Yamaha CP88 og CP73 (bildet) har fått enklere betjening, blant annet med vippebryterne man kjenner fra klassiske Yamaha-orgler. Foto: Yamaha

YAMAHA TAR ET STEG OPP MED SCENEPIANOENE

To nye scenepiano, en ny basstrommepedal rettet mot metall- og rocketrommiser, samt en ny jazztrompet, er blant Yamahas nyheter.

– Vi har ventet på å kunne tilby nye og oppgraderte scenepiano. CP88 og CP73 har sjassi i aluminium med sidepanel i tre, og et vintage-preg blant annet med vippebryterne (rocket switches) man kjenner fra klassiske Yamaha-orgler. CP88 er for den krevende pianisten, som ønsker pianoanslaget, mens CP73 har et litt lettere klaviatur som reduserer vekten for at man enkelt kan ta med seg pianoet på turné, sier Andreas Gustafsson i Yamaha Music.

Andreas Gustafsson med det nye scenepianoet CP88. I bakgrunnen den klassiske modellen CP80. Foto: Stian Sønsteng.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på The NAMM Show i Anaheim den siste uken i januar, der Yamaha på Marriott hotel, vegg i vegg med messesentret, viser de to nye CP-modellene utstilt ved siden av selskapets klassiske CP80.

Vi har vært kjente for veldig god lyd og et godt klaviatur, nå kommer vi med en enklere betjening med dedikerte knapper

– CP står for Combo Piano, med strenger og mekanikk med innebygde mikrofoner. CP80 er blant annet brukt av bandene Abba, U2 og Coldplay, og i CP88 og CP73 finner man blant mye annet også den klassiske lyden fra CP80, i en sampling som lyder veldig likt originalen.

– Hvor viktig er dette som salgsargument?

– Det er artig at vi bringer historien videre fra et instrument de fleste i bransjen kjenner. Like artig var det nok ikke å bære med seg CP80, smiler Gustafsson.

Yamaha CP73 har et litt lettere klaviatur som reduserer vekten slik at man enkelt kan ta med seg pianoet på turné. Klaviaturet har 73 tangenter, fra E til E. Vekt: 13,1 kilo. Pris: 2.000 euro. Foto: Yamaha.

CP73 med E til E

CP88 har 88 tangenter dekket med syntetisk ibenholt og elfenben, med hammermekanikk i tre, som ifølge Yamaha skal være den raskeste på markedet. CP73 har 73 balanserte standardtangenter fra E til E, som skal være godt egnet for samspill med gitar og bass.

– En stor nyhet er at betjeningen er helt ny, med mange kontroller inndelt i soner, slik at man enkelt kan skifte lyder og funksjoner mens man spiller, sier Gustafsson.

Han innrømmer at det på tidligere Yamaha-modeller kan ha vært litt for vanskelig å dykke ned i menyene, hvis man raskt vil skifte funksjoner og lyder.

Yamaha CP88 er for den krevende pianisten, som ønsker pianoanslaget. Klaviaturet har 88 tangenter med hammermekanikk i tre. Vekt: 18,6 kilo. Pris: 2.500 euro. Foto: Yamaha.

– Hvor flinke har dere vært i å utvikle scenepianoene deres?

– Yamaha har en lang historie i kategorien, og det er blitt stadig viktigere å tilpasse grensesnittet for musikere på scenen. Vi har en liten serie kalt Reface, med et mini-elpiano, og er blitt spurt hvorfor vi ikke laget en større versjon. Nå kommer vi med svaret på dette. Vi har vært kjente for veldig god lyd og et godt klaviatur, nå kommer vi med en enklere betjening med dedikerte knapper, noe markedet har etterspurt. Designet har vi også gjort noe med; forgjengeren CP4 var i plast, noe som kanskje ikke gjorde seg så godt på scenen, derfor er CP88 og CP73 i aluminium og tre, sier Gustafsson.

Yamaha leverer bærevesker både til CP88 og CP73 (bildet). Foto: Yamaha.

Lydbase i mobilen

Han trekker frem lydene som ligger i de to nye CP-modellene.

– Man finner samplinger av flere klassiske elpianoer, blant annet 1967 Fender Rhodes Sparkle Top, som er litt skitnere i lyden. Mens vi tidligere kun har hatt flygel-samplinger, finner man for første gang lyden fra et vanlig piano (upright), noe som også har vært etterspurt. Vi har en helt ny sampling av Yamaha C7, som er et av verdens mest innspilte flygler. Flaggskipflygelet til Bösendorfer, Imperial 290, ligger inne, og vi har tatt inn igjen Yamaha S700.

Mange benyttet anledningen på The NAMM Show til å prøve Yamahas klassiske piano CP80. Foto: Stian Sønsteng.

Yamaha vil nå begynne å oppdatere programvaren på scenepianoene en til to ganger årlig, der det også blir lagt til nye lyder. Den første oppdateringen ligger allerede ute på Yamahas nettsider, mens den neste kommer i september.

Bredden på CP88 og CP73 er 130 og 109 cm, vekten er 18,6 og 13,1 kilo, mens prisene henholdsvis er 2.500 og 2.000 euro.

– Med appen Soundmondo kan man lagre sine egne lyder, og dele dem med andre. Denne muligheten finnes også på våre Montage- og Reface-modeller, med rundt 40.000 lyder i basen. Med Soundmondo kan man lagre lydene sine i mobilen og laste dem ned på neste scenepiano, hvis man ikke har med sitt eget på turné, sier Gustafsson.

Han understreker at de nye scenepianoene har innebygd lydkort, slik at de enkelt skal kunne brukes sammen med softsynther.

– Hvilken modell kommer til å selge mest?

– Vanligvis bruker en 88-tangenter å selge mest, så en vill gjetning er at fordelingen blir 70/30 prosent.

Enkeltpedalen FP9C/D koster 3.400 kroner mens dobbeltpedalen DFP9C/D vil koste 6.600 kroner. På bildet DFP9D. Foto: Yamaha.

Nye basstrommepedaler

I trommeavdelingen møter vi Lars Andersen. Her vises en ny serie basstrommepedaler; Yamaha FP9.

– Det er lenge siden vi har kommet med noe nytt her, men endelig har vi en ny toppserie. Konstruksjonen er ny, med design i aluminium inspirert av Yamahas motorsykler – blant annet med elementer i Yamaha-blått. Vi har bedre mekanikk i pedalen, med flere innstillingsmuligheter, som gjør pedalene jevnere i bruk. Det er seks eller sju punkter som kan justeres, for at pedalen bedre kan tilpasses den enkelte trommeslager, og fjærjusteringen har fått en skrue som kan justeres med fingrene, sier Andersen.

Vi håper vi med FP9-serien kan tilby noe som de som spiller raskere stilarter vil sette pris på

På basstrommepedalene i Yamahas nye FP9-serie kan fjærjusteringen justeres med fingrene. Foto: Yamaha.

Han forteller at Yamaha med FP9-serien ønsker å nå ut til rock- og metall-trommeslagere, som bruker både én og to pedaler.

– For dem handler det om hurtighet og presisjon, og dette har vi med FP9 virkelig lykkes med, mener Andersen.

De nye basstrommepedalene kommer på markedet i mars-april. Enkeltpedalen FP9C/D koster 3.400 kroner mens dobbeltpedalen DFP9C/D vil koste 6.600 kroner.

– Hvilken posisjon har Yamaha i tromme-kategorien?

– Jeg vil si vi ligger godt an, med et økende salg. Det seneste året har vi sluppet flere nye produkter enn på lenge, blant annet med flere lettvekts-modeller, sier Andersen.

– Du nevnte rock og metall; hvor godt klinger varemerket deres for disse trommeslagerne?

Mats Udd (t. v.) og Lars Andersen i Yamaha med den nye basstrommepedalen i FP9-serien. Foto: Stian Sønsteng.

Vil øke innen rock og metall

– Godt! Vi ønsker som nevnt å ta en større andel i disse sjangerne, siden det lenge har vært andre merker som har dominert. Derfor har vi fokusert på å utvikle en utrolig jevn basstrommepedal, også dobbeltpedalene, der det på mange modeller i markedet ofte kan være en liten forskjell på høyre og venstre pedal. Vi håper vi med FP9-serien kan tilby noe som de som spiller raskere stilarter vil sette pris på, sier Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Yamaha ønsker å knytte til seg unge og kommende trommeslagere, som ambassadører. Her dobbeltpedalen i FP9-serien. Foto: Yamaha.

Han forteller at Yamaha lokalt ønsker å knytte til seg metalltrommiser som ambassadører for varemerket.

– Vi har blant annet arbeidet mye med en svensk og en dansk trommeslager som bruker dobbeltpedaler.

– Det finnes også norske band som spiller hardt og raskt?

– Definitivt! Metall er stort i de nordiske landene, og vi er absolutt på utkikk etter yngre og kommende trommeslagere som kan tenke seg å bruke våre produkter.

Trommesetteene i den nye Yamaha Live Custom Hybrid Oak-serien er i øvre sjikt, og kommer i handelen i vår. Foto: Yamaha.

Yamaha Live Custom Hybrid Oak er en ny serie trommesett i øvre sjikt, i eik med et hybridlag som skal gjøre at man får en sterk ramme som gir bedre og mer kraftig lyd.

– Når det gjelder utseendet, er treverket behandlet med en japansk metode kalt uzukuri; her bruker man en stålbørste som bringer frem teksturen og det ser veldig bra ut når man setter lys på trommene, sier Andersen.

Serien kommer i utførelsene UZU Ice Sunburst, UZU Magma Sunburst, UZU Natural, UZU Earth Sunburst og UZU Charcoal Sunburst.

– Man kan skrue på små vekter på innsiden av basstrommene, for å gi mer kraft til de lave mellomtonene og bassen, sier Andersen.

Yamaha YTR-8310Z-II er en hyllest til jazztrompetisten Bobby Shew, og en videreutvikling av YTR-8310Z. Foto: Yamaha.

Ny jazztrompet

Hans kollega, Mats Udd, viser i blåseavdelingen en ny trompet; YTR-8310Z-II, som er en hyllest til jazztrompetisten Bobby Shew. Dette er en videreutvikling av YTR-8310Z.

– Ventilhuset er nytt, knappene er nye, og stemmerøret er forlenget. Dette er et instrument for utøvende musikere, gjerne i jazz-sjangeren, og prisen er 3.400 USD, sier Mats Udd.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet.

 

FP9D i Yamahas nye serie basstrommepedaler. Foto: Yamaha.
Til toppen