Tor Slørdal (t. v.) og Anders Ljunggren i Huawei Technologies Norway AS ser frem til å gå inn på det norske mobilmarkedet.

VIL SKAPE HURLUMHEI med Huawei i Norge

Kinesiske Huawei Technologies kaller det starten på en storsatsing når de går inn på det norske markedet med smarttelefonen U8230 Android OS 2.1.

Huawei Technologies er allerede representert med 150 ansatte i Norge, rundt hundre av disse i forbindelse med at de er teknologileverandør av radionettverket når Telenor de kommende årene skal skifte ut hele infrastrukturen for mobiltjenester i Norge. På verdensbasis har Huawei 100.000 ansatte, og på et pressemøte i selskapets lokaler i Telenor-anlegget på Fornebu ble det sagt at 40.000 av disse er ingeniører som driver forskning og utvikling av neste generasjons teleteknologi.

 

– Vi skal bytte hele Telenors radionett, rubbel og bit. Det er svære greier, og her på Fornebu har vi blant annet et felles utviklingssenter sammen med Telenor. Huawei har rundt 42.000 patenter, og Forbes har rangert oss som det femte mest innovative selskapet i verden. Her i Norge har vi blant annet levert USB-dongler til Telenor, Netcom og Tele 2 i tillegg til at vi kommer også leverer mobilt bredbånd og trådløse rutere til Telenor og Netcom. Nå anser vi at tidspunktet er klart for at vi skal gå inn med mobiltelefoner, selv i Norge som kanskje er verdens tøffeste marked, sier Norden-sjef Anders Ljunggren.

 

Vil tilby mye for pengene

I staben på Fornebu har han medarbeidere fra 16 nasjonaliteter, halvparten av de 150 er kinesere. Norske Tor Slørdal er salgssjef og ansvarlig for mobiltelefonene i Norge. Han har seks-sju medarbeidere med seg, sier det vil komme en rekke spennende produktlanseringer utover høsten. Først ute er smarttelefonen Huawei U8230 Android OS 2.1, som 5. juli kom i butikkhyllene hos Elkjøp og Lefdal til under 2.000 kroner uten binding.

 

– Vi har vært ekstremt opptatte av å kunne tilby de norske forbrukerne mye mobil for pengene, sier han.

 

Telefonen har Huaweis eget Emotion Skin, som skal gi enkel tilgang til et stort antall miniprogram (widgets). Den har 3,5 tommers berøringsskjerm, 3,2 MP kamera, blåtann, leser for Micro SD-kort og en batterilevetid som skal ligge i toppsjiktet blant Android-baserte mobiltelefoner. Full integrasjon med Microsoft Exchange følger med.

 

– Brukeren får tilgang til et ubegrenset antall skivebord slik at man skal ha alt lett tilgjengelig. Det er mulig å lese epost, sjekke kalenderen eller spille musikk direkte på et av de mange skrivebordene. Man kan bygge opp telefonen slik man vil med flere temaer, for eksempel ett for fritid og ett for arbeid som gir lett tilgang til det man trenger i de aktuelle situasjoner, sier Slørdal.

 

Satser på Android

Ljunggren forteller at Android er en strategisk plattform for Huawei, og at selskapet har rundt 1.000 ingeniører som arbeider med operativsystemet på ett eller annet vis.

 

– I Norden har vi sett posisjonen vår slik at vi skal satse på denne plattformen, sier Ljunggren.

 

Ved siden av mobiltelefoner og trådløsdongler leverer Huawei bordtelefoner med SIM-kort og videokonferansesystemer i Norge. De har også vist et Android-nettbrett ned sjutommers skjerm, altså noe mindre enn Apples Ipad. Denne kommer i handelen etter sommeren, og vil koste rundt 3.500 kroner.

 

En fotoramme som man kan sende MMS-bilder til er også i kjømda. Blant telefonnyhetene er U8500, designet ved selskapets avdeling i Gøteborg.

 

Kinesiske Huawei produserer ikke mobiltelefoner for andre leverandører, men de har levert en lang rekke modeller til operatører som Vodafone og Orange. For eksempel ble forgjengeren til U8230, U8220, lansert som en T-Mobile-modell.

 

Ikke operatørlogo i Norge

– Vi må tilpasse oss det norske markedet, og her er det ikke vanlig at det selges mobiltelefoner med operatørens logo. Derfor bretter vi opp armene og lansert vårt eget merke. Det blir tøft. Men fokus er flyttet mot teknologi enn hvorvidt det er ett eller annet symbol på telefonen. Pris blir viktig i en tid da formfaktor og operativsystem er likt. Vi kan bidra med å gi det norske markedet med en svært bra telefon til en god pris. Er det noe vi kan er det produksjon. Vi kan lage en spesiell versjon for det norske markedet på tre uker. Det går fort i dag, du legger ikke opp årsløp lenger, men kanskje kvartalsløp, sier Norden-sjef Ljunggren.

 

Slørdal forklarer betydningen av Huawei slik:

 

– Hua betyr kineser. Når du sier Huawei betyr det at en kineser har gjort noe godt.

 

I første omgang satser Huawei primært på konsumentmarkedet. Slørdal sier selskapet ønsker å komme på radaren.

 

– Selger vi noen og tjuetusen telefoner tar vi én prosent av markedet. Vi ser at det norske markedet er vanskelig, med krevende og avanserte kunder. Vi har derfor holdt lanseringen tilbake siden andre halvår i fjor, i påvente av at vi kan tilby noe virkelig godt. Med produktene som er i vente kan vi love at det kommer vanvittig mye morsomt fra oss, sier Slørdal.

 

Han tror Huawei vil gjøre smarttelefoner tilgjengelig for dem som på grunn av pris ennå ikke har kjøpt seg en slik.

 

– Jeg tror ikke vi kommer til å ta kunder fra Apples Iphone. Vi kommer i et annet segment, og skal ta litt fra alle. Iphone startet en bølge som vi nå benytter oss av, sier Slørdal.

 

Huawei U8230 Android OS 2.1 kom 5. juli i butikkhyllene hos Elkjøp og Lefdal til under 2.000 kroner uten binding.
Til toppen