Finn Kristoffer Larsen i Samsung med en kompaktovn med mikrofunksjon, flaggskipovnen med dampfunksjon og trådløst steketermometer samt kombiskapet RB36 i Chef Collection-serien. Foto: Stian Sønsteng

VIL FORTSATT BLI MARKEDSLEDER

– Det er ti år siden vi kom på markedet med noen få hvitevaremodeller. Målet er at vi om få år er markedsleder.

Det sier Finn Kristoffer Larsen, nordisk salgsdirektør for hvitevarer i Samsung. Han har ansvaret for Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island, og sier selskapet har vært gjennom et litt turbulent 2015.

– Vi har restrukturert mange av operasjonene våre både i forhold til posisjonen i markedet og hvilke kunder vi har. Resultatet er en bedre stabilitet og en mer langsiktig modell. Vi har en langt bredere portefølje, med rundt 30 flere modeller, og en helt annen grobunn, spesielt her hos Expert, som også satser tungt på Samsung både i Danmark og Finland med det nye Power-konseptet sitt, noe som passer oss svært godt, sier Larsen til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på Experts hvitevaresamling Produktexpert på Økern i Oslo i april.

De ulike produktgruppene; IT, mobil, TV og hvitevarer, begynner å snakke sammen og blir stadig likere hverandre i og med at de koples opp

På produktsiden ønsker han å fremheve Add-wash-løsningen i enkelte av vaskemaskinene. Dette er en luke i luken, som gjør det mulig å både tilføre og ta bort vask etter hvilke sykluser man vil klærne skal være med på.

 

Family Hub

– For eksempel kan man ta ut enkelte plagg før sentrifugeringen. Ikke minst er det en nyttig funksjon at man kan legge til noe man har glemt, uten at man må tømme maskinen, sier Larsen.

En viktig satsing for Samsung er at stadig flere produkter har wifi slik at de kan snakke med hverandre og styres via en app.

– Oppsalgsmodellene våre i Add-wash-rekken har også wifi. Et produkt vi har fått mye oppmerksomhet rundt, er side-by-side-kjøleskap i serien Family Hub. Her kommer det modeller med innebygde kamera som gjøre det mulig å sjekke hva man har stående når man er på butikken, de har blant annet kalender-funksjonalitet, og bygger på det samme operativsystemet vi har i TVene våre, Tizen. Med en stor og god skjerm i skapdøren kan man se på TV. Skapene har innebygde høyttalere, og kan i tillegg strømme lyden til eksterne høyttalere via blåtann, sier Larsen.

 

Omstrukturering

Chef Collection er en serie innbyggingsprodukter; ovner, platetopper, ventilatorer og så videre, som Samsung kom med på slutten av fjoråret.

– Serien er utviklet sammen med noen av de beste kokkene i verden, og retter seg mot high end-markedet. Dette er også oppkoplede produkter med noen unike egenskaper, som vi tror kommer til å treffe spesielt det nordiske markedet godt. Her har vi en veldig høy penetrasjon i forhold til internettprodukter, sier Larsen.

– Når du sier omstrukturering, hva har denne omfattet?

– Det er gått på interne prosesser, og vi har gjort en del endringer i organisasjonen. Vi var dessverre nødt til å si opp rundt 20 prosent av de ansatte. Enkelte produkter, der vi var ulønnsomme, er omposisjonert.

– Har dette påvirket staben i Norge?

– Nei, effektiviseringen har skjedd i de andre landene i tråd med konsolideringen vi har sett på handlersiden der.

 

Kategoriene snakker sammen

– Hvordan vil du beskrive Samsung som hvitevareleverandør i 2016?

– Nå viser vi virkelig innovativiteten som bor i Samsung. De ulike produktgruppene; IT, mobil, TV og hvitevarer, begynner å snakke sammen og blir stadig likere hverandre i og med at de koples opp. Vi har oppkoplede produkter i nesten alle kategorier, og er godt i gang med å bygge økosystemet som alle snakker om; det smarte hjemmet. Her er vel Samsung selskapet som ligger lengst fremme. Dette går nesten fortere enn det vi tror. Vi har trådløse produkter innen støvsugere, vask, innbygging, aircondition og kjøl/frys. Dette viser vi i seks Elkjøp-butikker i Norden, med vårt Open House-konsept. I Norge er disse på Ullevål i Oslo og Forus i Stavanger, sier Larsen.

– Hvor godt er dere representert i den norske handelen?

– Det er nesten et duopol her, med to store aktører, men det kommer for eksempel inn en aktør fra Danmark, Skousen, hvor vi også er til stede. Her har vi et godt samarbeid i Danmark, som videreføres i Norge. Vi har en god og bred distribusjon i Norge.

 

Vekst hvert år

– Du har vært i Samsung noen år nå; hvordan vil du beskrive reisen selskapet har hatt så langt?

– Jeg har vært i selskapet i ti år, og var den første representanten på hvitevaresiden i 2006. Den gang sto jeg med to tomme hender, og hadde en håndfull varer jeg kunne leke med. I dag har vi 150-200 modeller ute i butikkene, og det har vært en fantastisk reise med tosifferet vekst nesten hvert eneste år. Vi er markedsleder på kjøl/frys, som er vår sterkeste kategori. Vi kommer sterkt på vask i år, der vi viser en solid portefølje, og tar sikte på å bli markedsleder på hvitt innen få år.

– Hvor viktig er hvitevarene hos Samsung?

– Dette er den minste kategorien i selskapet, men hvis vi inkluderer de småelektriske produktene er det den nest største kategorien. Vi tar alltid sikte på å ta markedslederskap i enhver kategori. Det tar noe lengre tid innen hvitevarer, da det er flere aktører og en tøffere konkurranse. Dessuten foregår kampen innen mange flere produktgrupper enn i de andre kategoriene, sier Larsen.

Christine Glimsdal arbeider med innkjøp hos Expert, og viser Add-wash-løsningen på Samsung vaskemaskin.
Mattias Andersson i Samsung Sverige med Family Hub-skapet på Euronics’ kompetansedager i Ørebro.
Til toppen