Berit Lad ved Euronics Sogndal fremhever kjøkkenmaskinaMum fra Bosch som en av sine favoritter.

VIL HA FLERE LEVERANDØRER PÅ BESØK

– Det er synd at leverandørene stadig sjeldnere kommer på besøk. Men noen er flinkere enn de andre.

Det sier Berit Lad, ansvarlig for småelektriske produkter ved Euronics Sogndal. Hun mener leverandørene innen småelektrisk er flinke til å fornye seg, og sier det er viktig å delta på kjedesamlingene for å få opplæring på nye produkter.

– Er noen av leverandørene flinkere enn andre når det gjelder nyheter og opplæring?

– Philips, Bosch, Net El-torget og Braun er flinke. Vi får dessuten besøk i butikken tre-fire ganger i året fra hver leverandør, men de kommer sjeldnere nå enn tidligere, sier Lad.

Hun arbeidet i fem-seks år ved Expert i Sogndal inntil de la ned, og var ute av bransjen halvannet år før hun kom til Euronics for et drøyt års tid siden.

– Savnet du bransjen?

– Jeg prøvde meg i skole og barnehage før jeg kom tilbake, og trives godt i butikk. Ingen dager er like, og det er nok av kunder å bryne seg på.

– Hvem er de verste kundene?

– Halvgretne…, sier Lad før hun modererer seg:

– Ingen kunder er like. Rundt 60-70 prosent av kundene som handler i avdelingen er kvinner.

– Er det en fordel at de da blir ekspedert av en kvinne?

– Kanskje når de skal kjøpe ladyshave! smiler Lad og legger til:

– Og det er nok en fordel når de er på jakt etter hårprodukter og kjøkkenmaskiner også.

– Hva synes du om at det er flest kvinner som handler kjøkkenmaskiner?

– Det bør vel egentlig jevne seg ut.

I Sogndal er det mange jegere, og det er derfor viktig å ha kjøttkverner inne i sesongen. Siden det er mange skoler i kommunen, merker Lad en økende interesse for en annen produktgruppe i skoleåret:

– Studentene kjøper mye hårfønere, glattetenger og slik, og vi merker derfor en økning i salget av disse produktene, sier Lad.

Hun synes det er spesielt artig å arbeide med kjøkkenmaskiner, og trekker frem Mum-modellen fra Bosch.

– Den kan brukes både når du baker brød, kaker og ønsker å male kjøttdeig, sier Lad.

Euronics-kjeden har sponset Idol-programmet på TV 2, og da deltaker Tone DamliÅberge ble fløyet til hjembygda Sogndal med helikopter for å skrive autografer i butikken, var det kaotiske tilstander. Nå merker de imidlertid ikke lenger noe til Tone-effekten.

Les også:

Står sterkt i Sogndal

Gjertrud Hovdenakk (t. h.) kjøper Ladyshave av Berit Lad som er ansvarlig for småelektriske produkter ved Euronics Sogndal.
Til toppen