Kyrre Gørvell-Dahll (Kygo) med de helt trådløse øreproppene Xellence og klokken X by Kygo har laget sammen med Fossil og Skagen. Foto: X by Kygo

X-FAKTOR FRA X BY KYGO

Med nytt varemerke, ny høyttaler, klokke og helt trådløse ørepropper, viser norske X by Kygo seg frem på CES, med Kygo selv på laget.

Publisert

Daglig leder Finn Kristoffer Larsen sier selskapet har vært gjennom et morsomt og hektisk år.

– Vi har gjort en haug med endringer, der vi har byttet navn og skiftet ut hele porteføljen, og gjort kvantesprang når det gjelder teknologien. Vi har fått nye partnere, nye ansatte, og har investert forferdelig mye penger i å løfte varemerket til et helt annet nivå. Det er fortsatt Kygo som eier selskapet, og som har gjort disse investeringene. Dette viser at han har tro på selskapet, han er utrolig dedikert i virksomheten, og møter selv kunder og media her under CES-messen, sier Larsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi er innom suiten der X by Kygo har leid seg inn på hotell Bellagio, er dette før Kyrre Gørvell-Dahll (som Kygo heter) er på plass. Larsen mener de nye produktene er X-faktor god nok for selskapet, så har de da også alle en X i navnet.

Jørgen Flåtene og Elise Reiten i X by Kygo med høyttaleren GPX1, der GP står for Grand Piano. Foto: Stian Sønsteng.

Profet i eget land

– Er det noen forskjell på mottakelsen dere får hjemme i Norge og internasjonalt?

– Det er litt som å være profet i eget land. Vi får veldig mye gode tilbakemeldinger i utlandet, og spesielt her i USA. I Norge er det litt slik at man må overbevise litt ekstra, men for all del, vi får gode tilbakemeldinger hjemme også, sier Larsen.

Han sier X by Kygo er et lite selskap, der ting skjer fort.

I Norge er det litt slik at man må overbevise litt ekstra, men for all del, vi får gode tilbakemeldinger hjemme også

– Det er en fordel at vi kan snu oss raskt rundt. For eksempel innledet vi i oktober et samarbeid med Fossil, som er en av verdens største klokkeprodusenter, og nå kan vi vise frem X by Kygo-klokken, sier Larsen.

Tonje Ruud-Hevrøy og Finn Kristoffer Larsen har Kygo selv i ryggen når de viser frem de nye hodetelefonene Xenon. Foto: Stian Sønsteng.

Grand Piano X1

GPX1 er den nye høyttaleren fra selskapet, der GP står for Grand Piano. Denne er ventet i handelen i juni, til 5.000 kroner.

– Dette er en wifi smarthøyttaler med stemmestyring. Den har et basselement på 40 og et fulltoneelement på 25 watt. Aluminiumskabinett gir en stabil konstruksjon, sier Elise Reiten, som er produktsjef og designer.

Gjennom Google home-kompatibilitet kan man koble opp to høyttalere opp i stereo, slik at de spiller henholdsvis høyre og venstre kanal, eller man kan bruke dem i større grupper og/eller flere rom.

– Vår hovedmålgruppe ligger fra 18 til 35 år, men med denne høyttaleren retter vi oss mot en større kundegruppe. Materialvalg og design appellerer til veldig mange, ikke bare de unge, sier Reiten.

GPX1 har Airplay 2, blåtann og optisk inngang, og kommer i sølv, sort eller hvit utførelse.

Elise Reiten i X by Kygo med de helt trådløse ørepropper Xellence, med Mimi Hearing Technologies’ løsning der man kan stille inn lyden etter sin egen hørsel. Foto: Stian Sønsteng.

– De fleste produktene våre kommer i disse tre fargene, sier Reiten.

Dette er også produktet Kygo selv sverger til under konserter og i studio

Xenon med støyreduksjon

X by Kygos helt trådløse ørepropper Xellence har aktiv støyreduksjon. Batteritiden er ti timer i proppene, i tillegg kommer 20 timer i ladeetuiet. Foto: Stian Sønsteng.

Hodetelefonen Xenon er en oppgradering av A9/600.

– Den har fått digital støyreduksjon, men prisen vil være den samme med 2.000 kroner. Spesifikasjonene er gode, spilletiden er 24 timer uten og 16 timer med støyreduksjonen på. Putene er i minneskum, og hodetelefonen er svært komfortabel. Dette er også produktet Kygo selv sverger til under konserter og i studio, sier Reiten.

Xellence med Mimi

Xellence er helt trådløse ørepropper med aktiv støyreduksjon. Batteritiden er ti timer i proppene, i tillegg kommer 20 timer i ladeetuiet. Med støyreduksjon aktivert er spilletiden noe mindre.

X by Kygos første klokke, utviklet i samarbeid med Fossil og Skagen. Foto: Stian Sønsteng.

– Lading er med USB-C, som de fleste av våre nye produkter kommer med. Lyden er ypperlig, og vi har lagt til ambient mode slik at man også hører lydene fra omgivelsene. Man kan styre proppene med å tappe på dem. Lyset i Xellence, som er en del av vår nye identitet, kan skrus av og på i appen. Om man ikke ønsker å ha lyset på, er det selvsagt mulig å slå av lyset på alle produktene våre. I Xellence har vi inkludert Mimi Hearing Technologies’ hørselsoptimalisering der man kan gjennomføre en test gjennom vår app slik at man forsterker frekvensområder man vanligvis ikke får med seg. Denne teknologien kompenserer for eventuell svak hørsel på ett eller begge ører, og bidrar til en vesentlig bedre lydopplevelse, sier Reiten.

Xellence kommer i butikkene i mai-juni, til 2.500 kroner.

Spesielt i USA står Kygo-navnet og musikken hans veldig sterkt

– Egenskapene og prisen gjør dette til en vinner i markedet, mener Reiten.

Klokke sammen med Fossil

X by Kygo kommer med sin første smartklokke, gjennom et samarbeid med Fossil-gruppen og designhuset Skagen.

Smartklokken Skagen Falster 3 har design fra X by Kygo, Snapdragon Wear 3100-plattform og siste versjon av Wear OS by Google. Foto: Fossil.

– I februar kommer den første klokken, med silikonrem. I mai kommer en versjon med rem i vevd metall, som selges i kombinasjon med Xellence-proppene, sier global salgsdirektør Jørgen Flåtene i X by Kygo.

– Hvordan går det med selskapet på verdensbasis?

– Spesielt i USA står Kygo-navnet og musikken hans veldig sterkt. Dette er selvsagt en fordel for oss, og vi arbeider nå for å ta grep om markedet. Vi er allerede inne hos Amazon, der riktignok alle kan være, så nå står vi foran steg to, som er detaljhandelen, og her arbeider vi med to veldig ulike alternativer. I så måte er CES en veldig spennende messe for oss, sier Flåtene.

X by Kygo er nå inne i ti marked, i Vest-Europa og USA.

– Hvilke planer har dere for Asia?

– Dette krever mye når det gjelder lisenser og en helt egen forretningsstruktur, så i første omgang ønsker vi å etablere oss i Europa og USA. Deretter kommer Asia som et naturlig tredjesteg, sier Flåtene til fagbladet Elektronikkbransjen.

Alt er egenutviklet

Hodetelefonen Xenon er en oppgradering av A9/600, og har fått digital støyreduksjon. Pris: 2.000,- Foto: X by Kygo.

– Når det gjelder produktutvikling og produksjon; hvor mye står X by Kygo for selv?

– Alt er håndtert fra Norge. Dette er ikke Plastic Fantastic, men 100 prosent egenutvikling, med akustiske ingeniører og samarbeidspartnere i Sverige og Danmark.

– Er dere fornøyd med veien dere har gått, når du ser på høyttaleren, klokken og de helt trådløse øreproppene?

– Det er vel først nå vi med hånden på hjertet kan si at porteføljen er helt på plass, med riktige farger og materialer. Fargene vi tidligere hadde er faset ut, nå går vi for sort, hvitt og stellargrå. Vi har prispunktene som gjelder i Vest-Europa og USA, og vi kommer til å fortsette produktutviklingen.

Med X by Kygo har vi bevart noe av identiteten, samtidig som vi har skapt noe av vår egen

– I hvor stor grad er artisten Kygo nå med i produktutviklingen?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Han er eneeier i selskapet, og har alltid det siste ordet når nye produkter skal godkjennes. Han er opptatt av design og deltar også i startfasen når vi skisser produktene. For Kygo er også lydtestene viktig, og nye prototyper testes grundig både i studio og under tøffe forhold internasjonalt som på hans egne DJ-show, sier Flåtene.

Egen identitet

– Dere har endret firmanavn fra Kygo Life til X by Kygo, og har fått en ny variant av X-en på produktene. Var ikke den første bra nok?

– I starten var Kygo og hans logo vår beste venn, for å få merkekjennskap og drahjelp av navnet hans som artist. Etter hvert er vi nødt til å tydeliggjøre at vi gjør dette selv, at vi ikke kun selger hyllevare fra Kina som det er satt en logo på. Med X by Kygo har vi bevart noe av identiteten, samtidig som vi har skapt noe av vår egen, sier Flåtene.

Han er én av sju ansatte i selskapet. I tillegg samarbeider de med Loudsoft i Danmark når det gjelder akustikken, og Sigma i Sverige når det gjelder mekanikk, spesifikasjoner, mikrofoner og innstillingene i produktene. Selv kom Flåtene inn i selskapet i juli, fra en stilling i Samsung. På CES-messen deltar Flåtene sammen med Elise Reiten, driftssjef Tonje Ruud-Hevrøy og daglig leder Finn Kristoffer Larsen.

Powered by Labrador CMS