Vil ta Norden som en SMÅELEKTRISK FØNVIND

Med nytt design, ny emballasje og produktnavn som Knus, Kos, Storm og Fønvind ønsker Wilfa å bli størst i Norden.

– Wilfa som merkevare har dessverre vært neglisjert de siste ti årene. Det er Wilfa-navnet vi eier, og vi legger nå mye penger i å gjøre dette til et mer spennende merke, sier Morten Hoff.

Han eier Wilfa AS gjennom Morek AS, og arbeider selv som kundeansvarlig for Elkjøp og Expert samt produktansvarlig for Dolce Gusto. For et drøyt år siden ble Anders Liland ansatt som administrerende direktør.

– Kjente merkevarer som Kenwood, Delonghi, Remington og sist Moccamaster har forsvunnet fra sortimentet gjennom årenes løp. Hvordan skal dere klare dere uten disse?

– Vi har inngått et samarbeid med Nestlé og har nordisk agentur på deres kapselbaserte Dolce Gusto-kaffemaskiner. Dette har blitt en større suksess en noen turte å håpe på. Dessuten er en sterkere satsing på våre egne Wilfa-merkede produkter blitt veldig godt mottatt. Her har vi hatt en vekst i de fleste segmenter, sier Liland.

– Hvorfor har de andre merkene forsvunnet fra Wilfa?

– Det er mange grunner til det. Når det gjelder Moccamaster var årsaken at vi ville ha inn Dolce Gusto. Moccamaster ga oss valget mellom dem og Nestlé – vi valgte det siste, sier Hoff.

Muligheter uten Moccamaster

Som kjent er det Wilfa som har bygd opp Moccamaster i Norge. Hoff innrømmer at det føles trist at de ikke lenger har merket i sortimentet.

– Moccamaster har vært en del av historien vår. På den annen side har det skjedd mange endringer i Wilfa, og siden vi ønsker å bygge opp Wilfa nordisk har vi nå muligheten til å gjøre ting vi ikke hadde tidligere. Moccamaster hadde vi kun i Norge og Sverige, Dolce Gusto har vi i hele Norden, sier Hoff.

– Er det aktuelt for Wilfaå lansere sin egen kaffetrakter?

– Det er det i høyeste grad, og den dagen vi gjør det skal det være en veldig god kaffetrakter. Vi har vært med å utvikle Moccamaster med innspill for hvordan trakteren måtte være for at den skulle bli godkjent av Norsk kaffeinformasjon. All kompetanse sitter i veggene her, så vi gleder oss til å komme med vår egen trakter, sier Liland.

Nylig presenterte Hoff og Liland Wilfas nye profil under et arrangement ved hovedkontoret på Skytta i Nittedal utenfor Oslo.

– Wilfa har vært gjennom en stor endring, og prosessen har tatt et års tid. Først ble vi enige om hvem vi er og hvor vi skal, siden har vi gjennomført en stor ansiktsløftning på produkter, emballasje, hjemmeside og på hvordan vi tenker når det gjelder markedsføring, sier Liland.

Han sier det har vært et spennende og morsomt år.

– Det er svært flotte mennesker som arbeider her, og vi har en allright eier som er villig til å investere, sier Liland.

Eieren i korridorene

Selskapet har brukt fire-fem millioner på å utvikle sin nye profil. Liland mener folk i handelen vil merke at produktene er mer appellerende.

– Vi får kommunisert produktfordelene mye tydeligere. Produktene har vært flotte tidligere, men det har kanskje ikke kommet godt nok frem i kommunikasjonen vår, sier Liland.

Hoff mener Wilfa er blitt et mer spennende selskap.

– Vi var nok litt for fokusert på interne ting fremfor kundene. Nå ønsker vi å bygge noe, og vi kommer med nye og spennende produkter, sier Hoff.

– Hvor mye er du involvert i driften?

– Jeg arbeider mer enn hundre prosent for Wilfa, for å si det slik. Jeg er nok her tolv timer hver dag, sier Hoff.

Hvordan synes Liland det er å ha eieren gående i korridorene?

– Det er selvsagt fordeler og ulemper med at man har eieren med seg hele tiden. En klar fordel er at vi kan ta raske beslutninger. Jeg har stort sett arbeidet i familieeide selskap og liker denne måten å arbeide på.

– Er det ingen negative sider?

– Selvfølgelig. Han kan jo overstyre, det har han retten til. Noen kan kanskje lure på hvem som er sjefen. Dette har aldri vært noe problem for meg, heller ikke her i Wilfa. Det er min utfordring å få den respekten jeg fortjener som administrerende direktør, sier Liland.

Et viktig element i strategien for å bygge Wilfa som varemerke er egenutviklingen av produkter. Marketingsjef Barbro Johansen mener den nye emballasjen er viktig for hvordan nye Wilfa fremstår.

– Vi vil komme med stadig nye produkter, og tenker litt annerledes når disse utvikles, sier Johansen.

Produktavdelingen styrket

– Vi følger kjerneverdiene våre, som går ut på at vi skal være befriende enkle. De nye produktene skal derfor ikke være for kompliserte. De skal være robuste og innovative, tidligere var vi nok mer kjedelige og trauste. Nå tør vi ta sjanser og kommer med spennende produkter som kan være med å bygge kategorien og hjelpe handelen å drive god butikk. Hvis man ser på den nye designretningen vår er linjene renere, vi kjører én linje i absolutt alt vi gjør, sier Hoff.

Johansen forteller at de legger vekt på å gi butikkene materiell som gjør det lettere å fortelle kundene hva som er fordelen med produktene.

– Flere byråer har vært involvert i utviklingen av deres nye profil. Hvordan har det vært å innføre denne blant de ansatte?

– Det har vært OK. Vi har til og med hengt opp verdiene på toalettet, slik at ingen skal være i tvil om hva vi gjør, og hvor vi skal, sier Liland.

Wilfa hadde 35 ansatte da de for noen år siden måtte redusere bemanningen til 18. I dag har selskapet 25 ansatte. Liland sier de i dag ligger på et riktig nivå.

– Markedet er usikkert og vi skal ikke bli en boble, men heller vokse trygt og sikkert, sier Liland.

Hoff sier salget av småelektriske produkter ikke ble særlig rammet av finanskrisen.

– Det var nok mer kapitalkrevende produkter som måtte ta mer av støyten. Hadde vi hatt hvitevarer ville vi nok merket mer, innen småelektrisk vokste derimot enkelte produktgrupper. Vi hadde vårt beste år i fjor, med en omsetning på 250 millioner kroner, sier Hoff.

I den nye organisasjonen er produktavdelingen blitt kraftig styrket. Tidligere hadde Hoff ansvaret for denne avdelingen alene, nå er det ansatt en produktdirektør og en produktsjef. Marketingavdelingen er styrket med to grafiske designere. I tillegg til de 25 ansatte i Norge kommer fem i Danmark, åtte i Sverige og snart fem i Finland. I tillegg kommer et par ansatte i Finland som arbeider med verktøy fra Panasonic, som Wilfa har agenturet for der.

Dansk design

Ved hovedkontoret i Nittedal er showrommet pusset opp.

– Dette er en del av nye Wilfa. Kunder og leverandører som er på besøk skal tydelig se at det er skjedd noe, sier Liland.

– Hvordan har utviklingen vært på nordisk basis?

– Tidligere ble Wilfa solgt på pris. Nå er det flere som ønsker Wilfa i sortimentet på grunn av kvaliteten. Vi er også best når det gjelder ettermarkedet, sier Liland.

– Hva er kjerneverdiene til Wilfa?

– Vi skal være robuste, innovative og …

Liland rødmer en smule, og må få hjelp av kollegene for å komme på den siste verdien: entusiastisk.

– Det viktigste er at vi skal være befriende enkle. Både når det gjelder produkter og bruksanvisninger, og hvordan det er for kundene å forholde seg til oss. Det skal ikke være noe tull, vi skal gi kundestøtte når det trengs. På ettermarkedssiden løser vi eventuelle problemer kjapt og greit, sier Hoff.

– I hvor stor del av Wilfa-sortimentet har dere vært involvert i produktutviklingen?

– Tidligere har så å si alt vært ferdigutviklet. Vi startet med vaffeljernet, som siden er blitt kopiert av andre. Vi vil i tiden som kommer lansere egenutviklede produkter i vårt eget design, sier Hoff.

– Hvordan foregår produktutviklingen?

– Vi bruker det danske designbyrået Designit som kommer med skisser. Siden involverer vi ingeniører, før vi tar med oss konseptet til fabrikker i Kina der vi i samarbeid med dem kommer frem til hvordan det endelige produktet skal være, sier Hoff.

Først tar vi Norden

Wilfas nye produktdirektør Arild Jørgensen holder i denne prosessen, sammen med produktsjef Angela Nymo. Hoff er også involvert i prosessen, sammen med de Wilfa-ansatte Johan Martiniussen og Tore Olsen.

– Er det aktuelt for Wilfaå gå ut i andre markeder enn Norden?

– Ikke ennå. Vi skal først bli størst i Norden, siden får vi se på Europa.

– Hvem er de største konkurrentene deres?

– Innen småelektrisk er det kanskje OBH Nordica og Philips, når det gjelder panelovner er det Beha og Adax.

– Hvordan er nye Wilfa blitt tatt imot i bransjen?

– Veldig godt. Fra de største kundene har vi fått tilbakemeldinger vi ikke hadde turt å håpe på. Vi er ikke i mål, men er absolutt på tur i riktig retning, sier Liland.

Han har 25 års fartstid med merkevarearbeid fra Jordan, Jøtul, Elopak, Hadeland glassverk og Mustad, i sistnevnte selskap var han global konsernsjef.

– Hva er den største overraskelsen du har fått i elektronikkbransjen?

– Hvor store muligheter det egentlig er. Hvis du ser på dagligvarebransjen er de kommet mye lenger. I vår bransje er det store muligheter til modernisering, bedre eksponering og hvordan man får frem de riktige produktene til kundene. Se bare på hvordan vi lanserte den svenske vaffeldagen her i Norge, dette skapte stort engasjement hos det norske folk, sier Liland.

Designit har utviklet logo og profil for Wilfa. Danskene står også for den nye emballasjen, og de er med på utviklingen av nye produkter. Ann-Katrin Lislevand er ansatt i Wilfa som grafisk designer.

– Hun har kjørt prosessen, med emballasjeutvikling og foto. Alle produktene har fått personlige navn som appellerer mer til hjertet. Dette har vært en mannsdominert bransje der man har tenkt teknisk, mens mange av kundene er kvinner. Vi tror den nye emballasjen og produkter med personlige navn vil appellere mer til kundene, sier Liland.

Sterk kapitalbase

– Har dere hentet inspirasjon fra andre bransjer?

– Jeg kommer fra glassbransjen, der Eva Solo og Rosendahl har lykkes med fin emballasje og godt design. Vi ønsker å komme inn i elektronikkbransjen som et friskt pust, sier Liland.

Hoff mener bransjen innen småelektrisk ikke beveger seg veldig raskt.

– Bransjen var nok mer innovativ tidligere. Prispresset fra kjedene øker for hvert år, det blir stadig tøffere for oss leverandører siden råvareprisene stiger. Her ligger den største utfordringen, sier Hoff.

– Blir ikke utfordringen større siden dere nå ønsker å heve kvaliteten og dermed prisene på produktene?

– Wilfa lykkes i å bygge et dyrt merke som Moccamaster, det viser at markedet er villige til å betale for kvalitet. Nå ønsker vi å gjøre det samme med Wilfas egne produkter. Riktignok koster de mer enn konkurrentene, men forbrukerne ønsker produkter som varer lenger. De er lei produkter som må hives etter to-tre år, mener Liland.

Hoff forteller han som eier hadde flere muligheter når det gjaldt hvilken vei Wilfa skulle velge.

– Vi kunne kuttet kostnader og melket markedet med produktene vi hadde. Men da jeg fant Anders var vi begge enige i at vi ønsker å ta Wilfa til nye høyder, sier Hoff.

– Når må dere begynne å se resultatet av satsingen?

– Det gjør vi allerede, men det har ingen hast. Vi har en sterk kapitalbase og er villige til å investere over lengre tid. Som eier tenker jeg langsiktig. Jeg er ikke interessert i kjappe penger, men ønsker helle å bygge noe jeg kan være stolt av, sier Hoff.

Powered by Labrador CMS