Expert i Norge?

– Veldig viktig. Hvitt har en god utvikling, spesielt på den integrerte siden. Småelektrisk er viktig i julesalget, og det er derfor vi har denne samlingen i september da leverandørene kan vise sine nyeste produkter, sier Lund.

Han sier Expert i kategoriene legger vekt på integrerte produkter, og nevner også Samsungs nye produktlinje innen vaskemaskiner.

– De har maskiner med børsteløse motorer i et lavt prissegment, som vi har veldig stor tro på, sier Lund.

– Hva kjennetegner en dyktig leverandør?

– De spiller på samme lag som butikkselgeren, og vet hvordan hun eller han selger produktene til sluttkundene, sier Lund.

Størst omsetning

– Hvordan vil du beskrive situasjonen i kjeden?

– Det står jo mye i media om dette. Innen hvitt og smått går det bra; vi hadde en litt kjedelig start på året i januar men fra februar og til nå har det vært en veldig positiv utvikling, sier Lund.

– Hvor mye bidrar kategoriene til totalen?

– Hvitevarene representerer den største omsetningen i kjeden hittil i år.

– Er det mye arbeid for dere i forbindelse med en slik samling?

– Det krever mye, men kursing er noe av det viktigste vi driver med. Kunnskap gjør salgsarbeidet i butikk lettere.

– Har du sett noen utvikling i kategoriene i løpet av de fire årene du har vært i Expert?

– Det selges mer integrerte produkter og produkter med mer avansert teknologi. Tidligere var hvitevarer gjerne en litt kjedelig firkantet boks, nå går det mer på design og nye funksjoner.

Inge Thorsen i Samsung viser den nye Eco Bubble-maskinen til fra venstre Torbjørn Råen (Bergen sentrum), Halfdan Lysen (Gran), Bjørg K. Lysen (Gran), Jonny Vatne (Bodø), Steinar Nilsen (Ditmar Enge) og Cecilie Anett Henriksen (Alta).
Robert Jørgensen viser den nye kabeltrommelen som brukes i Mieles støvsugere. Sigmund Rettedal (Sandnes), Steffen Rogne (Lillehammer) og Bjørg Sønstebø Haugen (Lillehammer) følger med.
Thomas Antonsen i BSH Husholdningsapparater med Siemens’ automatiske såpedispenser Idos. Til høyre Anette Hodneland i Helland Elektro AS.
Kenneth Brynli i Candy Hoover viser vaskemaskinen DYN9164 med 9 kilos kapasitet for Irene Garvik i Expert Nærbø.
Gorenje la vekt på sine stekeovner på Expert-samlingen, og stilte med Roar Mikkelsen (f. v.), Frank Rune Gustavsen og Magnar Oddane.
Geir Bortne i Electrolux foran en gruppe butikkmedarbeidere fra Tiller, Tønsberg, Vestkanten og Voss.
Morten Hoff i Wilfa demonstrerer den manuelle kaffetrakteren Svart for Per Olav Eksund (Stoa), Karl Johan Gjævenes (Sykkylven), John Ching Der Yu (Storo) og Silje Fagerhaug (Storo).
Roger Wollan i OBH Nordica med sin vakuummaskin. Bak fra venstre Alf Martin Nielsen (Mariero), Siv Vekseth og Anniken Rygh (Mjøndalen). Foran Dag Isaksen (Løkkemyra), Ole Stormyr (Molde), Christina Moeng Eilertsen, Cathrine Hindenes og Torbjørn Hansen (alle Trømsø).
Bjørn Ørn Gustafson i Proctor & Gamble med IPL-maskinen Venus Naked Skin. Tilhørere er Finn Hegglund (Kongsvinger), Bente Didriksen (Lade), Trude Bremnes (Lade) og Cecilie Elverum (Klingenberg).
Mikael Herje i Philips med Sonicare Airfloss. I bakgrunnen Cassandra Pinto og Lill Karin Saltermark (Ski), bakerst Ronny Bruksveen (Skjåk) og Daniel Pedersen (Sarpsborg).
Fra venstre Christian Turesson (Ålesund), Karoline Nordbø Klaussen (City), Robert Johansson (City), Stian Gjestang (Drøbak), Arne Habberstad (Colosseum) og Trude Farstad (Drotningsvik) følger med. I forgrunnen noe av tilbehøret til Kenwoods kjøkkenmaskiner.
Roy Helgerud (t. v.) og Ståle Fjæstad i Whirlpool med kjøleskapet WME1887WFGS med sjette sans-teknologien som skal gi fire ganger lengre holdbarhet for grønnsakene.
Thomas Johnsen (t. v.) og Nils Inge Stokland i Nilfisk-Advanse med stavstøvsugeren Handy.
Til toppen