Daglig leder Christoffer Hamer med Temptechs nye og strammere logo. Foto: Stian Sønsteng
Daglig leder Christoffer Hamer med Temptechs nye og strammere logo. Foto: Stian Sønsteng

VIL VOKSE PÅ ØL- OG VINSKAP

Vestfold-bedriften Temptech AS økte i fjor omsetningen fra 13 til drøyt 20 millioner kroner i Norge. Vinskapene står for 60 prosent.

Ved selskapets lokaler på industriområdet Borgeskogen i Stokke avgjøres det hvilke komponenter som skal sitte i vinskapene. Disse kjøpes inn, gjerne fra europeiske fabrikker, og sendes til ulike fabrikker Kina. Her har selskapet to ansatte, som følger opp og kvalitetssikrer produksjonen.

– På denne måten blir prisen fortsatt ganske lav, men produktene veldig gode, sier daglig leder Christoffer Hamer i Temptech AS.

Det finnes mange fabrikker i Kina som lager vinskap, og vi fant ut at vi måtte skille oss ut og lage bedre produkter enn alle andre

Selskapet har hittil i år økt omsetningen i Norge med 55 prosent. De selger også produktene sine i Kina, Taiwan og Thailand, i tillegg til de nordiske landene. Etter at de i fjor for første gang stilte ut på IFA-messen i Berlin, er Polen, Estland, Nederland, Belgia og Luxemburg kommet til.

Når det gjelder omsetningen i Asia og Europa utenom Norden, håndteres dette av et eget selskap som har den samme eierstrukturen som Temptech AS. Dette ble etablert høsten 2014.

– For et halvt års tid siden trengte vi større plass, og vi flyttet fra Tønsberg hit til Stokke. En av naboene her importerer blomster fra Nederland, og vi har gode transportmuligheter med bilene som tidligere gikk tomme tilbake, sier Hamer.

 

Etablert i 2004

Selskapet startet med varmepumper, isbitmaskiner og proffprodukter.

– Vi tok inn vinskap til oss selv, og hadde noen ekstra vi la ut for salg på nettsidene våre. Det kom så mange henvendelser på disse, at vi bestemte oss for å satse på kategorien – med en målsetning om å bli størst og best. Det finnes mange fabrikker i Kina som lager vinskap, og vi fant ut at vi måtte skille oss ut og lage bedre produkter enn alle andre. Derfor har vi byttet ut alt av kompressorer, fordampere og innmat. Vi kjøper disse fra de beste produsentene, og sender dem til fabrikkene vi benytter i Kina, sier Hamer.

Selskapet ble etablert i 2004. Forretningsideen var ifølge Hamer å tilby gode og egenutviklede produkter, ikke bare OEM-produkter de satte varemerket sitt på.

– Vi utvikler produkter for det norske markedet, og arbeider mye med designet. Det er enkelt å finne vinskap i Kina, men våre er betydelig bedre, mener Hamer.

 

14 år i Kina

Christian Sirnes Dugal og ektefellen Mina er Temptechs ansatte i Kina. Dugal flyttet dit for 14 år siden for å arbeide i et SMS-selskap som broren startet. Han og Hamer eier begge 20 prosent av selskapet, mens Tom Ivar Iversen gjennom Janine AS er største aksjonær med 22,5 prosent. Lars Marius Feen eier 16 prosent gjennom Rdr Consulting AS, Carsten Andreas Foyn-Bruun eier snaut 12 prosent, mens Stein Erik Magnus og familien eier 7,5 prosent gjennom selskapet Trygstad AS, og Rasmus Michael Hansson har den siste aksjeposten på drøyt to prosent gjennom RmH Invest AS.

Selskapet har ti ansatte; åtte i Norge og to i Kina. Hamer er daglig leder, de øvrige ansatte er én er på regnskap, to på lageret, én servicetekniker, én på service og oppfølging av ettermarkedet, samt de to uteselgerne Bjørn Ståle Bratsberg og Lars Pedersen. Disse har delt Norge mellom seg, og har i tillegg ansvaret for henholdsvis Sverige og Danmark.

– Hva betyr de to ansatte i Kina?

– Veldig mye. De besøker hele tiden fabrikkene for å sjekke kvaliteten på produktene, at de blir laget slik vi skal ha det. Ofte må vi selv finne komponentene vi vil ha, og de koordinerer produksjonen. Dette gir oss ofte litt lenger produksjonstid, men sluttresultatet blir mye bedre, sier Hamer.

 

Sverige og Danmark

For et halvt år siden flyttet selskapet fra Tønsberg til Stokke. Her har de 1.000 kvadratmeter, der hundre er utstilling og kontor.

– Det holder i ett til to år til, og vi har avtale med gårdeier om at lokalene skal utvides.

– Hvor stor del av produktmengden går via lageret her i Stokke?

– Det som distribueres i Norden går via lageret vårt. Til utlandet går det meste direkte fra fabrikk, sier Hamer.

– Hvor stort er salget i Sverige og Danmark?

– Det er her vi har størst økning, og omsetningen i hvert av landene ligger på 30-40 prosent av salget i Norge, sier Hamer.

Han sier det er en stor fordel å ha servicetekniker Darek Caruk i huset.

– Han arbeider også med utviklingen av produktene, og bestemmer blant annet hvilke komponenter vi bruker. Han finner hvilke kompressorer som er best, har arbeidet med dette i 25 år, og kjenner produktene veldig godt, sier Hamer.

Nå gleder han seg til å dra tilbake til IFA i september.

– Vi skal tilbake, med litt større utstilling og bedre plassering. Vi har allerede gjort avtaler med kunder som kommer til oss. Det er morsomt å se konkurrentene, hvor stort mye er, og det er gøy å ha besøk av nordiske kunder der nede. Det er veldig hyggelig i Berlin, dessuten er dette en viktig messe med tanke på våre planer om ekspansjon. Vi arbeider med å sette opp kontorer i Sverige, Danmark og Tyskland, og regner med å ha disse oppe i løpet av dette eller neste år. Dessuten ønsker vi distribusjon også i flere nye markeder, sier Hamer.

– Hvor langt er dere fra målet om å bli størst og best på vinskap?

– Det kommer an på hvordan man ser det. Vi har i hvert fall det bredeste sortimentet, og er mest synlige her i Norden. Kvaliteten vår mener vi ligger mye høyere enn konkurrentene i tilsvarende prisklasser. Vi er langt på vei, men har selvsagt mye å gå på eller i Europa, og kan fortsatt ta flere markedsandeler her hjemme.

 

Bagatelle og Måltid

– På hvilken måte er dere mest synlige?

– Vi har arbeidet langsiktig, og er inne hos de fleste kjedene. Vi er inne i kjøkkenbutikkene, på nett og innen storkjøkken. Alle de beste restaurantene i Norge har et vinskap fra oss, dessuten er vi ute i butikkene. Vi har spredt oss, og har ulike modeller som ikke selges gjennom alle kanaler.

– Hvordan selger dere til restaurantene?

– Gjennom storkjøkken-forhandlerne. Der arbeider vi som en importør, som selger til andre distributører. Forbrukermarkedet selger vi til gjennom kjedene, direkte til frittstående butikker og kjøkkenbutikker.

– Hvordan fordeler omsetningen seg mellom de profesjonelle og private kundene?

– Rundt halvparten til hver.

– Har det stor markedsføringsverdi at kundene ser et Temptech-skap i restaurantene?

– Det er viktig at kundene ser produktene våre ved restauranter som Bagatelle i Oslo eller Måltid i Kristiansand. Det er et kvalitetstegn.

– Si litt om porteføljen deres, og hvor store de ulike kategoriene er?

– Vinskapene står for 60 prosent av omsetningen. Storkjøkken står for 30 prosent. De siste ti prosentene er gjerne tilbehør, men også innredning til vinkjellere.

 

Tappetårn

Et nytt produkt er et kjøleskap med tappetårn.

– Mange kjøpte storkjøkkenkjøleskap, borret hull i det og monterte på et tappetårn. Den ene fabrikken vi benytter lager tappetårn, blant annet til USA. Da var veien kort til at vi fikk dette montert på et kjøleskap. Øl er i vinden, og vi håper hjemmebryggerne, som det er ufattelig mange av for tiden, vil sette pris på dette produktet. I tillegg er det selvsagt mulig å kjøpe ølfat ved bryggeriene. Prisen er 8.000 kroner, så det burde overkommelig for dem som har interessen for dette, sier Hamer.

I 2013 fant Temptech at de skulle kutte ut et vinskap i 40 centimeters bredde fra sortimentet.

– Vi fikk én ganske stor ordre, og beholdt det likevel. Hittil i år er det dette skapet som har stått for størst omsetning hos oss.

– Hvorfor?

– Det treffer noen mål, spesielt i Sverige og Danmark. Dessuten har kundene ofte en idé om hvor mange vinflasker de har. De tror de enten har 30 eller mer enn hundre flasker. Dette skapet har kapasitet til 30 flasker, så det er nok noe av forklaringen. Disse skapene koster 9.000 kroner.

 

Strammere design

– Hva vil dere si om prisnivået deres?

– Dette er ikke dyrt til å være vinskap. Dessuten har vi også rimeligere modeller, ned til 2.500 kroner for et skap med plass til 30 flasker. Det er kjøleteknologien vi benytter som er avgjørende for prisen, samt utførelsen på hyller og dører.

Hamer forteller at Temptech kommer med produkter som er mer moderne og strammere i designet.

– Vi beveger oss bort fra de romantiske kjøkkenene, til skap tilpasset danske designkjøkken. Elkjøp-konsernets Epoq-kjøkken skal ha ære for å ha fine kjøkken, og vi leverer nå for eksempel hvite eller sorte skap uten håndtak, eller kanskje skinnhåndtak, med et hardere og strammere design enn vi har vært vant til i Norge. Nå kommer også ølskap, og her har vi solgt mange restaurantmodeller. Disse har kraftigere motor for rask nedkjøling, og bråker mer. Nå kommer vi med nye modeller for brus og øl, med lavere støynivå, sier Hamer.

 

Boksdispensere

Fra en tysk samarbeidspartner har Temptech tatt inn boksdispensere, der boksene fylles på i topp og går på skinner gjennom skapet.

– Ettersom vi har begynt å selge til utlandet, har vi gjort om på designprofilen vår. Logoen er blitt strammere og mer internasjonal, og vi lanserer den for fullt på IFA.

– Hvordan vil du beskrive kontakten med de norske salgskanalene og bransjen?

– Den norske bransjen er veldig profesjonell, og det er veldig lærerikt og spennende å arbeide med dem. Jeg har troen på at markedet for våre produkter bare blir bedre.

Til toppen