VIL HA SKRIVEREN I STUA

– PX800FW er en multifunksjonsskriver bygget for foto med god kvalitet. Den har innebygd trådløst nettverk, og et design som skal kunne passe i stuen.

Det sier kundeansvarlig Kai Olsen i Epson Norge. Han tror det er et marked for skrivere som kan plasseres i oppholdsrom.

– Dette er de første skriverne fra Epson med trådløst innebygd nettverk – er dere for sent ute med dette?

– Vi har hatt noen med ekstern løsning. Det er først de sju-åtte månedene det har vært fokus på innebygd trådløst nettverk, og nå tilfredsstiller vi dette behovet.

– Et argument er at det har vært vanskelig å sette opp skrivere i trådløse nettverk. Hvordan har Epson løst dette?

– Det er like enkelt å sette opp våre skrivere i nettverket som for eksempel en PS3, sier Olsen.

På Photokina viser Epson skriveren sin nettopp sammen med spillkonsollen PS3. De to maskinene står til hverandres sorte utførelse, og på messen demonstrerer Epson hvordan det er mulig å velge bilder på TV-skjermen og skrive dem direkte ut via PS3.

200 år i album

– Hvem er den typiske kunden som kjøper de nye designskriverne til Epson?

– Dem som er opptatt av å få god kvalitet på fotoutskriftene, samt god design. Tilbakemeldingene vi har fått fra handelen er at de setter stor pris på utførelsen av PX800FW.

– Hva med innmaten?

– Den er av svært god kvalitet, tilpasset Claria-blekket vårt med høy fotokvalitet og holdbarhet på 30-40 år i ramme og cirka 200 år i album. Skanneren er på 4.800 dpi, som gir gode resultater.

Olsen mener Epson er de eneste som klarer utskrifter i sort/hvitt uten noen form for fargeinnblanding, med K3-blekket som har tre sortfarger.

– Hvordan ligger dere an i forbrukermarkedet sammenlignet med de profesjonelle?

– Vi har desidert størst markedsandel når det gjelder avanserte amatører, semiprofesjonelle og profesjonelle. Det er farlig å si nøyaktige tall, men vi har nok 70-80 prosent av dette markedet, sier daglig leder Stig Andresen.

– Betyr det at dere har vært flinkere på denne delen av markedet enn de øvrige?

Best på proff

– Vi har lykkes bedre i å nå de riktige kanalene med den profesjonelle serien enn konsumentproduktene våre.

– Er det tøffere konkurranse i dette segmentet?

– Absolutt. Prispresset er mye større. Men vi har nesten doblet markedsandelene våre her siden i fjor, spesielt siden vi kom ordentlig i gang med multifunksjonsmaskiner, sier Andresen.

På Photokina lanserte Epson hjemmekinoprojektoren EH-TW5000 med kontrastforhold 75.000:1.

– Dette er best på markedet. Innen hjemmekinomarkedet har vi store forventninger i forhold til dem som er opptatt av høy kvalitet og gode farger. I forhold til tidligere modeller er vi absolutt også blitt mer konkurransedyktige på pris, sier Olsen.

Han mener Epson har vært med å skape et nytt segment; projektorer til profesjonelle fotografer.

– Fotografene liker å vise bildene til kundene på en større skjerm, og velger ofte våre modeller. Jeg føler at vi har vært med å skape dette markedet. Epson står for kvalitet, og blir gjerne valgt av fotografene som kjenner oss fra skriversiden, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS