VOKSER PÅ DAB I BIL

Med 300 varelinjer på dab og den egne merkevaren norDAB satser AutoHiFi stadig mer på den nye radioteknologien.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har jobbet mye med dab de siste årene, og i april hadde vi en egen konferanse med 60 forhandlere fra hele landet, og 90 prosent av fokus var på dab, sier daglig leder Trond Lindgjerdet, til fagbladet Elektronikkbransjen.

AutoHiFi ble startet i 1991, men gjengen bak har lang fartstid i lydbransjen.

– Før var det mye fokus på å spille så høy lyd som mulig, dB dragracing og så videre, men etter hvert har elektronikkbiten kommet sterkere og sterkere. Og der kommer også dab-radio og -adaptere inn, sier han.

Dab blir en stadig større del av businessen vår, selv om vi leverer godt på lydbiten også

Dekker hele Norge

Selskapet holder til i Trondheim, og selger kun til forhandlere.

– Vi satte oss tidlig et mål om å være størst på tilbehør, og etter hvert utviklet det målet seg til å ha størst kunnskap og bredde. Vi er ikke store nok til at vi er det selskapet som omsetter mest produkter, men vi skal være størst på kunnskap, sier Lindgjerdet.

Han forteller AutoHiFi har over 300 varelinjer innen dab på lager per i dag.

– Vi mener vi har funnet de rette merkene, med blant andre Connects2, sier Lindgjerdet.

Medietilsynet kom tidligere i høst med sin statusrapport for dab, og i løpet av våren 2015 skal den endelige beslutningen om FM-båndet skal slukkes i 2017 eller 2019 komme. Da er muligheten for lytting i bil avgjørende.

I den ferske rapporten har tilsynet gjennomført en undersøkelse blant autoriserte verksteder over hele landet. Beregnede dekningstall viser at alle fylkene og 80 prosent av alle kommuner har verksteder med tilbud for montering av enkle adapterløsninger. Omkring 65 prosent av landets kommuner tilbyr ettermontering av mer avanserte integrerte løsninger.

– Vi i AutoHiFi er grovt regnet representert i alle fylker og 56 prosent av kommunene, så vi alene fyller kravene for slukking, sier Stig Westerhus, salgssjef i selskapet.

Bra på bil

Han sier AutoHiFi får et stadig sterkere fotfeste inn i bilbransjen.

– Bransjen har litt panikk, selv om de fleste i dag tilbyr dab i sine nybiler. Men de ser at det også er et stort potensial i å hente inn de gamle kundene for å tilby en oppgradering, og vi ser en veldig positiv utvikling nå, sier Westerhus.

– Er det bilforhandlerne eller -importørene dere retter dere mot?

– Vi jobber med både forhandlerne og importørene, men først og fremst sistnevnte, sier Lindgjerdet.

– Hvordan ser dere på debatten om slukkingen skal skje i 2017 eller 2019?

– Vi støtter en slukking i 2017, men forretningsmessig vil businessen være der uansett når slukkingen skjer. Det er bare hvordan salget vil fordele seg som påvirkes, ikke antall solgte enheter, så vi er åpne til sinns, sier daglig leder.

Han mener bilbransjen er litt uforberedt, og mange ønsker nok å få slukkingen utsatt.

– De sliter jo med sine leverandører, for å få dem til å skjønne at overgangen til dab skjer. Det gjelder både produsentene i ettermarkedet og i bilbransjen, så ting ruller ikke så fort som det kunne gjort. Når de store landene som Tyskland og England nå kommer på banen venter vi mer fart, sier han.

Egen merkevare

Salgssjef Westerhus sier AutoHiFi i vår begynte å produsere egne produkter under merkenavnet norDAB.

– Vi har hatt egenproduserte antenner lenge, og nå kommer vi også med egne integreringsløsninger som er gode, ikke spesielt kostbare og veldig universale.

– Hvor viktig er dab blitt for dere som selskap?

– Dab blir en stadig større del av businessen vår, selv om vi leverer godt på lydbiten også. Vi har gode merkevarer i bunn, og er med på alle ledd selv om bredden vår ligger innen adaptere. Vi er eneste leverandør som har alle produktkategoriene, og det gjør at vi gjerne blir valgt av de seriøse aktørene, sier Lindgjerdet.

– Hvor stort er det norske ettermarkedet på dab i bil?

Vel, hvis du regner med at det er to millioner biler som må gjøres noe med, og en snittpris på 1.500 kroner per enhet så kommer vi vel opp i tre milliarder kroner, sier Lindgjerdet.

Han tror ikke dab-kjøpet blir en engangs-greie.

– De rimelige adapterne er bra for å dekke det første behovet, men mange vil ha mer integrerte løsninger på sikt. Så vi ser for oss et salg som fortsetter lenge etter slukkedato, sier Lindgjerdet.

– Det har vært snakket om et mulig forbud av montering av GPSer, antenner og annet i vindusruta av sikkerhetshensyn?

– Et eventuelt forbud vil ramme de såkalte glassantennene og vindusmonterte dab-adaptere, men vi er forberedte og har andre typer produkter. Alle leverandørene kommer med vindusantenne i pakken i dag, men det er ikke den beste løsningen. Jeg tror ikke det blir et forbud, men at mange ikke ønsker en slik løsning av estetiske hensyn. Vi anbefaler sterkt en løsning med splittere til den eksisterende antennen, noe som vanligvis også gir bedre mottak, sier Lindgjerdet.

Kurser i installasjon

Som grossist gjør AutoHiFi ingen montering selv, alt salg og montering går via forhandlere. Han tror det er nok folk til å ta unna rushet når en slukkedato nærmer seg, men kanskje ikke nok kunnskap og vilje.

– Det siste jobber vi med å gjøre noe med. Vi lanserer snart monteringskurs hvor vi går gjennom ulike løsninger og monteringer, og hvor vi viser med film og andre hjelpemidler hvordan man installerer de ulike løsningene. Kurset vil bli anbefalt av Digitalradio Norge, og vil være merkenøytralt. Vi demonstrer selvsagt med de produktene vi har, men vi vil samtidig understreke at vi vil presentere alle tekniske løsninger som er tilgjengelig i markedet uansett merke, sier Alf-Morten Engvik, produktsjef i AutoHiFi.

Han sier de reiser rundt i Norge så lenge behovet og en stor nok gruppe melder seg på.

– Dette blir et kurs som koster penger, vi gir ikke bort kunnskapen vår. Det viktigste å få fram at en del DAB-integreringsløsninger faktisk er ganske enkle å montere. De bør stå fremme ved kassa i verkstedet så kundene ser dem når de kommer. Med alle de tusenvis av små, enkeltstående verkstedene som finnes blir det ikke noe problem å dekke de to millioner bilene som skal ha dab, sier Engvik.

Nå vil mobilprodusentene også inn i bilen, Apple har lansert sin Carplay og Google kommer med Android Auto?

– Nettbruk i bil er uten tvil kommet for å bli, men til radio er det et blindspor. Ser man på Spotify og den type tjenester så vil nok de fleste fremdeles benytte slike tjenester fortrinnsvis i offline-modus så lenge det er ett kostnadsaspekt der, sier produktsjefen.

Hvordan gjør AutoHiFi det i markedet nå?

– Både omsetning og resultat er på vei opp i år, etter å ha stått i ro en periode. Bransjen generelt faller jo, men vi har holdt stand de tre-fire siste årene og i år vokser vi. Økningen i 2014 kommer i hovedsak på grunn av dab, sier Lindgjerdet.

Powered by Labrador CMS