Whirlpool glade for å lansere STORT FRA KITCHEN AID

Whirlpool lanserer store kjøkkenapparater fra KitchenAid i Norge. Produktene skal i første omgang kun selges i kjøkkenbransjen.

– KitchenAids småapparater er alltid blitt distribuert via spesielle kanaler. Det samme skal gjelde hvitevarene; de skal gå til de dedikerte konsumentene som ønsker å ha det beste, sier Reidar Skage i Whirlpool. Han har blant annet ansvaret for KitchenAid i Norge.

– Vi forlanger å få en viss plass på forretningsgulvet for at merket skal få den påvirkningen vi ønsker KitchenAid skal ha. Det får vi gjennom den eksklusive avtalen vi har inngått med Sigdal, sier Boye Ragner, daglig leder i Whirlpool.

Selskapet har hatt et årelangt selskap med Sigdal og det svenske eierselskapet Nobia, som også eier HTH, Marbodal og Norema, og er blant de største kjøkkenleverandørene i Europa.

– Sigdal skal i første omgang selge KitchenAid i sine åtte rene kjøkkensentre i Fredrikstad, Skårer, Jessheim, Skøyen, Arendal, Nesttun, Ålesund og Trondheim. Eksklusiviteten varer i første omgang ut året, sier Skage.

– Er det aktuelt å distribuere KitchenAid også i elektrofaghandelen?

– De nærmeste årene vil distribusjonen være i kjøkkenbransjen. På sikt vet vi ikke hva som vil skje, sier Ragner.

– Vi er usikre på om KitchenAid per i dag passer i elektrohandelen, supplerer Skage.

De to mener KitchenAid profilmessig ligger mellom Miele og Gaggenau, kanskje nærmere sistnevnte. I prislisten til Sigdal koster et kombiskap fra 12.200 til 47.600 kroner.

Flinkere til å selge opp

– Utsalgsprisene har ikke skremt kjøkkenhandlerne. De opplever prisene som fullt akseptable, og det er tydelig at de er flinkere til å selge opp enn eletrohandlerne, smiler Skage.

Norge er først ute i Norden med hvitevarer fra KitchenAid. Finland kommer etter i løpet av sommeren, når det gjelder Sverige og Danmark er ikke lanseringstidspunktet avklart ennå.

– Det betyr mye for Whirlpool i Norge at vi nå selger KitchenAid. Vi er en av de tre store sammen med Electrolux og BSH, og har ønsket oss høyprofilprodukter. Det får vi med KitchenAid i porteføljen, sier Ragner.

– Hvilken utfordringer får dere når dere begynner å selge denne type produkter?

– Utfordringen ligger i å konkurrere med etablerte merker i segmentet. KitchenAid er et nytt merke når det gjelder hvitevarer i Norge, på den annen side er småapparatene høyprofilerte – du kan nesten ikke se et matprogram på TV uten at det står en kjøkkenmaskin fra KitchenAid på benken. Mikseren Artisan er blitt et ikon, og de som selger hvitevarene vil også få mulighet til å selge de småelektriske produktene fra KitchenAid, sier Skage.

Vil heve Sigdal

Han sier Sigdal vil bruke KitchenAid til å heve sin egen merkevare, der de ønsker å differensiere seg fra de andre kjøkkenhandlerne. I juni gikk det ut en ren KitchenAid-DM til nærmere 500.000 husstander i nedslagsfeltene til de åtte Sigdal-butikkene som i første omgang skal selge merket.

Historien til KitchenAid går tilbake til 1883, da Josephine Garis Cochrane fant opp oppvaskmaskinen. Denne ble først solgt til restauranter i New York og Chicago. I 1908 fant Herbert Johnston opp en forløper til dagens miksmaster, og i 1919 ble den første dobbeltrotende mikseren til hjemmebruk lansert.

– Dette er den beste kjøkkenhjelp (kitchen aid) jeg noen gang har hatt! sa kona til en av selskapets direktører – dermed ble navnet skapt.

– Siden er KitchenAid blitt kjøpt opp av Whirlpool, og begge merkene står sterkt både i USA og resten av verden, sier Ragner.

KitchenAid produseres i Europa for det europeiske markedet og i USA for dette markedet.

Både Ragner og Skage har fortid fra hvitevaredivisjonen til Philips, som også ble kjøpt av Whirlpool. En tredje merkevare selskapet har i Norge er Bauknecht, som de ønsker å profilere over Whirlpool.

– Hva kjennetegner hvitevarene fra KitchenAid?

Stekeovn med mikro

– Høy kvalitet, spennende design med spesielle og interessante løsninger. For eksempel har vi en stekeovn med 40 liters volum med alle funksjoner som i tillegg har mikrofunksjon. Oppvaskmaskinen med skuffeløsning får vi mye oppmerksomhet for, de lette å bruke og er i arbeidshøyde. In-Sink er en oppvaskemaskmaskin for fem kuverter plassert i en oppvaskkum. Sjokkfryseren gjør det mulig å fryse ned produkter fra 90 til tre grader på 90 minutter, til minus 18 grader tar det maks fire timer og dette er tre ganger raskere enn en vanlig fryser. Rask nedfrysing beholder smak og næring i maten, og dette er et unikt produkt som mange kokker har vist interesse for, sier Skage.

Med en prislapp på 45.000 kroner innrømmer han at dette neppe blir noe volumprodukt for vanlige konsumenter.

Elektrobransjen er den desidert største kanalen for Whirlpool i Norge, men de har etter hvert vokst seg store også i kjøkkenbransjen.

– Vi har hatt et årelangt og god samarbeid med Sigdal og en del andre frie kjøkkenhandlere. Nå har vi inngått en avtale med HTH, Marbodal og Norema, som gjør at vi får et bedre grunnlag for å øke markedsandelen, sier Skage.

Ragner påpeker at dagens generelle økonomiske situasjon er en utfordring for hele bransjen.

– Vi har sett en liten stagnasjon i prosjektmarkedet for innbygning, da det startes færre nybygginger enn for bare ett år siden. Folk er mer avventende, sier Ragner.

MEST SOLGT

– Whirlpool er det desidert mest solgte merket i Norge hvis vi tar med salget fra Ikea. Ikea vil nå ta inn Electrolux i tillegg til Whirlpool, og etter hvert vil Whirlpool-merket forvinne fra produktene - det vil kun stå Ikea, sier daglig leder Boye Ragner i Whirlpool.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.5/2008

Powered by Labrador CMS