VR MODENT FOR MARKEDET

Bransjen melder om stor interesse for produkter som lar nordmenn oppleve en virtuell virkelighet, og nye løsninger er på vei ut i markedet.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager lanserer Komplett den nye HTC Vive VR, og melder om mange forhåndsbestillinger.

– Utviklingen av VR har pågått i mange år, og endelig har sluttproduktene på VR-fronten kommet for salg til privatmarkedet, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett, i en pressemelding.

Kraftkrevende system

Jeg tipper at VR står høyt på ønskelisten til jul

Modellene krever en forholdsvis kraftig PC for å kunne utnyttes for fullt, og ifølge Komplett, er kostnaden for en egnet gamer PC spesifisert av VR-produsentene fra 10 000 kroner og oppover.

Skjermkortprodusentene og spillbransjen satser stort for å tilpasse seg VR-teknologien, og det er ventet at også flere aktører i det profesjonelle markedet vil ta teknologien i bruk.

– Våre kunder er kjernemålgruppen for disse produktene, men allikevel er vi overrasket over hvor stor responsen er. I oktober kommer PlayStation VR, som vil koste halvparten at modellene som er i markedet nå. Imidlertid begrenser disse seg kun til bruk for PlayStation. Jeg tipper at VR står høyt på ønskelisten til jul, sier Oen.

Samsung har vært på markedet med sin VR-brille en god stund allerede, hvor mobilen brukes som skjerm. De har gjort en nordisk undersøkelse for hva vi skandinaver er mest redde for, og har funnet ut at nordmenn er reddest blant våre naboland.

VR som terapi

Fire av ti nordmenn oppgir at de har en overdreven, irrasjonell frykt, og nesten seks av ti mener at denne frykten påvirker hverdagen og hindrer dem i å gjøre forskjellige aktiviteter.

Samtidig oppgir over halvparten at de ønsker hjelp til å bli kvitt frykten. Samsung tester nå hvordan bruk av virtuell virkelighet kan hjelpe folk med å bli kvitt frykten.

Dette er nordmenn mest redd for:

•      Slanger (46%)

•      Høyder (33%)

•      Hai (33%)

•      Edderkopper (32%)

I Norge oppgir to av ti nordmenn at de har unngått sosiale sammenhenger på grunn av frykt. Så mange som syv av ti av disse sier de har forsøkt å bli kvitt frykten. For de resterende er det vilje og det at de ikke tror på behandling som gjør at de ikke har tatt grep. To av ti sier også at de føler de mangler kunnskap.

Det svenske oppstartsselskapet Mimerse arbeider med hvordan VR-teknologien kan kombineres med psykologi for å, eksempelvis, overvinne frykt. Med støtte fra Samsung og Vinnova har Mimerse utviklet appen Itsy, der brukeren eksponeres for det som fremkaller frykt, som for eksempel edderkopper. Appen brukes sammen med Samsungs Gear VR og skal kunne kurere edderkoppfrykt på tre timer.

– Vi ønsker at våre produkter og nyvinninger skal hjelpe mennesker i møte med hverdagsutfordringer. VR-teknologien vil få flere bruksområder og skaper store muligheter innenfor blant annet stresshåndtering og psykologisk støtte. Med VR kan mennesker få hjelp til å håndtere problemer og frykt på en enklere måte enn tidligere, sier Elin Wallberg, nordisk ansvarlig for sosiale innovasjoner hos Samsung, i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS